Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Smyslová biologie zvěře (DLOX14Y)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DLOX14Y - Smyslová biologie zvěře, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je upozornit na význam toku, předávání a získávání informací a tedy i smyslového vnímání v ekologii a evoluci obratlovců (s důrazem na zvěř), jakož i na nutnost zahrnout analýzu smyslů do etologických a etoekologických studií. Dále se předmět věnuje fyzikálním, ekologickým a morfologickým faktorům, které určují, jaké signály jsou pro přenos informací v určitém prostředí, v daném kontextu a pro určitý živočišný druh relevantní.Základní témata: Pojem smyslové ekologie; koncept smyslového prostředí; fyzikální, trofická a informační interakce, informace, signál, podnět, vzruch, vjem, senzor, receptor, komunikace, orientace v čase a prostoru. Somatosenzorika a mechanorecepce (propriocepce, kinestéze, hmat a dotyk), vnímání vlnění, polohy, gravitace, zrychlení, sluch, zrak, vnímání teploty, magentorecepce, čich a chuť. Jak najít a poznat potravu, partnera, jak se orientovat v čase a prostoru, jak zaregistrovat nebezpečí apod.

Osnova

PřednáškaZákladní smyslové orgányZvláštnosti smyslového vnímání jednotlivých druhů zvěřeMagnetická orientaceCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají ucelené znalosti o významu toku, předávání a získávání informací a tedy i smyslového vnímání v ekologii a evoluci obratlovců (s důrazem na zvěř), jakož i na nutnost zahrnout analýzu smyslů do etologických a etoekologických studií. Dále se předmět věnuje fyzikálním, ekologickým a morfologickým faktorům, které určují, jaké signály jsou pro přenos informací v určitém prostředí, v daném kontextu a pro určitý živočišný druh relevantní.Dovednosti:Mají vědomosti o smyslovém vnímání v ekologii a evoluci obratlovců s důrazem kladeným na zvěř, analýze smyslů do etologických a etoekologických studií, fyzikálních, ekologických a morfologických faktorech.Kompetence - komunikace:Umějí propojovat znalosti, zvládat složitost a formulovat úsudky i při neúplných nebo omezených informacích.Kompetence - úsudek:Mají schopnost si vytvořit správný úsudek o smyslovém vnímání v ekologii a evoluci obratlovců s důrazem kladeným na zvěř, analýze smyslů do etologických a etoekologických studií, fyzikálních, ekologických a morfologických faktorech.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaČihák, R. (1997): Anatomie 3. Avicenum, Praha.Veselovský, Z. (2005): Etologie. Academia, Praha.Gaisler, J. a Zima, J. (2007): Zoologie obratlovců. Academia, PrahaStatě v odborném písemnictví budou specifikovány v průběhu přednášky. Prezentace přednášky bude studentům poskytnuta ve formě pdf.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaDusenbery, D. B. (1992): Sensory ecology. W. H. Freeman and Company, New York.Heldmaier, G., Neuweiler, G. (2003): Vergleichende Tierphysiologie, Bd. 1. Springer. Berlin.Hughes, H. C. (2001): Sensory Exotica. The MIT Press, Cambridge.Schmid, R.F., Schaible, H.-G. (2006): Neuro- und Sinnesphysiologie, Springer, Heidelberg.Smith, C. U.M. (2000): Biology of sensory systems, Willey, Chichester.

Garant

prof. RNDr. Hynek Burda, CSc.