Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rybářství (DAEA03Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAEA03Y - Rybářství, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět se zabývá studiem vodního prostředí, základními abiotickými i biotickými faktory, na které navazuje biologie a technologie chovu našich hlavních, hospodářsky významných ryb. Cílem je seznámení s problematikou chovu ryb v rybníkářství, říčním rybářství a pstruhařství. Dále je okrajově probírána otázka chovu akvarijních ryb, jejich uplatnění na trhu a postavení ČR vzhledem k okolním státům. Závěrem je zmiňován marketing, cenové relace, efektivita odvětví a celkový přínos rybářství pro společnost. Výuka je realizována formou přednášek a konzultací doplněná o exkurse a terénní cvičení.

Osnova

PřednáškaSoučasný stav rybářství ve světě, akvakultura, aktuální situace v oboruZákladní fyzikální faktory charakteristické pro vodní prostředí a jejich významVybrané chemické faktory uplatňující se v chovu rybBiologická produktivita vodRybníkářství - chov kapra IRybníkářství - chov kapra IIRybníkářství - chov doplňkových druhů ryb (lín, dravé ryby, ryby síhovité, ryby býložravé)Hospodaření na tekoucích vodách - organizace sportovního rybářství, obhospodařování, sportovní rybolovVolné vody - údolní nádrže, jejich obhospodařování, účelové rybí obsádkyPstruhařství - biologie a technologie chovu hlavních druhůAkvaristika - obecné zásady chovu akvarijních rybAkvaristika - uplatnění akvaristiky v disciplině rybářství a hospodářský významVeterinární prevence, škůdci a nemoci rybMarketing, cenové relace, export, import, zpracovny rybích produktůCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Disponuje hlubokými znalostmi o stavu poznání z pohledu soudobých technologií sladkovodního chovu ryb v mírném pásmu. Dovede detailně vysvětlit jednotlivé fáze chovu a uplatnit související znalosti z ostatních předmětů (chemie, hydrobiologie, akvakultura, ichtyologie a dalších). Zná současné trendy v chovu ryb a problematiku invazních druhů, nemocí a parazitóz. Zná podstatu chovu ryb ve vodním úprostředí založenou na přirozné produkci ekosystému. Dokáže citlivě zhodnotit případné dopady chovu ryb na prostředí. Zná detailně reprodukci hlavních chovaných druhů ryb a způsoby umělého výtěru ryb. Je schopen idnetifikovat jednotlivá vývojová stádia hlavních chovaných druhů a zná příslušné technologie krmení. Zná současné názory na podstatu vztahů mezi vnějším prostředím, životní pohodou zvířat (welfare) a jejich zdravím, užitkovostí, kvalitou produktů a ekonomikou produkce.Dovednosti:Student dokáže vypracovat recentní přehled o nejnovějších poznatcích v chovu ryb v oblastech vztahujících se k problematice jeho doktorského studia. Tento přehled dovede kriticky zhodnotit s využitím znalostí z ostatních souvisejících předmětů. Dokáže najít dosud málo známá místa v biologii jednotlivých druhů a odhalit případná slabá místa jednotlivých technologických postupů. Na základě těchto znalostí dokáže vyslovit dílčí vědeckou hypotézu a navrhnout směry výzkumné činnosti, kterými je možno získat nové poznatky a rozšířit tak světové poznání. Dokáže diskutovat a kriticky hodnotit nové poznatky v v chovu ryb s poznatky jiných autorů a vytvořit závěry.Kompetence - komunikace:Student je schopen vědecké komunitě na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky v předmětných oblastech rybářství, zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy, cíle a metodické přístupy vědecké práce a dále vlastní výsledky které přinášejí nové poznatky.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Na základě vyřčené vědecké hypotézy dovede v předmětné části rybářství stanovit výzkumné cíle a k nim odpovídající metodické postupy, vedoucí k jejich naplnění.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaZpracování ryb, Vácha, F., 2000: skripta JČU České BudějoviceŘeky pro život, ed. Králová H., 2001: Brno, VeronicaVelký encyklopedický rybářský slovník, Pokorný, J. a kol., 2004: Plzeň FRAUSČasopisy RYBNÍKÁŘSTVÍČasopisy RYBÁŘSTVÍVybrané edice metodik VÚRH ve VodňanechNaše ryby a rybaření, Hanel, L., 2001: Praha, BRÁZDAPstruhařství, Pokorný, J., Adámek, Z., Dvořák, J., Šrámek, V., 1998: Praha INFORMATORIUMFAO publications www.fao.org, especially Fishery statistics. FAO yearbook, Aquaculture productionRana, K. and Immink, R. Trends in Global Aquaculture Production: : http://www.fao.org/fi/trends/aqtrends/aqtrend.aspG. Barnabé: Aquaculture-Biology and Ecology of Culture Species, Ellis Horwoood, Paris 1991, p. 403Welcome R. L. 2001: Inland Fisheries, Blackwell Science, FAO, p. 358Lellák, J., Kubíček, F.: Hydrobiologie. UK Praha, 1991, 257 sJournal: Aquaculture Gall, G. A. E., and S. J. de Groot (Editors), Elsevier Science Publ. Co.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaSituační a výhledová zpráva RYBY: rok 2002-5, vydává MZeČRHydrobiologie, Lellák, J., Kubíček, F., 1991: UK-PrahaHydrochemie, Pitter, P., 1999: Praha vydavatelství VŠCHTRybníkářství, Čítek, J., Krupauer, V., Kubů, F., 1995: Praha INFORMATORIUMRybářství ve volných vodách, Adámek, Z. a kol., 1995: Praha-Victoria PublishingNemoci sladkovodních a akvarijních ryb, Čítek, J., Svobodová, Z., Tesarčík, J., 1997: Praha INFORMATORIUMPokorný,J. et al., Pstruhařství, Informatorium Praha,1997

Garant

prof. Ing. Iva Langrová, CSc.