Předmět Ovocnictví (DAZA05Y)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DAZA05Y - Ovocnictví, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Rozšíření teoretických informací z fyziologie tvarování a řezu ovocných dřevin, rozmnožování v matečnicích a školkách. Seznámení s moderními systémy pěstování ovocných plodin na trvalém stanovišti, vybranými kapitolami z pomologie, poznatky o nových prvcích v pěstitelské a sklizňové technologii ČR a srovnání se zahraničím. Prohloubit ve studentech zájem o danou specializaci návštěvou vybraných školkařských a ovocnářských podniků v období po vstupu do EU.
Osnova
PřednáškaFyziologické aspekty tvarování a řezu ovocných dřevin ve školceFyziologické aspekty tvarování a řezu ovocných dřevin ve školceFyziologické aspekty tvarování a řezu ovocných dřevin po výsadbě na trvalém stanovištiFyziologické aspekty tvarování a řezu ovocných dřevin po výsadbě na trvalém stanovištiRozmnožování ovocných rostlin, fytohormony a jejich uplatnění v ovocnářské praxiRozmnožování ovocných rostlin, fytohormony a jejich uplatnění v ovocnářské praxiZměny v sortimentech ovocných rostlin jádroviny a peckovinyZměny v sortimentech ovocných rostlin jádroviny a peckovinyZměny v sortimentech ovocných rostlin skořápkoviny a bobulovinyZměny v sortimentech ovocných rostlin skořápkoviny a bobulovinyCharakteristika současných světových systémů pěstování hlavních ovocných druhů s ohledem na konkurenceschopnost produkceCharakteristika současných světových systémů pěstování hlavních ovocných druhů s ohledem na konkurenceschopnost produkceNové poznatky v technice a technologie sklizně jádrového a peckového ovoceNové poznatky v technice a technologie sklizně jádrového a peckového ovoceCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolvent má hluboké a systematické znalosti z nejrůznějších biologických disciplín se zaměřením na ovocnictví (genetika, fyziologie rostlin, šlechtění, morfologie ovocných dřevin). Zvládá rozsah předmětu odpovídající soudobému stavu poznání. Umí posoudit a prosadit principy integrované a ekologické produkce ovoce podle konkrétních podmínek. Rozumí teoriím a metodám, které jsou v popředí poznání oboru na mezinárodní úrovni. V konfrontaci s nezbytným základem hlubších teoretických znalostí se umí lépe orientovat ve výzkumné sféře ovocnářské specializace.Dovednosti:Umí navrhovat a používat pokročilejší výzkumné postupy v daném oboru tak, aby umožnil rozšiřovat poznání původním výzkumem, s orientací na ovocnářskou vědu. Rozvíjí a vyhodnocuje teorie, koncepty a metody, včetně vymezení oborové specializace a její zařazení do širších souvislostí Je schopen podílet se na stálém rozvoji podniku při strategickém plánování vědeckovýzkumných úkolů, s důrazem na tvůrčí myšlení. Umí řešit problémy v novém a neznámém prostředí, integrovat poznatky z několika dílčích disciplín a uplatnit je při organizaci vědeckovýzkumné práce.Kompetence - komunikace:Je schopen efektivně komunikovat v pracovním kolektivu a být plnohodnotným členem výkonného vědeckovýzkumného týmu, dokáže kriticky konfrontovat vlastní názory a argumenty s novými poznatky vědy a výzkumu. Profesionálně jedná se spolupracujícími subjekty nebo jinými institucemi důležitými pro úspěšný chod pracoviště. Umí jasně a jednoznačně formulovat závěry na vysoké odborné platformě.Kompetence - úsudek:Dokáže velmi dobře propojovat dosavadní znalosti, zkušenosti a dovednosti v širokém spektru ovocných druhů. Je schopen řídit a přetvářet pracovní týmy, které vyžadují nové strategické přístupy, orientovat se při posuzování odborné problematiky a z tohoto úsudku navrhnout vhodná řešení pro danou situaci. Vyhledává a analyzuje příležitosti ve vědecké sféře, je schopen realizovat i náročné projekty.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaBischof H. , Sus J. (2003): Řez ovocných stromů a keřů. Ottovo nakladatelství, divize Cesty, Praha, 184 s. ISBN 80-7181-821-6.Bartels A. (1995): Der Baumschulbetrieb. Stuttgart, Eugen Ulmer, 739 s. ISBN 3-8001-5139-1.Blažek J. et al. (1998): Ovocnictví. ČZS, Nakladatelství Květ, Praha, 384 s. ISBN 80-85362-43-0.Hartmann, Hudston T. et al. (2002): Harmann and Kester´s plant propagation: principles and practieces. New Jeresey: Prencice Hall, 880 s. ISBN 0136792359.Hričovský I., Řezníček V., Sus J. (2003): Jabloně a hrušně. Vydavatelstvo Príroda, s.r.o., Bratislava, 104 s. ISBN 80-07-11223-5.Krüssmann G.et al. (1978): Die Baumschule. Verlag Paul Parey. Berlin a Hamburg, 656 s. ISBN 3-489-57622-5.Procházka S. et al. (1998): Fyziologie rostlin. Nakladatelství Academia, Akademie věd České republiky, 484 s. ISBN80-200-0586-2.Sus J.et al. (1992): Ovoce slovem i obrazem. Vydavatelství GORA Bratislava ve spolupráci s VŠZ Praha, 80 s. ISBN 80-901173-0-9.Sus J. (1999): Řez ovocných dřevin. ČZS, Nakladatelství Květ, Praha, 32 s. ISSN 0139-7761.Sus J. et al. (2000): Obrazový atlas jádrovin. ČZS, Nakladatelství Květ, Praha, 104 s. ISBN 80-85362-38-4.Sus J. (2001): 365 dnů s ovocem. Nové rady pro pěstitele. Vydavatelství Víkend, Praha, 112 s. ISBN 80-7222-147-7.Sus J., Blažek J. (2002): Obrazový atlas peckovin 1. ČZS, Nakladatelství Květ, Praha, 84 s. ISBN 80-85362-44-9.Sus J. et al. (2003): Obrazový atlas peckovin 2. ČZS, Nakladatelství Květ, Praha, 98 s. ISBN 80-85362-47-3.Winter F. et al. (1992): Lucas´Anleitung zum Obstbau. Universität Hohenheim, Eugen Ulmer Verlag, 416 s. ISBN 3-8001-5534-6.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaBischof H. Sus J. (2003): Řez ovocných stromů a keřů. Ottovo nakladatelství, divize Cesty, Praha 2003,184 s. ISBN 80-7181-821-6.Sus J. (1999).: Řez ovocných dřevin. ČZS, Nakladatelství Květ, Praha. 32 s. ISSN 0139-7761.
Garant
doc. Ing. Josef Sus, CSc.