Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hydropedologie (DAIA01Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAIA01Y - Hydropedologie, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět je určen PhD studentům, kteří neabsolvovali odpovídající magisterský předmět kde byly vysvětleny vztahy vody a půdy a jejich úlohy v hydrologickém cyklu a hydropedologie je jedním ze znalosti doplňujících předmětů. Předmět rozvíjí na PhD úrovni znalosti z hydrostatiky i hydrodynamiky půdní vody, řešení transportních procesů vody a roztoků půdou s důrazem na fyzikální základ. Jsou zahrnuty aspekty ochrany přírodních zdrojů v systému půda-voda-atmosféra a návazná rostlina. Ve výuce každého doktoranda je část zaměřena individuálně tak, aby měla přímou návaznost na téma doktorské práce.

Osnova

PřednáškaVlastnosti systému půda-voda-atmosfera a navazující rostlinaPůda a hydrologický cyklus vody v příroděPůdní voda, půda jako pórézní systémZákladní vlastnosti a chování pórézního systémuHydrostatika půdní vody, potenciální teorieRetenční čára a retence vody v půděHydrodynamika půdní vody, proudění vody pórézním systémemTeorie proudění vody pórézním prostředímMatematický popis proudění vodyHydrofyzikální charakteristiky půdyModerní metody stanovení a odhadu hydrofyzikálních charakteristikKonzervativní a nekonzervativní prouděníTransport látek typu NAPL; Nejnovější poznatky v oboru a publikované článkyCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Student disponuje širokými znalostmi o stavu poznání současné vědy v oboru hydropedologie. Dovede dobře vysvětlit procesy v systému půda-voda-atmosféra a fyzikální aspekty návaznosti na rostlinu. Umí využít a syntetizovat znalosti a poznatky z ostatních souvisejících předmětů (pedologie, hydrologie, hydrogeologie, hydrologie, vodohospodářské discipliny), které absolvoval v magisterském, či studuje v doktorandském studiu. Zná současný stav poznání v chování porézních materiálů v laboratorních i terénních podmínkách. Je schopen vysvětlit podstatu teorie fyzikálních procesů ve vadozní zoně a vztah k systému půda-voda-atmosféra. Velmi dobře rozumí vzájemnému působení mezi pevnou, kapalnou a plynnou fází, ovládá teorii vztahu půdy a vody a rozumí stanovení fyzikálních a hydrofyzikálních charakteristik tohoto procesu. Jeho znalosti jsou v přímé návaznosti na individuální studijní plán jeho doktorandského studia.Dovednosti:Student dokáže zpracovat přehled nejnovějších poznatků v oboru hydropedologie, v návaznosti na téma jeho PhD práce. Má schopnosti tento přehled kriticky zhodnotit a použít znalostí s ostatních souvisejících předmětů. Dokáže nalézt dosud málo známá místa ve vztazích půda-voda-atmosféra. Na základě této znalosti je schopen formulovat vědeckou hypotézu a navrhnout směry výzkumné činnosti pro získání nových poznatků a rozšířit tak světové poznání. Student je schopen diskutovat a kriticky hodnotit poznatky jiných autorů v hydropedologii a formulovat jasné závěry.Kompetence - komunikace:Student je schopen, minimálně v jednom světovém jazyce, formulovat a přednést mezinárodní vědecké komunitě nejnovější vědecké poznatky v hydropedologii, zdůvodnit stanovené vědecké hypotézy, cíle a metodické přístupy vědecké práce a presentovat vlastní výsledky, obsahující nové poznatky.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu motivován k tvořivému a iniciativnímu přístupu. Na základě formulované hypotézy dovede v předmětné části hydropedologie stanovit výzkumné cíle a k nim odpovídající metodické postupy, vedoucí k jejich naplnění.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaDane, J. and G.C.Topp. (Eds), 2002. Methods of Soil Analysis, SSSA Book Series.5, ISBN 0-89118-841-XStewart B.A. and T.A. Howell, 2003. Encyclopedia of Water Science, M. Dekker, New York, Basel,ISBN 0-8247-0948-9Casopisecké články SSSAJ, Soil Science a Journal of Vadoze zoneDirksen C. 1999. Soil Physics Measurements, Catena Verlag, Germany, ISBN 3-923381-43-3Topp C.G., W.D. Reynolds. 1992, Advances in Measurement of Soil Physical Properties: Bringing Theory into Practice.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaHillel D. 1998. Environmental Soil Physics, Academic Press, San Diego, USA, ISBN 0-12-348525-8Kutilek M. and D. Nielsen. 1998. Soil Hydrology, Catena Verlag, Germany, ISBN 3-923381-26-3Kutílek M., V. Kuráž, M. Císlerová. 1993. Hydropedologie, Skriptum ČVUT FSvDane, J. and G.C.Topp. (Eds), 2002. Methods of Soil Analysis, SSSA Book Series.5, ISBN 0-89118-841-X, vybrané č.

Požadavky

pedologie, vodohospodářské předměty

Garant

prof. Ing. Svatopluk Matula, CSc.