Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dendrologie krajinářská (LLZ72E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LLZ72E - Dendrologie krajinářská, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Základní kurz aplikované dendrologie zaměřená na potřeby oboru krajinného inženýrství. Předmětem kurzu jsou dřeviny na zemí ČR domácí a dřeviny cizí u nás běžněji pěstované (tj. dřeviny introdukované). Větší důraz je kladen na taxony využívané krajinářsky.

Osnova

PřednáškaÚvod do dendrologieSmrk ztepilý (Picea abies) a další významní zástupci rodu Picea, domácí i introdukovaníBorovice lesní (Pinus sylvestris) a další významní zástupci rodu Pinus, domácí i introdukovaníJedle bělokorá (Abies alba) a další zástupci rodu AbiesModřín opadavý (Larix decidua) a další zástupci rodu Larix, domácí i introdukovaníČeleď cypřišovitéDřeviny a systém rostlin krytosemenných ("listnatých") Dub letní a dBříza bělokorá a další druhy rodu BetulaJilmovité dřeviny (především rod Ulmus) na území ČRVrby a topoly (čeleď Salicaceae), včetně členění na sekce; kultivary u topolůJavory (čeleď Aceraceae)CvičeníÚvod do cvičení, obecná charakteristika jehličnatých (nahosemenných) dřevin, druhy čeledi Pinaceae: druhy rodu PinusČeleď Pinaceae: druhy rodů Picea a LarixČeleď Pinaceae: druhy rodů Abies, Pseudotsuga, Tsuga a CedrusZástupci čeledí Cupressaceae: Juniperus, Thuja, Platycladus, Chamaecyparis, Calocedrus, Thujopsis; Taxodiaceae: TaxodiumObecná charakteristika krytosemenných dřevin; významní zástupci čeledi Fagaceae: rody Fagus, Quercus a CastaneaZástupci čeledi Betulaceae: Betula, Alnus, Duschekia; Corylaceae: Corylus; Carpinaceae: CarpinusJuglandaceae: rody Juglans a Carya; Ulmaceae: Ulmus a Celtis; Moraceae: MorusČeleď Salicaceae: nejvýznamnější druhy topolů a vrb (rody Populus a Salix); Tiliaceae: TiliaDruhy řádu Rosales, čeledi Amygdalaceae: Prunus, Cerasus, Padus, Padellus, Laurocerasus; Malaceae: Malus, Pyrus, SorbusFabaceae: Robinia, Sophora, Laburnum, Colutea, Caragana, SarothamnusAceraceae: Acer, Negundo; Staphyleaceae: Staphylea; Hippocastanaceae: Aesculus; Platanaceae: Platanus; OleaceaeCaprifoliaceae: Lonicera, Symphoricarpos, Viburnum; Sambucaceae: SambucusPředmětem terénního cvičení jsou dřeviny na zemí ČR domácí a dřeviny cizí u nás běžněji pěstované (tj

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají základní znalosti biologie, morfologie a systematického zatřídění hlavních hospodářských i mimoprodukčních dřevin. Seznámí se s dřevinami jako hlavním krajinu tvorným prvkem, jednak v městských intravilánech ale i ve volné krajině. Pochopí funkci zeleně jednak v městském prostředí ale i jako základního prvku přirozeného extravilánu. V praktické části předmětu se na základě hlavních determinačních znaků naučí poznávat dřeviny, využitelné v sadovnictví, ale i dřeviny tvořící základ volné, lesní i nelesní krajiny - listnaté podle listů, pupenů, semen, jehličnaté podle šišek a větví.Dovednosti:Absolventi se dokáží orientovat v proměnlivosti a růstových charakteristikách širokého spektra zejména domácích ale i invazivních introdukovaných dřevin. Chápou využití dřevin jednak produkčním, ale i mimoprodukčním způsobem. Chápou roli dřeviny v tvorbě krajiny, dokáží reagovat na konkrétní potřeby dřevin v krajině. Dokáží určit hlavní krajinu tvorné dřeviny podle základních identifikačních znaků.Kompetence - komunikace:Absolventi mají schopnost působit samostatně, tak i v týmové spolupráci. Dokáží formulovat a prezentovat vlastní názory, srozumitelně sdělují informace, myšlenky, konkretizují problémy, možná řešení.Kompetence - úsudek:Absolventi předmětu předmětu jsou schopni přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Jsou schopni identifikovat a aplikovat informační zdroje (odborná literatura, dokumenty, databáze, webové stránky apod.), při tvoření úsudku dále využívají vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků. Jsou také připraveni organizovat běžnou práci podřízeným osobám a účinně ji kontrolovat.

Literatura

ZákladníMUSIL, I. et al. Lesnická dendrologie 1. Jehličnaté dřeviny, ČZU Praha, 2002, 198 s. ISBN 80-213-0992-XMUSIL, I. et al Lesnická dendrologie 4. Návody do cvičení, ČZU Praha, 2002, 148 s. ISBN 80-213-0991-1MUSIL, I., MÖLLEROVÁ, J., Listnaté dřeviny. ČZU Praha, 2005, 216 s. ISBN 80-213-1367-6ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 1.část Jehličnany. MZLU, Brno, 1995, 97 s. ISBN 80-7157-162-8ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 2. část Listnáče I. MZLU, Brno, 1995, 119 s. ISBN 80-7157-169-5ÚRADNÍČEK, L., CHMELAŘ, J. Lesnická dendrologie. 3. část Listnáče II. MZLU, Brno, 1996, 91 s. ISBN 80-7157-236-5DoporučenáFÉR, F., ALEXANDER, P. Rozlišovací znaky dřevin. Edice Ekotechnika Iuridica. 2005, 124 s.ÚRADNÍČEK, L., MADĚRA, P. et al. Dřeviny České republiky. Matice Lesnická, Písek, 2001, 335 s. ISBN 80-86271-09-9

Požadavky

Žádné

Garant

doc. Ing. Martin Slávik, CSc.