Předmět Systematika a mapování půd (DAPX07Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAPX07Y - Systematika a mapování půd, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Seznámit dokotrandy se současný stavem systematiky půd, jejich vlastnostmi
Osnova
PřednáškaCíle systematiky půd, půdotvorné faktory a procesy vedoucí k tvorbě diagnostických horizontů, principy hlavních systPůdy ČR a jejich geografiePůdy světa a jejich geografieMapování půd a interpretace jejich výsledků pro alternativní využití půdModerní metody průzkumu, mapování půd a modelování v krajiněInterpretace výsledků mapování půd pro různé alternativy jejich využitíGIS o půdě v ČR a v zahraničíCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Doktorand si osvojí podrobné znalosti systematiky půd ČR i referenčních světových systémů (WRB, Soil Taxonomy, Référentiel pédologique) v posledních verzích v návaznosti na mapování půd v různém stupni podrobnosti. V této souvislosti bude seznámen s přístupy hodnocení půdních asociací a systému SOTER. Zná pravidla a postupy půdního průzkumu a mapování v terénu i možnosti současných prostředků geografických informačních systémů. Výzkumný postoj vyjádří v seminární práci, navazující na téma disertační práce.Dovednosti:Doktorand bude schopen identifikovat hlavní jednotky půd ČR i světa i půdotvorné substráty, popsat jejich vlastnosti morfologické (včetně mikromorfologických), charakterizovat diagnostický i aplikovaný význam laboratorně i experimentálně stanovených vlastností a režimových prvků. Bude připraven na hodnocení postavení půdních taxonů ve vztahu k půdním kombinacím (asociacím) a k jejich mapování. Dokáže samostatně provádět a vést půdní průzkum v terénu i následné počítačové zpracování terénních i doplňkových dat. Je veden k tvůrčí práci ve vazbě na disertační práci.Kompetence - komunikace:Doktorand zvládne v češtině i angličtině formulovat, diskutovat a písemně prezentovat vlastní názory a navrhovat tvůrčí řešení problémů s použitím správné pedologické terminologie.Kompetence - úsudek:Doktorand je veden k vědeckému myšlení a správné stylizaci výsledků své práce. Dokáže zpracovat a vyhodnotit údaje z různých zdrojů a formulovat odpovídající závěry.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaUSDA-NRCS (1993): Soil survey manualUSDA-NRCS (1999): Soil taxonomy, Agricultural Handbook, No.436, 2ed. 869 s.INRA (1995): Référentiel pédologieque, Paris, 332 s.4. Ficke et al. (2000): Georeferenced databáze for Europe. Manual of procedures. European soil Burelu. Scientific Committee, 196 s5. Driessen B. , Deckers, J. Spaargaren, O., (2001): Lecture notes of the major soils ofteh world. World Soil Resources Report 94, FAOUSDA-NRCS (2002): Field book for descriting and sampling soilsUSDA-NRCS (2002): Soil Survey laboratory methods manualSponagel. H. et al. (2005): Bodenkundliche Kartieranleitung, Hannover, 436 s.FAO,ISRIC, IUSS (2006): World reference base for soil resources, FAO World Soil Resources Report 103, 130 s.USDA- NRCS (2006): Keys to soil taxonomy 10the editionDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaNěmeček, J. et al. (1967): Průzkum zemědělských půd ČSSR. 1. díl, MZVž Praha, 246 s.Němeček, J. (1981): Základní diagnostické znaky a klasifikace půd ČS. Academia Studie ČSAV 8, 110 s.Němeček, J., Tomášek, M. (1983): Geografie půd ČSR. Academia, Studie ČSAV 23, 100 s.Němeček, J., Smolíková, L., Kutílek, M. (1990): Pedologie a paleopedologie. Academia, Praha , 546 s.Němeček, J. et al (2001): Taxonomický klasifikační systém půd ČR, 79 s.
Garant
Ing. Vít Penížek, Ph.D.