Předmět Krajinářská dendrologie (LLZ02E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LLZ02E - Krajinářská dendrologie, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Základní kurz aplikované dendrologie zaměřená na potřeby oboru krajinného inženýrství. Předmětem kurzu jsou dřeviny na zemí ČR domácí a dřeviny cizí u nás běžněji pěstované (tj. dřeviny introdukované). Větší důraz je kladen na taxony využívané krajinářsky.
Osnova
PřednáškaÚvod do dendrologieSmrk ztepilý (Picea abies) a další významní zástupci rodu Picea, domácí i introdukovaníBorovice lesní (Pinus sylvestris) a další významní zástupci rodu Pinus, domácí i introdukovaníJedle bělokorá (Abies alba) a další zástupci rodu AbiesModřín opadavý (Larix decidua) a další zástupci rodu Larix, domácí i introdukovaníČeleď cypřišovitéDřeviny a systém rostlin krytosemenných ("listnatých") Dub letní a dBříza bělokorá a další druhy rodu BetulaJilmovité dřeviny (především rod Ulmus) na území ČRVrby a topoly (čeleď Salicaceae), včetně členění na sekce; kultivary u topolůJavory (čeleď Aceraceae)CvičeníÚvod do cvičení, obecná charakteristika jehličnatých (nahosemenných) dřevin, druhy čeledi Pinaceae: druhy rodu PinusČeleď Pinaceae: druhy rodů Picea a LarixČeleď Pinaceae: druhy rodů Abies, Pseudotsuga, Tsuga a CedrusZástupci čeledí Cupressaceae: Juniperus, Thuja, Platycladus, Chamaecyparis, Calocedrus, Thujopsis; Taxodiaceae: TaxodiumObecná charakteristika krytosemenných dřevin; významní zástupci čeledi Fagaceae: rody Fagus, Quercus a CastaneaZástupci čeledi Betulaceae: Betula, Alnus, Duschekia; Corylaceae: Corylus; Carpinaceae: CarpinusJuglandaceae: rody Juglans a Carya; Ulmaceae: Ulmus a Celtis; Moraceae: MorusČeleď Salicaceae: nejvýznamnější druhy topolů a vrb (rody Populus a Salix); Tiliaceae: TiliaDruhy řádu Rosales, čeledi Amygdalaceae: Prunus, Cerasus, Padus, Padellus, Laurocerasus; Malaceae: Malus, Pyrus, SorbusFabaceae: Robinia, Sophora, Laburnum, Colutea, Caragana, SarothamnusAceraceae: Acer, Negundo; Staphyleaceae: Staphylea; Hippocastanaceae: Aesculus; Platanaceae: Platanus; OleaceaeCaprifoliaceae: Lonicera, Symphoricarpos, Viburnum; Sambucaceae: SambucusPředmětem terénního cvičení jsou dřeviny na zemí ČR domácí a dřeviny cizí u nás běžněji pěstované (tj
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi mají základní znalosti biologie, morfologie a systematického zatřídění hlavních hospodářských i mimoprodukčních dřevin. Seznámí se s dřevinami jako hlavním krajinu tvorným prvkem, jednak v městských intravilánech ale i ve volné krajině. Pochopí funkci zeleně jednak v městském prostředí ale i jako základního prvku přirozeného extravilánu. V praktické části předmětu se na základě hlavních determinačních znaků naučí poznávat dřeviny, využitelné v sadovnictví, ale i dřeviny tvořící základ volné, lesní i nelesní krajiny - listnaté podle listů, pupenů, semen, jehličnaté podle šišek a větví.Dovednosti:Absolventi se dokáží orientovat v proměnlivosti a růstových charakteristikách širokého spektra zejména domácích ale i invazivních introdukovaných dřevin. Chápou využití dřevin jednak produkčním, ale i mimoprodukčním způsobem. Chápou roli dřeviny v tvorbě krajiny, dokáží reagovat na konkrétní potřeby dřevin v krajině. Dokáží určit hlavní krajinu tvorné dřeviny podle základních identifikačních znaků.Kompetence - komunikace:Absolventi mají schopnost působit samostatně, tak i v týmové spolupráci. Dokáží formulovat a prezentovat vlastní názory, srozumitelně sdělují informace, myšlenky, konkretizují problémy, možná řešení.Kompetence - úsudek:Absolventi předmětu předmětu jsou schopni přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Jsou schopni identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívají vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků. Jsou také připraveni organizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji kontrolovat.
Literatura
ZákladníMUSIL, I. et al. Lesnická dendrologie 1. Jehličnaté dřeviny, ČZU Praha, 2002, 198 s. ISBN 80-213-0992-XMUSIL, I. et al Lesnická dendrologie 4. Návody do cvičení, ČZU Praha, 2002, 148 s. ISBN 80-213-0991-1MUSIL, I., MÖLLEROVÁ, J., Listnaté dřeviny. ČZU Praha, 2005, 216 s. ISBN 80-213-1367-6ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 1.část Jehličnany. MZLU, Brno, 1995, 97 s. ISBN 80-7157-162-8ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 2. část Listnáče I. MZLU, Brno, 1995, 119 s. ISBN 80-7157-169-5ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 3. část Listnáče II. MZLU, Brno, 1996, 91 s. ISBN 80-7157-236-5DoporučenáFÉR, F., ALEXANDER, P. Rozlišovací znaky dřevin. Edice Ekotechnika Iuridica. 2005, 124 s.ÚRADNÍČEK, L., MADĚRA, P. et al. Dřeviny České republiky. Matice Lesnická, Písek, 2001, 335 s. ISBN 80-86271-09-9
Požadavky
Žádné
Garant
doc. Ing. Martin Slávik, CSc.