Předmět Rozšířené modelování v pedologii (DAPX10Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAPX10Y - Rozšířené modelování v pedologii, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámení studentů s moderními metodami popisu transportních procesů v půdách. Pozornost je zaměřena nejenom na teoretické základy ale i na reálné příklady uplatnění různých modelových přístupů v praxi. Velký důraz je kladen především na využití modelových prostředků při hodnocení kontaminace půdy a následně povrchové a podzemní vody z bodových nebo plošných zdrojů.
Osnova
PřednáškaPopis pedogeneze, klasifikace obecných půdních procesůPopis půdních prosessů v závislosti na zvoleném měřítku, teorie jednoho nebo více kontiníProudění vody v půdě 1: základní pojmy, rovnice, numerické metody řešeníProudění vody v půdě 2: popis okrajových podmínek, popis kořenového systému, modelové příkladyProudění plynů v půdě: základní pojmy, rovnice, modelové příkladyTransport tepla v půdě: základní pojmy, rovnice, modelové příkladyTransport rozpuštěných látek 1 - konzervativní mísitelné proudění: základní pojmy, rovnice, modelové příkladyTransport rozpuštěných látek 2 - nekonzervativní mísitelné proudění: základní pojmy, rovnice, modelové příkladyTransport nemísitelných látek: základní pojmy, rovnice, modelové příkladyTransport koloidů: základní pojmy, rovnice, modelové příkladyPřímá a inverzní úloha: základní pojmy, metody optimalizace, užívané verifikované inverzní metodyModerní metody popisu nerovnovážných jevů v půděStrategie výběru vhodného numerického modelu, přehled dostupných modelůVyužití modelů v praxi, tvorba databázíCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Má hluboké znalosti v popisu a modelování jevů probíhajících v půdách. Velmi dobře zná a dovede popsat typy modelů užívaných v pedologii. Umí definovat a popsat základní procesy užitím jak fyzikálních tak matematických modelů. Má hluboké znalosti týkající se jak modelů empirických tak modelů založených na fyzikální podstatě jevů.Dovednosti:Umí vybrat vhodné modelové prostředky pro popis zadaného jevu. Dokáže připravit data pro matematické modelování. Umí vybrané matematické modely aplikovat a vyhodnotit výsledky. Je schopen modelové výsledky interpretovat a aplikovat v praxi. Kompetence - komunikace:Může působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Je schopen komunikovat v českém jazyce s účelným využíváním odborné terminologie daného předmětu. Umí formulovat, diskutovat a prezentovat vlastní názory, konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Je schopen posoudit, zhodnotit a aplikovat informační zdroje. Při tvoření úsudku dále využívá vlastní zkušenosti i zkušenosti odborníků.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaAppelo, C.A.J., Postma, D. (2005): Geochemistry, grounwater and polution. A.A. Balkema Publishers, ISBN 04-1536-428-0.Dane, J.H., Topp, G.C. (eds) (2003): Methods of soil analysis, Part 4 Physical methods, SSSA, Madison, USA, ISBN 0-89118-841-X.Jorgensen, S.E., Bendoriccho, G. (2001): Fundamentals of ecological modelling. Elsevier, ISBN 0-080-44028-2Kutílek, M., Nielsen, D.R. (1994): Soil hydrology, Catena Verlag GMBH, Germany, ISBN 3-923381-26-3.Němeček, J., Smolíková, L., Kutílek, M., (1990): Pedologie a paleopedologie, Československá akademie věd, Praha, ISBN 80-200-0153-0.Nielsen, D.R., Wendroth, O., (2003) Spatial and temporal statistics, Catena Verlag GMBH, Germany, ISBN 3-923381-46-8.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaCíslerová, M., Vogel, T. (1998): Transportní procesy, skriptum ČVUT, Praha, ISBN 80-01-01866-0.Kodešová, R. (2005): Modelování v pedologii, skriptum ČZU, Praha, ISBN 80-213-1347-1.Šimůnek, J., Šejna, M., van Genuchten, M. Th. (2005): The HYDRUS-1D, IGWMC-TPS-53. International Ground Water Modeling Center, Colorado.Šráček, O., Datel, J., Mls, J. (2002): Kontaminační hydrogeologie, skriptum University Karlovy, Praha, ISBN 80-246-0521-X.
Požadavky
geologie, pedologie, půdní chemie, agrometeorologie, aplikovaná matematika, základy programování
Garant
prof. Ing. Radka Kodešová, CSc.