Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mikrobiologie FYTO (DAMA01Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAMA01Y - Mikrobiologie FYTO, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět navazuje na předchozí studium mikrobiologických a chemických (zvláště biochemie) disciplin v magisterském studiu a rozvíjí poznatky podle konkrétního zaměření studenta doktorského studijního programu. Pozornost je věnována charakteristice jednotlivých komponent mikrobiálních společenstev a vzájemným interakcím. Je zvýrazněna funkce mikroorganismů v přeměnách biogenních prvků. Ve specializované části jsou vysvětleny vztahy uvnitř půdních mikrobních společenstev, jejich funkce v půdním prostředí a možnosti ovlivnění.

Osnova

PřednáškaHlavní skupiny mikroorganismůPříjem živinMetabolismus mikroorganismůProměnlivost a genetika bakteriíMnožení bakterií, růstové křivkyVliv podmínek prostředí na mikroorganismyPřeměny biogenních prvků CPřeměny biogenních prvků NPřeměny biogenních prvků - S, PHlavní skupiny půdních mikroorganismůMetody stanovení půdních mikroorganismůFunkce mikroorganismů v půdním prostředíVztahy mezi půdními mikroorganismy a rostlinouMožnosti hodnocení mikrobiologické biologické aktivity půdCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Má pokročilé aktuální znalosti o půdních mikrobních společenstvech a dovede popsat hlavní skupiny mikroorganismů v půdě. Popíše podrobně i jejich vzájemné vztahy jako kompetice, komensalismus, komensalismus, synergismus, antagonismus, atd.. Umí vysvětlit vliv vnějších podmínek (zvláště teplota, aerace, vlhkost a pH) na jejich abundanci a aktivitu. Dokáže charakterizovat a vysvětlovat ejich roli v přeměnách biogenních prvků (zvláště uhlíku, dusíku síry a fosforu). Má hluboké znalosti o základních aktivitách půdních mikroorganismů jako je mineralizace, humifikace, imobilizace, produkce fytoalexinů, detoxikace xenobiotik, aj. i ve vazbě na navazující vědní oblasti.Dovednosti:Je schopen samostatně zpracovat rešerši o vědeckých poznatcích ve stanovené oblastidoktorského studia.Umí samostatně a tvůrčím způsobem detekovat hlavní skupiny půdních mikroorganismů. Je schopen stanovit významné metabolické aktivity půdních mikrobních společenstev jako např. mineralizaci organických látek (produkce oxidu uhličitého, amonifikace), nitrifikaci, amonifikaci, aktivitu vybraných enzymů. Zvládá i stanovaní vybraných chemických a fyzikálních charakteristik. Zvládá i potřebné molekulárně-genetické metody. Dokože kriticky zhodnotit vlastní výsledky porovnáním s výsledky dalších autorů.Kompetence - komunikace:Svůj názor/úsudek umí odborně (vědecky) formulovat. Je o něm schopen diskutovat, obhajovat ho, ale na druhé straně ho opravit na základě argumentace kolegů nebo dalších získaných znalostí a zkušeností.. Je schopen uvořený úsudek na potřebné úrovniopresentovat i obhajovat v anglickém jazyce.Kompetence - úsudek:Umí využít pestré spektrum informačních zdrojů (vědecké publikace, monografie, Web of Science aj.) a vlastních znalostí a zkušeností pro tvorbu úsudku jak v písemné tak ústní formě. Na základě tohoto studia umí formulovat vědeckou hypotézu v řešené oblasti, navrhnout postup řešení a následně ho realizovat

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBrady NC., Weil R.R. (1999) The nature and properties of soils, Prentice Hall Upper Saddle River, 881s.Leitgeb S.(1988) Mikrobiologie. MON Praha, 337 s.Klaban V. (2005): Ilustrovaný mikrobiologický slovník. Galen Praha. 654 s.Madigan M.T., Martinko J.M., Parker J. (2003) Brock biology of microorganisms, Pearson Education Inc. New York, 1019 s.Maier R.M., Pepper I.L., Gerba C.P. (2000) Environmental microbiology, Academic Press San Diego, 585 s.Marendiak D., Kopčanová L., Leitgeb S. (1987) Polnohospodárska mikrobiológia, Priroda, 433 s.Paul E.A., Clark F.E. (1996) Soil microbiology and biochemistry, Academic Press New York, 340 s.Perry J.J., Staley J.T., Lory S. (2002) Microbial life, Sinauer associates Sunderland, 811 s.Popelářová E., Růžek L., Voříšek K., Rada V. (2001) Cvičení z mikrobiologie a pedobiologie (pracovní sešit pro bloková cvičení, PowerPrint Praha, 55 s.Prescott L.M., Harley J.P, Klein D.A. (1996) Microbiology, WCB publishers, 935 s.Růžek L., Voříšek K. (2003) Vybrané kapitoly z mikrobiologie a pedobiologie, PowerPrint Praha, 151 s.Schinner F., Ohlinger R., Kandele E., Margesin R. (1995): Methods in soil biology. Springer Berlin, 426 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaPaul E.A., Clark F.E. (1996): Soil microbiology and biochemistry. Academic Press New York, 340 s.

Garant

prof. Ing. Karel Voříšek, CSc.