Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etické aspekty biotechnologií hospodářských zvířat (DAVX09Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAVX09Y - Etické aspekty biotechnologií hospodářských zvířat, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Posluchači budou v rámci kurzu seznámeni s etickými aspekty a právní regulací některých biotechnologických postupů. Cílem je, aby posluchač kromě zvládnutí biologických zákonitostí biotechnologií a seznámení se s technikami jejich provádění, chápal i společenské spojitosti uplatnění biotechnologií, uvědomil si otázky, které bioetika v součastnosti přináší a pokusil se vytvořit si vlastní názor založený na objektivních informacích.

Osnova

PřednáškaKdy začíná lidský životRegulace asistované reprodukceVolba pohlaví potomstvaKlonování a jeho etické dimenzeKmenové buňky a jejich využitíZásahy do genomuNové perspektivy klasických témat - etika využití zvířat ve výzkumuCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Student disponuje hlubokými znalostmi spektra filosofických přístupů a etických koncepcí pro náhled na klíčové otázky biomedicínského výzkumu, především s ohledem na obor reprodukčních biotechnologií. Tyto aspekty reprodukčních biotechnologií zná nejen ve vztahu k živočichům a z nich pak především k hospodářským zvířatům ale i ve vztahu k praktickým aplikacím výsledků biomedicínského výzkumu v humánní sféře. Zná základní typy bioetických názorů tak, jak jsou formovány vědeckým vnímáním světa, křesťanskou vírou, islámem, judaismem popřípadě i dalšími vírami (buddhismus, hinduismus). Orientuje se v základních právních normách, jež regulují v České republice praktickou aplikaci biotechnologií i výzkumu v oblasti biotechnologií.Dovednosti:Student umí nashromáždit potřebná data o reprodukčních biotechnologiích, jejích společenských dopadech, o spektru názorů na tyto biotechnologie. Dokáže vytvořit na základě těchto informací premisy pro vlastní etické hodnocení konkrétního biotechnologického postupu a z těchto premis pak umí vyvodit závěry o správnosti, akceptovatelnosti dané biotechnologické metody. Při formulaci závěrů umí dále domýšlet důsledky, jež plynou z prosazování jím formulovaných závěrů a dokáže navrhovat řešení problémů, jež by realizaci jeho názorů provázely.Kompetence - komunikace:Student je schopen jak mezi odbornou veřejností tak i laickou veřejností formulovat etické závěry, zdůvodnit je a vysvětlit jejich případné dopady. Je schopen vést fakticky podloženou diskusi i o eticky kontroverzních tématech.Kompetence - úsudek:Student je v rámci předmětu veden k tomu, aby nebral výuku reprodukčních biotechnologií jako návod k provádění biotechnologií, ale aby si v souvislosti s tím kladl základní otázku o správnosti, etické přijatelnosti zvoleného postupu v konkrétní situaci. Je veden také k tomu, že jeho rozhodnutí s sebou nese určité důsledky a že je za důsledky svých rozhodnutí zodpovědný.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaDrobník et al.: Geneticky modifikované organismy v zemědělství, UZPI, 2002Gilbert S.C.: Developmental Biology, 8th Edition, Sinauer Associates, 2006Gilbert S.C.:Bioethics and the New Embryology, 8th Edition, Sinauer Associates, 2006Káš et al.: Geneticky modifikované organismy - součastnost a perspektivy, VŠCHT a MŽP, 2004Knobil, E., Neill, J.: The Physiology of Reproduction. 1 st Edition, Raven Press, 1988Neill, J.: Physiology of Reproduction, 3rd Edition, Academic Press, 2006Petr, J.: Klonování. Hrozba nebo naděje? Paseka 2003Šifner et al.: Vybrané kapitoly z biotechnologií, Universita Karlova, 1998DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaGilbert,S.C.: Bioethics and the New Embryology, Sinauer Associates, 2006

Garant

prof. Ing. Jaroslav Petr, DrSc.