Předmět Biomonitoring (DAEA05Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAEA05Y - Biomonitoring, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět napomáhá pochopit principy při určování kvality biotopů podle indikátorových modelů. Hlavním cílem je seznámit studenty s kvalitativními a kvantitativními metodami biomonitoringu prostředí, s jejich hodnocením pomocí metod synekologické analýzy a s praktickým využitím získaných výsledků.
Osnova
PřednáškaÚvod do problematiky environmentálního a biologického monitorování prostředí, pojmyHistorický přehled, světové programy a monitorující organizace, biomonitoring v USA a v EvropěEkologické základy monitorování, ekologické metody, sběr údajů a jejich zaznamenáváníRostlinné a živočišné indikátory, postavení biologických indikátorů v monitorovacích programechRozmanitost, početnost a druhové složení, použití indexů diverzityPodobnost, indexy podobnosti společenstev, jejich použití a vyhodnocováníEnvironmentální a biotické ukazatele, jejich vývoj a použitíBiologické proměnné, procesy a ekosystémy, lokality pro monitorování ekosystémůForma a stavba programu biologického monitorování, problematika monitoringu populacíBiologické monitorování vod, kvalita vody, monitorování účinků odpadních vodMonitorování účinků insularizace, úloha přírodních rezervací a monitoring insulárních společenstevMonitorování krajiny a jejího využívání, třídy a klasifikace krajiny, programy monitorování krajinyPosuzování a monitorování vlivů na životní prostředí, EIA, monitorování dopadu ropných haváriíMonitorování druhů ve vztahu k jejich trvale udržitelnému využívání a ve vztahu k vlivům na životní prostředíCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Student disponuje hlubokými znalostmi o stavu poznání z pohledu soudobé vědy o biomonitoringu. Tyto procesy dovede vysvětlit na základě znalostí ostatních souvisejících předmětů (aplikované ekologie, bioklimatologie, zoologie, botaniky a dalších). Dokáže rozlišit míry antropogenní zátěže prostředí pomocí různých skupin organismů. Dokáže navrhnout a provádět základní průzkum prostředí pro potřeby platné legislativy v oblasti životního prostředí.Dovednosti:Student dokáže vypracovat recentní přehled o nejnovějších poznatcích v biomonitoringu v oblastech vztahujících se k problematice jeho doktorského studia. Tento přehled dovede kriticky zhodnotit s využitím znalostí z ostatních souvisejících předmětů. Dokáže aplikovat znalosti biomonitoringu na praktické problémy legislativy související se životním prostředím. Na základě těchto znalostí dokáže vyslovit dílčí vědeckou hypotézu a navrhnout směry výzkumné činnosti, kterými je možno získat nové poznatky a rozšířit tak světové poznání. Dokáže diskutovat a kriticky hodnotit nové poznatky v biomonitoringu s poznatky jiných autorů a vytvořit závěry.Kompetence - komunikace:Student je schopen vědecké komunitě na mezinárodní úrovni alespoň v jednom světovém jazyce formulovat a prezentovat současné vědecké poznatky v předmětných oblastech biomonitoringu, zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy, cíle a metodické přístupy vědecké práce a dále vlastní výsledky které přinášejí nové poznatky.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Na základě vyřčené vědecké hypotézy dovede v předmětné části agroekologie stanovit výzkumné cíle a k nim odpovídající metodické postupy, vedoucí k jejich naplnění.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBegon M., Harper J. L., Townsend C. R. (1990): Ecology: individuals, populations and communities. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 949 pp. ISBN 0-86542-111-0Cody M. L. (1968): On the methods of resource division in grassland bird communities. American Naturalist, 102: 107 - 148.Krebs C. J., Myers J. H. (1974): Population cycles in small mammals. Advances in Ecological Reserch, 8: 267 - 399.Ausmus B. (1984): An argument for ecosystem level monitoring. Environmental Monitoring and Assesment, 9: 275 - 293.Vaňhara J. (1986): Impact of man - made moisture changes on floodplain forest Diptera. Acta sci. Nat. Brno, 20 (7): 1 - 35.Mueller-Motzfeld G. (1989): Laufkoefer (Coleoptera:Carabidae) als pedobiologische Indikatoren. Pedobiologia, 33: 145 - 153Absolon K. et all. (1994): Metodika sběru dat pro biomonitoring v chráněných územích. Český ústav ochrany přírody, Praha, 37 - 54.Fryer G. (1987): Quantitative and qualitative: numbers and reality in the study of living organism. Freshwater Biol., 17:177 - 189.Odum E. (1983): Basic Ecology.Saunders, New York, 764 pp.Phillipson J. (1971): Methods of Study in Quantitative Soil Ecology: Population, Production and Energy Flow. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 297 pp.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaSpellerberg L. F. (1995): Monitorování ekologických změn. Český ústav ochrany přírody, Brno, 187 s. ISBN 80-901855-2-5Begon M., Harper J. L., Townsend C. R. (1997): Ekologie: jedinci, populace společenstva. Universita Palackého, Olomouc, 949 s. ISBN 80-7067-695-7.Barták M. (2002): Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power Print, Praha, 366 s.
Garant
prof. RNDr. Miroslav Barták, CSc.