Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedometrika, geostatistika (DAPX09Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAPX09Y - Pedometrika, geostatistika, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit posluchače s příčinami a druhy půdní proměnlivosti a možnostmi jejího hodnocení a využití, a s druhy a zdroji údajů o půdě. Studenti si osvojí základy geostatistických metod a seznámí se s jejich použitím v pedologii. Seznámí se rovněž s možnostmi numerické klasifikace půd a dalšími kvantitativními metodami použitelnými v pedologii, včetně jejich aplikace v digitálním mapování půd a optimalizaci vzorkování. Jednotlivé metody budou předvedeny na konkrétních příkladech. Pozornost bude věnována zejména interpretaci výsledků. Náplň předmětu bude průběžně aktualizována na základě nejnovějšího vývoje metod a jejich aplikací.

Osnova

PřednáškaÚvod; půdní variabilita; pedometrika; zdroje a druhy dat; prostorová analýzaAplikace metod tradiční statistiky v pedologii, vícerozměrné statistické metody; metody interpolaceGeostatistika - přístup k datům, historie; prostorově závislá proměnná; variogram, indikátorový variogram, korelogramKriging - princip, druhy, výhody; vzájemný variogram, vzájemný krigingKoregionalizace, faktoriální kriging; hybridní metody; regresní a rozhodovací stromyNumerická klasifikace, fuzzy metody; umělé neuronové sítě; fraktálová analýzaDigitální mapování půd, využití doplňkových údajů; příklady aplikace pedometriky; optimalizace vzorkováníCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolvent zná příčiny a druhy půdní proměnlivosti a možnosti jejího hodnocení a využití, ovládá různé druhy a zdroje údajů o půdě. Má hluboké znalosti o možnostech využití matematických a statistických metod pro hodnocení pedologických údajů, zná pokročilé statistické metody (vícenásobná regrese, analýza hlavních komponent, faktorová analýza aj.), ovládá metody prostorové analýzy, zejména geostatistické metody (tvorba variogramu, různé druhy krigingu), faktoriální kriging, metody spojité prostorové klasifikace, podmíněná stochastická simulace. Chápe použití a principy moderních metod analýzy závislostí a predikce a numerické klasifikace (např. umělé neuronové sítě, regresní a rozhodovací stromy). Ovládá možnosti optimalizace vzorkovací sítě. Rozumí interpretaci výsledků jednotlivých metod. Zná principy a obsah digitálního mapování půd. Zná metody analýzy nejistot.Dovednosti:Umí samostatně statisticky zpracovat soubory pedologických dat, vypočítat statistické parametry, zvolit vhodné metody analýzy, zhodnotit závislosti korelační a regresní analýzou a vícerozměrnými metodami (faktorová analýza, analýza hlavních komponent). Umí vypočítat variogram, zvolit vhodný druh krigingu a zpracovat krigingové mapy. Umí interpretovat získané výsledky s využitím poznatků dalších pedologických předmětů a shrnout výstupy do podoby zprávy nebo je představit formou prezentace.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci, tak je i schopen vést kolektiv. Je schopen jednat v rámci svých odborných znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a anglickém jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory odborníkům i širší veřejnosti a podloženě argumentovat a diskutovat.Kompetence - úsudek:Přistupuje ke své práci tvořivě, samostatně a iniciativně. Je schopen identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.) a dále klasifikovat a hodnotit výsledky a závěry odborného a vědeckého výzkumu v koherentní formě v rámci pedometriky i předmětů příbuzných. Je schopen plánovat, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaIsaaks, E.H., Srivastava, R.M.: An Introduction to Applied Geostatistics. Oxford Univ. Press, New York, 1989.Goovaerts, P.: Geostatistics for Natural Resources Evaluation. Oxford Univ. Press, New York, 1997.Deutsch, C.V., Journel, A.G.: GSLIB, Geostatistical Software Library and User s Guide. Oxford Univ. Press, New York, 1998.Webster, R., Oliver, M.: Geostatistics for Environmental Scientists. Wiley, Chichester, 2001.Nielsen, D.R., Wendroth, O.: Spatial and Temporal Statistics. CATENA Verlag Gmbh., Reiskirchen, Germany, 2002.Grunwald, S. (ed.): Environmental Soil-Landscape Modeling - Geographic Information Technologies and Pedometrics. CRC Press, New York, 2006.Lagacherie, P., McBratney, A.B., Voltz, M. (eds.): Digital Soil Mapping: An Introductory Perspective. Elsevier, Amsterdam, 2006.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaValla, M., a kol.: Pedologické praktikum. Skriptum ČZU Praha, 2002: s. 123-135.Kozák, J., a kol.: Pedologie. Skriptum ČZU Praha, 2002: s. 128-132.Horák, J.: Prostorová analýza dat. VŠB-TU Ostrava, http://gis.vsb.cz/pad/index.htmBrodský, L. (2003): Využití geostatistických metod pro mapování prostorové variability agrochemických vlastností půd. ČZU, Praha.

Garant

prof. Dr. Ing. Luboš Borůvka