Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dendrologie (LLZ71E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LLZ71E - Dendrologie, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Základní kurz aplikované dendrologie zaměřená na potřeby oboru aplikovaná ekologie. Předmětem kurzu jsou dřeviny na zemí ČR domácí a dřeviny cizí u nás běžněji pěstované (tj. dřeviny introdukované).

Osnova

PřednáškaÚvod do dendrologieSmrk ztepilý (Picea abies) a další introdukovaní zástupci roduJedle bělokorá (Abies alba) a další introdukovaní zástupci roduBorovice lesní (Pinus sylvestris) a další zástupci roduModřín opadavý (Larix decidua), domácí i introdukovanýČeleď Cyprišovité, tisovcovité a tisovitéDřeviny a systém krytosemennýchDub letní (Quercus robur), dub zimní (Quercus petraea) a další nejdůležitejší zástuci roduBříza bělokorá a další zástupce roduČeleď jilmovité (Ulmaceae), čeleď morušovníkovité (Moraceae), čeleď olivovníkovité (Oleaceae), čeleď ořešákovitéVrby a toplolyČeledi javorovité,klokočovité, lípovité, jírovcovitéCvičeníÚvod do cvičení, obecná charakteristika jehličnatých (nahosemenných) dřevin, druhy čeledi Pinaceae: druhy rodu PinusČeleď Pinaceae: druhy rodů Picea a LarixČeleď Pinaceae: druhy rodů Abies, Pseudotsuga, Tsuga a CedrusZástupci čeledí Cupressaceae: Juniperus, Thuja, Platycladus, Chamaecyparis, Calocedrus, Thujopsis; Taxodiaceae: TaxodiumObecná charakteristika krytosemenných dřevin; významní zástupci čeledi Fagaceae: rody Fagus, Quercus a CastaneaZástupci čeledi Betulaceae: Betula, Alnus, Duschekia; Corylaceae: Corylus; Carpinaceae: CarpinusJuglandaceae: rody Juglans a Carya; Ulmaceae: Ulmus a Celtis; Moraceae: MorusČeleď Salicaceae: nejvýznamnější druhy topolů a vrb (rody Populus a Salix); Tiliaceae: TiliaDruhy řádu Rosales, čeledi Amygdalaceae: Prunus, Cerasus, Padus, Padellus, Laurocerasus; Malaceae: Malus, Pyrus, SorbusFabaceae: Robinia, Sophora, Laburnum, Colutea, Caragana, SarothamnusAceraceae: Acer, Negundo; Staphyleaceae: Staphylea; Hippocastanaceae: Aesculus; Platanaceae: Platanus; OleaceaeCaprifoliaceae: Lonicera, Symphoricarpos, Viburnum; Sambucaceae: Sambucus

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají základní znalosti biologie, morfologie a systematického zatřídění hlavních hospodářských i mimoprodukčních dřevin. Seznámí se s dřevinami jako prostředkem produkčního využití, ale zejména jako nevyhnutnou složkou složitého rostlinného ekosystému. Seznámí se ze vztahy mezi dřevinami, mezi dřevinou a prostředím. Pochopí problematiku introdukce dřevin a dokáží posuzovat její vhodnost resp. nevhodnost. V praktické části předmětu se na základě hlavních determinačních znaků naučí poznávat jednotlivé dřeviny, listnaté podle listů, pupenů, semen, jehličnaté podle šišek a větví.Dovednosti:Absolventi se dokáží orientovat v ekologických nárocích, proměnlivosti a růstových charakteristikách širokého spektra domácích i introdukovaných dřevin. Chápou využití dřevin jak produkčním, tak i mimoprodukčním způsobem. Chápou složitý ekosystém jako výsledný efekt působení jak přírodních sil, tak i jeho nutné ovlivňování člověkem. Dokáží poznat hlavní hospodářské i pionýrské dřeviny podle hlavních identifikačních znaků.Kompetence - komunikace:Absolventi mají schopnost působit samostatně, tak i v týmové spolupráci. Dokáží formulovat a prezentovat vlastní názory, srozumitelně sdělují informace, myšlenky, konkretizují problémy, možná řešení.Kompetence - úsudek:Absolventi předmětu předmětu jsou schopni přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Jsou schopni identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívají vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků. Jsou také připraveni organizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji kontrolovat.

Literatura

ZákladníMUSIL, I. et al. Lesnická dendrologie 1. Jehličnaté dřeviny, ČZU Praha, 2002, 198 s. ISBN 80-213-0992-XMUSIL, I. et al Lesnická dendrologie 4. Návody do cvičení, ČZU Praha, 2002, 148 s. ISBN 80-213-0991-1MUSIL, I., MÖLLEROVÁ, J., Listnaté dřeviny. ČZU Praha, 2005, 216 s. ISBN 80-213-1367-6ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 1.část Jehličnany. MZLU, Brno, 1995, 97 s. ISBN 80-7157-162-8ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 2. část Listnáče I. MZLU, Brno, 1995, 119 s. ISBN 80-7157-169-5ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 3. část Listnáče II. MZLU, Brno, 1996, 91 s. ISBN 80-7157-236-5DoporučenáFÉR, F., ALEXANDER, P. Rozlišovací znaky dřevin. Edice Ekotechnika Iuridica. 2005, 124 s.ÚRADNÍČEK, L., MADĚRA, P. et al. Dřeviny České republiky. Matice Lesnická, Písek, 2001, 335 s. ISBN 80-86271-09-9

Požadavky

Botanika.

Garant

doc. Ing. Martin Slávik, CSc.