Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biomonitoring (DAEA05Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAEA05Y - Biomonitoring, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět napomáhá pochopit principy při určování kvality biotopů podle indikátorových modelů. Hlavním cílem je seznámit studenty s kvalitativními a kvantitativními metodami biomonitoringu prostředí, s jejich hodnocením pomocí metod synekologické analýzy a s praktickým využitím získaných výsledků.

Osnova

PřednáškaÚvod do problematiky environmentálního a biologického monitorování prostředí, pojmyHistorický přehled, světové programy a monitorující organizace, biomonitoring v USA a v EvropěEkologické základy monitorování, ekologické metody, sběr údajů a jejich zaznamenáváníRostlinné a živočišné indikátory, postavení biologických indikátorů v monitorovacích programechRozmanitost, početnost a druhové složení, použití indexů diverzityPodobnost, indexy podobnosti společenstev, jejich použití a vyhodnocováníEnvironmentální a biotické ukazatele, jejich vývoj a použitíBiologické proměnné, procesy a ekosystémy, lokality pro monitorování ekosystémůForma a stavba programu biologického monitorování, problematika monitoringu populacíBiologické monitorování vod, kvalita vody, monitorování účinků odpadních vodMonitorování účinků insularizace, úloha přírodních rezervací a monitoring insulárních společenstevMonitorování krajiny a jejího využívání, třídy a klasifikace krajiny, programy monitorování krajinyPosuzování a monitorování vlivů na životní prostředí, EIA, monitorování dopadu ropných haváriíMonitorování druhů ve vztahu k jejich trvale udržitelnému využívání a ve vztahu k vlivům na životní prostředíCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Student disponuje hlubokými znalostmi o stavu poznání z pohledu soudobé vědy o biomonitoringu. Tyto procesy dovede vysvětlit na základě znalostí ostatních souvisejících předmětů (aplikované ekologie, bioklimatologie, zoologie, botaniky a dalších). Dokáže rozlišit míry antropogenní zátěže prostředí pomocí různých skupin organismů. Dokáže navrhnout a provádět základní průzkum prostředí pro potřeby platné legislativy v oblasti životního prostředí.Dovednosti:Student dokáže vypracovat recentní přehled o nejnovějších poznatcích v biomonitoringu v oblastech vztahujících se k problematice jeho doktorského studia. Tento přehled dovede kriticky zhodnotit s využitím znalostí z ostatních souvisejících předmětů. Dokáže aplikovat znalosti biomonitoringu na praktické problémy legislativy související se životním prostředím. Na základě těchto znalostí dokáže vyslovit dílčí vědeckou hypotézu a navrhnout směry výzkumné činnosti, kterými je možno získat nové poznatky a rozšířit tak světové poznání. Dokáže diskutovat a kriticky hodnotit nové poznatky v biomonitoringu s poznatky jiných autorů a vytvořit závěry.Kompetence - komunikace:Student je schopen vědecké komunitě na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky v předmětných oblastech biomonitoringu, zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy, cíle a metodické přístupy vědecké práce a dále vlastní výsledky které přinášejí nové poznatky.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Na základě vyřčené vědecké hypotézy dovede v předmětné části agroekologie stanovit výzkumné cíle a k nim odpovídající metodické postupy, vedoucí k jejich naplnění.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBegon M., Harper J. L., Townsend C. R. (1990): Ecology: individuals, populations and communities. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 949 pp. ISBN 0-86542-111-0Cody M. L. (1968): On the methods of resource division in grassland bird communities. American Naturalist, 102: 107 - 148.Krebs C. J., Myers J. H. (1974): Population cycles in small mammals. Advances in Ecological Reserch, 8: 267 - 399.Ausmus B. (1984): An argument for ecosystem level monitoring. Environmental Monitoring and Assesment, 9: 275 - 293.Vaňhara J. (1986): Impact of man - made moisture changes on floodplain forest Diptera. Acta sci. Nat. Brno, 20 (7): 1 - 35.Mueller-Motzfeld G. (1989): Laufkoefer (Coleoptera:Carabidae) als pedobiologische Indikatoren. Pedobiologia, 33: 145 - 153Absolon K. et all. (1994): Metodika sběru dat pro biomonitoring v chráněných územích. Český ústav ochrany přírody, Praha, 37 - 54.Fryer G. (1987): Quantitative and qualitative: numbers and reality in the study of living organism. Freshwater Biol., 17:177 - 189.Odum E. (1983): Basic Ecology.Saunders, New York, 764 pp.Phillipson J. (1971): Methods of Study in Quantitative Soil Ecology: Population, Production and Energy Flow. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 297 pp.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaSpellerberg L. F. (1995): Monitorování ekologických změn. Český ústav ochrany přírody, Brno, 187 s. ISBN 80-901855-2-5Begon M., Harper J. L., Townsend C. R. (1997): Ekologie: jedinci, populace společenstva. Universita Palackého, Olomouc, 949 s. ISBN 80-7067-695-7.Barták M. (2002): Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power Print, Praha, 366 s.

Garant

prof. RNDr. Miroslav Barták, CSc.