Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Půdní chemie (DAPA06Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAPA06Y - Půdní chemie, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty na pokročilé úrovni s hlavními chemickými a fyzikálněchemickými principy řídícími chování jednotlivých prvků v půdě, s vlastnostmi a funkcemi půdního roztoku, s modelováním reakcí v ní probíhajících. Dále seznámit studenty s adsorpčními jevy a dalšími reakcemi probíhajícími na površích půdních částic. Seznámit s chemickými principy kontaminace a dekontaminace půd.

Osnova

PřednáškaMinerální složky půdy, Paulingova pravidla, stabilita minerálůPůdní roztok - složení, izolace a speciace půdního roztoku, rozpustnost minerálních a organických složek půdyRozpustnost půdních minerálů, stabilitní diagramy, aplikace matematických modelůPovrchy půdních částic, povrchový náboj, izoelektrický bodPopis adsorpce v půdě, tvorba povrchových komplexů, adsorpční izotermy, adsorpční vrstvy, sráženíIontová výměna, rovnovážné konstanty, selektivní sorbce, matematický popisAplikace půdní chemie na řešení environmentálních problémů spojených s půdouCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Má hluboké znalosti o chování minerální složky půd, umí popsat kinetiku rozpouštěcích a srážecích reakcí. Má přehled o amorfních minerálech i jílových minerálech v půdě a o metodách jejich studia. Má podrobné znalosti o mechanismech adsorpčních procesů v půdách a o matematickém popisu těchto jevů jakož i jevů na fázových rozhraních. Má hluboké znalosti o redox potenciálu a jeho významu pro půdní reakce a formy jednotlivých složek půdy. Má hlubší znalosti o sloučeninách Al v půdě, jakož i o praktických aplikacích výzkumu v oboru půdní chemie. Má hluboké znalosti o degradačních procesech v půdách, umí popsat jejich principy a též kvantifikovat jejich dopady na půdní prostředí včetně predikce vývoje.Dovednosti:Má pokročilé laboratorní dovednosti a dobrý přehled o metodách používaných pro analýzy půd. Umí samostatně za použití literárních pramenů, zejména vědeckých článků rozhodnout o použití správných laboratorních postupů a umí používat příslušnou moderní laboratorní techniku.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v anglickém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, zejména vědecké články, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBonneau M. et Souchier B. (1979): Pédologie. 2. Constituants et propriétés du sol. Masson, Paris, 457 s. ISBN 2-225-62931-5Brady N.C. et Weil R.R. (1999): The Nature and Properties of Soils. Simon & Schuster, New Persey, 880 s, ISBN 0-13-852444-0Duchaufour Ph. (1991): Pedologie. Mason, Paris, 289 s., ISBN 2-225-82421-5Němeček J. et al. (1990): Pedologie a paleopedologie, Academia Praha, 546 s., ISBN 80-200-0153-0Piccolo A. (1996): Humic Substances in Terrestrial Ecosystems. Elsevier s., ISBN 0-444-81516-3Scheffer F. et Schachtschabel P. (1989): Lehrbuch der Bodenkunde, Ferdinand Enke, Stuttgart, 490 s., ISBN 3-432-84772-6Sine (1990): Guidelines for Soil Profile Description. FAO, Roma, 66 s., ISBN 92-5-100508-7Sine (1992): Réferentiel pédologique. INRA, Paris, 220 s. ISBN 2-7380-0410-5, ISSN 11503912Sine (1994): Keys to Soil Taxonomy. USDA, Soil Conservation service, 306 s.Sine (1998): World Reference Base for Soil Resources.FAO, Roma, 88 s. ISBN 92-5-104141-5Sparks D.L. (1995): Environmental Soil Chemistry. Academic Press San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKozák J. et al. (2002): Pedologie. AF ČZU, 132 s. ISBN 80-213-0907-5Sparks D.L. (1995): Environmental Soil Chemistry Academic Press, San Diego, 260 s., ISBN 0-12656445-0

Požadavky

Pedologie, chemie, geologie

Garant

prof. Ing. Josef Kozák, DrSc., dr. h. c.