Předmět Kontaminace a degradace půd (DAPX08Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAPX08Y - Kontaminace a degradace půd, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznamit studenty s hlavními problémy ochrany půdních funkcí, hodnocením kontaminace a degradace půd, s hodnocením rizik půdních zátěží, s problémy zabránění vstupu nežádoucích látek (či zvýšených koncentrací látek) do půdy a prostřednictvím půd do organismů a hydrosféry, s metodami remediací půd a zásadami legislativní ochrany půd.
Osnova
PřednáškaProblematika ochrany půd, její vývoj, kriteria hodnocení půdních kvalit, stav legislativy v ČR a v zahraničíKontaminace půd persistentními minerálními a organickými látkamiKritické hodnoty ochrany potravního řetězcePesticidy z hlediska zátěže půd a vodRizika vstupu protonů z imisí do zemDegradace půd (eroze, dehumifikace, pedokompakce, sealing, desertifikace, atdRemediace půd (soft, harsh)Cvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Má hluboké znalosti o degradačních procesech v půdách, umí popsat jejich principy a též kvantifikovat jejich dopady na půdní prostředí včetně predikce vývoje. Má detailní znalosti o chování kontaminantů jak anorganického tak organického původu v půdním prostředí. Zná dobře příslušnou legislativu. Má přehled o principech dekontaminačních technologií.Dovednosti:Má základní dovednosti a přehled o metodách posuzování jednotlivých degradačních procesů půdy. Umí samostatně za použití literárních pramenů, zejména vědeckých článků a po provedení příslušných laboratorních analýz posoudit rozsah kontaminací a pomocí legislativních prostředků navrhnout praktická řešení.Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v anglickém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, zejména vědecké články, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků. Je také připraven zorganizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji posoudit a zkontrolovat.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaRosenkranz D. et al. (1980-dodnes): Bodenschutz (1-3 Baud), Erich Schmidt Verlag.Blume H.P. (1992): Handbuch des Bodenschutzes. Ecomer, 794 s.MŽP (1994): Vyhláška, kterou se upravují některé podrobnosti ochrany zemědělského půdního fondu. Sb.13/1994.MŽP (1994): Program ochrany kvalitativních vlastností půd, I-IV.MŽP (1994): Zásady ochrany půdy, čj. M/2164/94.ČZU KPG (1996): Vypracování metodiky kategorizace půd z hlediska diferencované ochrany PPŽP/620/4/96.Gesetz zum Schulz des Bodens (1998), BGBI.I.G. 5702, Nr.16.
Garant
doc. RNDr. Aleš Vaněk, Ph.D.