Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Helmintologie (DAEA04Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAEA04Y - Helmintologie, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Parazitičtí červi neboli helminti zvolili způsob života, který je významným biologickým fenoménem, jednak proto, že řada helmintů poškozuje zdraví nejenom lidí a hospodářských zvířat, ale také proto, že se jedná o unikátní projev soužití mezi heterospecifickými živočichy. Helminti patří mezi organismy nejvíce přizpůsobené parazitickému způsobu života, což bylo vykoupeno ztrátou některých zdánlivě nepostradatelných soustav, např. trávicí (tasemnice, vrtejši). Na druhou stranu si však někteří helminti vytvořili adaptace jako je např. pohlavní soustavu produkující obrovská množství vajíček, či orgány sloužící k průniku a přichycení v těle hostitele. To vše jim umožnilo stát se velmi úspěšnou a bouřlivě se rozvíjející skupinou živočichů, které bude věnován předmět HELMINTOLOGIE, kde se studenti seznámí s nejrozšířenějšími a patogenními helminty člověka, domestikovaných zvířat a užitkových živočichů, naučí se koprologické diagnostice parazitóz, postmortálním helmintologickým pitvám a získá přehled o šíření parazitárních infekcí. Předmět upozorňuje také na zoonózy a naučí metodám prevence terapie, strategickému programu tlumení parazitů a předcházení ekonomickým ztrátám. Helminti jsou živočichové, kteří si zvolili cizopasný způsob života, tedy strategii života na úkor jiných živočichů-hostitelů, který je v živočišné říši mnohem rozšířenější než se donedávna předpokládalo.Cíl předmětu Helmintologie je zaměřen na seznámení studentů s životními cykly a stavbou helmintů, poznání jejich vzájemných vztahů s prostředím i s jejich hostiteli

Osnova

PřednáškaDefinice termínu helmint, zástupci kmene Platyhelminthes (ploší červi), Acanthocephala (vrtejši), Nematoda (oblí červi);Nejzávažnější motolice z hlediska zdraví člověka a hospodářských zvířat: jaterní (Fasciola, Fascioloides, Dicrocoelium,Přehled hlavních skupin/řádů tasemnic (Caryophyllidea, Spathebothridea, Pseudophyllidea, Trypanorhyncha, Tetraphyllidea,Nejzávažnější hlístice z hlediska zdraví člověka a hospodářských zvířat: Ascaris, Toxocara, Ancylostoma, Enterobius, TriNejzávažnější vrtejši z hlediska zdraví hospodářských zvířat: Macracanthorhynchus (prasata), Neoechinorhynchus (ryby), PVýznam helmintů jako modelových živočichů při studiu řady biologických fenoménů (Hymenolepis diminuta, Nippostrongylus bEkologie helmintů: ekologické pojmy, ekologické faktory, sezónnost, zoogeografie, hostitelská specifičnost, frekvenční dCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Disponuje hlubokými znalostmi o stavu poznání z pohledu soudobé vědy o příčinách a procesech vedoucích k napadení zvířat i člověka parazitickými helminty a šíření těchto infekcí. Tyto příčiny a procesy dovede vysvětlit na základě znalostí ostatních souvisejících předmětů (parazitologie, zoologie, zoohygiena, a dalších). Zná současné názory na homeostázu organizmu, na mechanizmus působení nejdůležitějších patogenních agens a tvorbu a procesy obranyschopnosti organizmu. Zná podstatu a současné teorie patologických procesů u těch onemocnění, která souvisejí s tématem, které studuje v rámci individuálního studijního plánu. V tomto rozsahu zná i etiologii, epidemiologii, patogenezi, klinické příznaky a zásady prevence nejvýznamnějších zoonóz působených parazitickými helminty. Zná současné názory na podstatu vztahů mezi vnějším prostředím, životní pohodou zvířat (welfare) a jejich zdravím.Dovednosti:Student dokáže vypracovat recentní přehled o nejnovějších poznatcích o parazitických helmintech v oblastech vztahujících se k problematice jeho doktorského studia. Tento přehled dovede kriticky zhodnotit s využitím znalostí z ostatních souvisejících předmětů. Dokáže najít dosud málo známá místa v procesu vlivu životních podmínek a patogenních agens na zdraví, na tvorbu a funkci obranného systému živočichů, na vliv zdraví zvířat na jejich užitkovost a kvalitu produktů. Na základě těchto znalostí dokáže vyslovit dílčí vědeckou hypotézu a navrhnout směry výzkumné činnosti, kterými je možno získat nové poznatky a rozšířit tak světové poznání. Dokáže diskutovat a kriticky hodnotit nové poznatky o tlumení helmintóz s poznatky jiných autorů a vytvořit závěryKompetence - komunikace:Student je schopen vědecké komunitě na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky v oblastech helmintologie, která souvisí s jeho prací. Dokáže zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy, cíle a metodické přístupy vědecké práce a dále vlastní výsledky, které přinášejí nové poznatky.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu Helmintologie motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Na základě vyřčené vědecké hypotézy dovede v předmětné části Helmintologie stanovit výzkumné cíle a k nim odpovídající metodické postupy, vedoucí k jejich naplnění

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaHorák, P. and Scholz, T. (1998): Biologie helmintů, Karolinum, 139 s.Schmidt, G.D. and Roberts, L. (1996) Foundation of Parasitology, WCB, 469 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaJurášek, V., Dubinský, P. (1993): Veterinárna parazitológia, Príroda, Bratislava, 382 s.

Požadavky

Parazitologie

Garant

prof. Ing. Iva Langrová, CSc.