Předmět Olejniny (DARA04Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DARA04Y - Olejniny, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Doplnit základní informace o tvorbě výnosu a specifika pěstování olejnin v ČR a ve světě. Zaměřit se na variantní pěstitelské technologie vybraných olejnin. Předmět bude doplněn samostudiem, zpracováním a obhájením vybraných projektů.
Osnova
PřednáškaSvětový agrární trh a trh olejnin ve světě, EU a ČRTrendy v uplatnění hlavních olejnin a důvody změnKvalita hlavních olejnin (sója, palma olejná, řepka, slunečnice, oliva evropská)Tvorba výnosu ozimé řepkyEkologické, fytosanitární,Variantní pěstitelské technologie a nové poznatky u řepky oziméEkonomika produkce řepkyVariantní pěstitelské technologie a nové poznatky u hořčiceVariantní pěstitelské technologie a nové poznatky u slunečniceVariantní pěstitelské technologie a nové poznatky u mákuProdukce a kvalita makoviny, ekonomika mákuPěstitelské technologie a nové poznatky u sójiVariantní pěstitelské technologie a nové poznatky u řepky oziméEnergetické a průmyslové uplatnění olejninCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Má znalosti o metodách experimentální vědecké práce ve výzkumu olejnin, polních pokusech, systému přenosu informací k uživatelům, o teorii a praxi přednáškové činnosti. Má souhrnné teoretické znalosti o globálních vlivech ve světě s cílením na olejniny a zemědělství. Má podrobné znalosti o globálním a dílčím trhu olejnin se zaměřením na palmu olejnou, sóju luštinatou, řepku olejnou, slunečnici roční, mák spánkodárný a skupinu hořčic. Zná teorii produkčních procesů, tvorby výnosu a kvalitativních ukazatelů u řepky ozimé, máku spánkodárného a skupiny hořčic. Vyzná se v trendech, využití a uplatnění výše zmíněných olejnin včetně jakostních ukazatelů, ekonomice a marketingu. Umí analyzovat a popisovat vzájemné hospodářské vazby, které olejniny ovlivňují. Zná hlavní výzkumná pracoviště v oblasti olejnin i příslušnou výzkumnou komunitu. Zná přední pěstitele a postupy při uplatnění a přenosu získaných experimentálních výsledků do praxe.Dovednosti:Umí samostatně rozlišit základní problémy v produkčním i jakostním procesu u řepky ozimé, máku, skupiny hořčic. Dovede tyto problémy experimentálně hodnotit a řešit, včetně využití literatury, odborných konzultací s výzkumnými pracovišti i odborníky profesionály. Dovede využít odbornou literaturu k objektivnímu hodnocení dosavadních trendů v produkci, jakosti, ekonomice a marketingu. Je schopen tvůrčí prognózy vývoje v budoucnosti. Dovede své výsledky objektivně zpracovat, publikovat a také prosazovat v odborné i vědecké komunitě a to i u placených vystoupení pro odbornou veřejnost. Dovede jednat se zástupci dodavatelů vstupů do zemědělství a připravit s nimi technologický výzkum.Kompetence - komunikace:Je schopen výsledky kriticky konfrontovat s literaturou a názory odborníků, vytvořit syntézu a tuto obhajovat před veřejností. Je schopen kritického úsudku a široké odborné komunikace. Je schopen jednat v rámci svých znalostí, dovedností a způsobilostí v českém a cizím jazyce. Umí připravit vědecké i odborné publikace, prezentace i přesné pokusy.Kompetence - úsudek:Dokáže tvůrčím způsobem přistoupit k experimentálnímu řešení problému. Je schopen identifikovat slabší místa produkčního, ekonomiky a marketingu. Je schopen syntézy znalostí, literatury a experimentální práce při řešení celistvosti rostliny, porostu, zemědělské soustavy. Má kompetenci k řešení vědeckých problémů a přinášet nové poznatky, které je schopen popularizovat a zavádět do praxe.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaDiepenbrock W., Fischbeck G., Heyland K.U., Knauer N.(1999): Spezieller Pflanzenbau.E.Ulmer GmbH, Stuttgart, 523 s.Houba M.. Hosnedl V. (2002): Osivo a sadba. Nakl. Martin Sedláček, Praha, 186 s.Petr et al.(1991): Weather and Yield. Elsevier, Amsterodam, 288 s.Petr J., Černý V., Hruška L.(1980):Tvorba výnosu hlavních polních plodin. SZN Praha, 448 s.Špaldon E. et al (1986): Rostlinná výroba, SZN Praha, 720 s.Nátr L.(2002): Fotosyntetická produkce a výživa lidstva, ISV Praha, 423 s. ISBN 80 85866-92-7Jasińska Z., Kotecki A. (1999):Szczegolówa uprawa roślin I. A II. Axa Wroclaw , 481 s. ISBN 83-87866-O6-7Kudrna K. 1979: Zemědělské soustavy. SZN Praha 1979. s.49-110.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaPetr J., Húska J. a kol. 1997: Speciální produkce rostlinná I. ČZU,MZLU,JčU,SPU , 193 s.Hosnedl V., Vašák J., Mečiar L. 1998. Rostlinná výroba II. ČZU,MZLU,JčU,SPU , 165 s.Jůzl M., Pulkrábek J., Diviš J.2000: Rostlinná výroba III. . ČZU,MZLU,JčU,SPU , 232.Vrzalová J., Fric V. 1994: Rostlinná výroba IV. VŠDZ Praha, VŠZ Brno, JčU Č.Budějovice, VŠP Nitra, 80s.Capouchová I. a kol. 1998: Cvičení ze speciální produkce rostlinné.ČZU Praha, 188 s.
Garant
prof. Ing. Jan Vašák, CSc.