Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pěstování okopanin (DARA03Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DARA03Y - Pěstování okopanin, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Doplnit základní informace o tvorbě výnosu a specifika pěstování okopanin v ČR a ve světě. Zdůraznit aspekty rozdílných přístupů k jejich pěstování ve vazbě na jednotlivé užitkové směry. Propojit získané poznatky z řady odborných disciplin do komlexního projektu z oblasti okopanin. Doplňkovým samostudiem, zvoleným a zpracovávaným projektem rozšířit základní poznatky z biologie, technologie a možnosti uplatnění na trhu.

Osnova

PřednáškaSpecifika tvorby výnosu cukrovky, její produkční potenciál a jeho porovnání s cukrovou třtinouSpecifika intenzivních, půdoochraných a jiných technologií pěstování cukrovkyStres, jeho dopady do produkce a možnosti postresové regenerace rostlin cukrovkyVývojové trendy v pěstitelských technologiích cukrovky (setí do hrůbků, využití kolejových meziřádků atdOdrůdy cukrovky jako intenzifikační faktor pěstitelské technologieMožnosti zvyšování kvality sklízené suroviny pro výrobu cukru a kriteria jakosti a jejich hodnocení u cukrovkyProdukční potenciál porostů brambor a jeho vztah k fyziologickým vlastnostem sadby (dormance, apikální dominance atdSpecifika intenzivních technologií pěstování brambor a vliv agrotechnických faktorů na kvalitativní parametry hlízOdrůdy brambor jako intenzifikační faktor pěstitelské technologieInovační faktory v agrotechnice při pěstování raných brambor, jejich vliv na dynamiku tvorby výnosuProgresivní směry posklizňové úpravy a skladování brambor ve vazbě na kvalitu požadované surovinyMožnosti využití okopanin jako obnovitelného zdroje energie v ČR a ve světěZásady pěstování ostatních okopaninProdukce osiva a sadby okopaninCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Má pokročilé teoretické i praktické znalosti v technologii pěstování okopanin, detailně zná jednotlivé okopaniny včetně přehledu možností jejich využití pro potřeby člověka, zvířat i možnosti jejich průmyslového využití. Zná hlavní a vedlejší faktory ovlivňující technologii pěstování. Umí analyzovat a popisovat zákonitosti tvorby výnosu a vhodně je využít pro zajištění zdravé a ekonomicky výhodné produkce. Umí definovat kritická období tvorby výnosu a navrhnout vhodná opatření a využít je v produkční technologii pěstování konkrétní okopaniny. Dokáže s využitím širokých znalostí biologie a základních principů pěstování rostlin charakterizovat základní problémy spojené s jejich technologií pěstování. Orientuje se v tuzemské i zahraniční odborné a vědecké literatuře na úseku okopanin. Je schopen analyzovat dílčí otázky technologie či posoudit kvalitu jejich produkce. Má hluboké teoretické znalosti o základních předpokladech (agronomických, ekonomických i řídících) rostlinné produkce.Dovednosti:Umí samostatně vymezit a tvůrčím způsobem rozlišit základní problémy v technologiích pěstování okopanin, navrhnout vhodné agrotechnické zásahy a formy obhospodařování orné půdy. Je schopen s použitím pokročilých výzkumných postupů inovovat zavedené technologie a přispět k vyšší kvalitě a efektivnosti produkce. Umí samostatně a tvůrčím způsobem řešit komplexní problémy s použitím vhodných teorií, vzorů a agronomických metod. Je schopen získávat nové informace v terénních podmínkách. Dovede definovat hypotézu, vymezit cíle a připravit metodiku pokusu řešícího problematiku technologie pěstování. Dovede posoudit kvalitu bulevnatých a hliznatých okopanin.Kompetence - komunikace:Je schopen jednat v rámci svých odborných agronomických znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce s použitím odborné terminologie daného předmětu. Dokáže zpracovat výstupy z experimentů a ty patřičně obhájit. Umí připravit odborné a vědecké publikace. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory a názory dalších odborníků specialistů i širší veřejnosti.Kompetence - úsudek:Je schopen identifikovat a aplikovat odborné agronomické informační zdroje a hodnotit výsledky a závěry jednotlivých technologických postupů. Dokáže analyzovat výsledky experimentů, sepsat je a vyvodit praktická i teoretická doporučení. Je schopen plánovat, navrhovat nové pěstitelské technologie a dílčí agronomická opatření, podporovat a řídit činnost ostatních členů týmu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaMac Kerron D., Haverkot A.J.: Decission support systems in potato production: briding models to practice. Wageningen, 2004 238 pp.Struik P.C. Wiersema S.G.: Seed potato technology. Wageningen, The Nederlands. 1999Start J.C. Love S.L.: Potato production systems University of Idaho. Agricultural communications, 2003, 426 pp.Winner, C.: Zuckerrrubenanbau. DLG - Verlag Frankfurt/Main, 1981, 308 s.Keller, Hanus, Heyland : Handbuch des Pflanzenbaues 3, Ulmer, SRN, 2005, 450 s.Cook D., Scott R: The Sugar Beet Crop, Chapman and Hall, London..... Nev York,1993, 675 sInternational Institute for Beet Research, jednotlivé sborníky v posledních letech, Brussels, Belgium,Marlander B.: Zuckerruben, Vellag Stadthagen, 1991, 140 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaVokál B. a kol.: Pěstování brambor. Agrospoj, Praha 2004Jůzl M., Pulkrábek J., Diviš J.(2000): Rostlinná výroba III. ČZU, MZLU, JčU, SPU, 232 s.Petr J., Černý V., Hruška L.(1980):Tvorba výnosu hlavních polních plodin. SZN Praha, 448 s.Rybáček V. a kol.: Cukrovka. SZN 1985. 471. s.Rybáček V. a kol.: Brambory. SZN 1988. 358. s.Haverkort A.J., Struik P.C.: Potato in progress science meets practice. Wageningen, 2005, 366 pp.Chochola J. : Cukrovka, průvodce pěstováním

Garant

prof. Ing. Josef Pulkrábek, CSc.