Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Určování obtížných skupin bylinných druhů TC (LLL79Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LLL79Z - Určování obtížných skupin bylinných druhů TC, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Terénní cvičení se zaměřuje na využití teoretických poznatků v praxi

Osnova

PřednáškaCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Student si v rámci terénních cvičení upevní znalosti získané při přednáškách v menší skupince studentů s častější možností konfrontace s pedagogem a kolegy studenty. Naučí se pracovat zejména s pomůckami k určování rostlin. tj. s Klíčem ke květeně České republiky a s ilustrovaným německým atlasem rostlin od Rothmalera a kol. Především získá cenné terénní zkušenosti pro znalost lesnické botaniky zcela nepostradatelné (tj. znalosti kde hledat který rostlinný druh, o jeho plasticitě a nárocích na stanoviště, o jeho rozlišovacích znacích, druhy si má možnost osahat přímo tam kde rostou aj.). Získá praktické dovednosti v práci s lupou a klíčem na konkrétních exemplářích přímo v terénu. Své znalosti z teoretické části předmětu dále prohlubuje a obohacuje však hlavně o praktické zkušenosti.Dovednosti:Studenti se po absolvování TC dovedou dobře orientovat v terénu - tj. ví kde hledat konkrétní především lesnicky významné druhy rostlin, znají specifika jarního a letního bylinného aspektu, dovedou pojmenovat biotop, ve kterém se právě nachází a popsat jeho charakteristiky. Dovedou v terénu identifikovat jednotlivé stanovištní rostliny a především je správně určit a pojmenovat vědeckými názvy dle vlastních zkušeností a za použití určovacích pomůcek (Klíč ke květeně České republiky, ilustrovaný německý atlas rostlin od Rothmalera a kol., lupa). Pro potvrzení domněnky o druhu dovedou tento druh odebrat a uchovat co nejdéle v čerstvém stavu, případně kvalitně vylisovat do herbáře, tak aby byl později též snadno rozeznatelný. Ví kde hledat informace potřebné k určení jednotlivých rostlin případně za kým se obrátit. Na základě znalostí ekologických charakteristik významných rostlinných druhů v podrostu lesních stanovišť umí usuzovat o jaký les se jedná (vlhký, suchý, kyselý, bazický, listnatý, jehličnatý, horský, nížinný aj.). Dle bylinné skladby umí určit i základní nelesní rostlinná společenstva.Kompetence - komunikace:Absolvent je schopen vést kolektiv v terénu a při plnění daného úkolu účinně kontrolovat kroky vedoucí k jeho splnění. Je tedy schopen fungovat nejen pod vedením pedagoga ale i v rámci týmové spolupráce mezi kolegy studenty. Umí formulovat a prezentovat vlastní hypotézy, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky a názory svému okolí. Umí konkretizovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Student umí na základě vlastních terénních zkušeností s rostlinným materiálem rozpoznat podstatné určovací znaky od znaků méně důležitých dle pomůcek k určování rostlin a je schopen o jednotlivých druzích věcně polemizovat. Při tvoření úsudku využívá vlastní zkušenosti, konfrontuje je iniciativně se zkušenostmi odborníků. Vyzná se v odborné terminologii, je schopen sledovat vědecké diskuze.

Literatura

ZákladníKUBÁT, K. et al. Klíč ke květeně České republiky. Praha, Academia, 2002, 928 str., ISBN 80-200-0836-5DoporučenáJAEGER E.J.; WERNER K. (eds) Exkursionsflora von Deutschland. 3. Gefaesspflanzen Atlasband. 10. Auflage. Heidelberg Spektrum Akademischer Verlag, 2000, 753 s. ISBN 3-8274-0926-8.

Požadavky

Žádné

Garant

Mgr. Tomáš Černý, Ph.D.