Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Nauka o rostlinné produkci - spec. produkce rost. (DARA05Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DARA05Y - Nauka o rostlinné produkci - spec. produkce rost., Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je objasnit rostlinnou produkci v širších souvislostech. Charakter její zvláštnosti. Její úlohu v krajině. Alternativní systémy hospodaření. Mimoprodukční funkce. Využití výnosového potenciálu. Integrované a ekologické prvky v pěstování rostlin. Dosažení kvalitní zdravotně nezávadné produkce.

Osnova

PřednáškaZáklady metodologie vědecké práceCharakteristika globálních problémů světaHlavní změny vlastností a znaků rostlin dosažené šlechtěním za 150 letJaké změny v rostlinné produkci lze očekávat v 21Změny orientace českého zemědělství po vstupu do EUMimprodukční funkce zemědělstvíPotenciální a reálná produktivita rostlinTeorie produkčních procesů rostlin, tvorba hospodářského výnosuOdrůda, odrůda populace, hybridů, metody šlechtění, GMO, zásady semenářstvíIntegrovaná ochrana rostlinMetodický postup při tvorbě a optimalizaci systémů integrované rostlinné produkceEkologické zemědělstvíSystémy rostlinné produkceKvalita rostlinné produkce, její sledováníCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Má znalosti o metodách vědecké práce v rostlinné výrobě, polních pokusech, systému přenosu informací k uživatelům, o teorii a praxi přednáškové činnosti. Má souhrnné teoretické znalosti o globálních vlivech ve světě s cílením na zemědělství, o stavu zemědělství po komoditních skupinách ve světě, jeho regionech, EU, ČR. Vyzná se v rozdílech mezi typy zemědělských soustav a je schopný analyzovat pro a proti ve filozofickém pojímání různých typů zemědělství. Zná teorii produkčních procesů, tvorby výnosu, komplexnosti soustavy a vzájemné podmíněnosti vstupů do výrobního systému. Vyzná se v trendech, využití a uplatnění zvláště hlavních plodin včetně jakostních ukazatelů, ekonomice a marketingu. Chápe souvislosti mezi dotacemi, politickým systémem, poznatky a znalostmi, přírodními vlivy a rozvojem zemědělství, zčásti i po jednotlivých odvětvích. Umí analyzovat a popisovat vzájemné hospodářské vazby, které zemědělství ovlivňují. Umí modelovat při změně některého z výrobních, ekonomických, sociálních, politických faktorů novou agrární soustavu. Má tvůrčí znalosti o agrárních vazbách se zaměřením na světový, EU a ČR agrární trh.Dovednosti:Umí samostatně rozlišit základní problémy v komoditních skupinách a regionech světa, EU, ČR v agrárním trhu. Dovede využít odbornou literaturu, zvláště statistickou (FAOsta, EUROstat, USDA, ČSÚ ap) k objektivnímu hodnocení dosavadních trendů agrární produkce po komoditách, v různých regionech světa, EU, ČR k tvůrčí prognóze vývoje v budoucnosti. Obdobně dovede charakterizovat různé typy zemědělské soustavy a výrobního systému v zemědělství. Dovede využít i nové výzkumné poznatky či reagovat na změny přírodních faktorů. Dovede analyzovat jednotlivé části pěstitelského systému z hlediska ekonomiky a očekávaného vývoje, včetně marketingové oblasti. Dovede samostatně s využitím literatury zpracovat zadané téma připravit prezentaci, přednést a obhájit ji. Dovede pokud možno objektivně, tedy s dokladovým materiálem, kriticky hodnotit jak produkční procesy v rostlinné výrobě, tak jednotlivé zemědělské soustavy a systémy, včetně agrární politiky.Kompetence - komunikace:Absolvent je schopen samostatně experimentálně řešit hlavně dílčí problémy výrobního procesu rostlinné produkce, celistvosti rostlin a porostu. Je schopen získané experimentální výsledky kriticky konfrontovat s literaturou a názory odborníků, vytvořit z toho syntézu a tuto obhajovat a prosazovat před odbornou veřejností. Je schopen kritického úsudku a široké odborné komunikace.Kompetence - úsudek:Dokáže tvůrčím způsobem přistoupit k experimentálnímu řešení problému v rostlinné produkci a to jak celku, tak dílčí části. Přistupuje k práci se znalostí komplexu a souvislostí, včetně jednotlivostí, ale i celku. Je schopen identifikovat slabší místa produkčního procesu, marketingu, agrárního trhu a agrární politiky. Má kompetenci k řešení vědeckých problémů a přinášet nové poznatky.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaPetr, Černý, Hruška (1980): Tvorba výnosu hlavních polních plodin. SZN PrahaPetr a kol. (1987): Počasí a výnosy. SZN PrahaNátr (1998): Rostliny, lidé a trvale udržitelný život člověka na Zemi. Karolinum PrahaNátr (2000): Koncentrace CO2 a rostliny. ISV nakladatelství PrahaUrba, Šarapatka a kol. (2003): Ekologické zemědělství, MŽP PrahaDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaNátr (1987): Biologické základy rostlinné výroby. SZN PrahaKolektiv (1997): České a Slovenské zemědělství na přelomu tisíciletí. TOKO LuhačoviceDemo, Bielek, Hronec (1999): Trvalo udržatelný rozvoj. SPU NitraPetr, Húska a kol. (1997(: Speciální produkce rostlinná I. AF VŠZ Praha, KRV

Garant

prof. Ing. Jan Vašák, CSc.