Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pěstování lesů III. (LPL09E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LPL09E - Pěstování lesů III., Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět navazuje na pěstování lesa I a II/1, jsou přednášeny základní poznatky o výchově a obnově lesních porostů, tvary lesa a hospodářské systémy, dále základy i současné trendy v oblasti výchovy a obnovy lesních porostů - důraz je kladen na postupy obnovy přirozené. Rozšířeno je studium přírodě blízkého a trvale udržitelného LH. Forma: Přednášky, terénní cvičení, exkurze.

Osnova

PřednáškaTeorie a praxe pěstování lesů, historický vývoj a jeho příčiny, současný stav lesů a jejich pěstování v ČREkologické a typologické základy pěstování lesů a jejich vzájemné vazby, principy trvale udržitelného hospodaření v lesíchVolba dřevin a tvorba porostních směsíTeorie a vývoj výchovy lesních porostů, legislativní ustanovení k výchově porostůPrincip aktivní porostní výchovy a ekologie výchovných sečíZásady výchovy jehličnatých porostů a jejich modelyZásady výchovy listnatých a smíšených porostů a jejich modelyZpůsoby a techniky obnovy lesaČasová a prostorová úprava obnovy lesa, kritéria pro určení mýtní zralosti stromůHospodářské tvary a způsoby, převody a přeměnyPřírodě blízké způsoby pěstování lesů - Dauerwald, ANW, Pro Silva, Free style SilvicultureVýběrný hospodářský způsobCvičeníAnalýza hlavních pěstebních koncepcíNávrh porostních směsí do typizovaných stanovištních podmínekPrincip primitivní selekce a ekologický princip uplatněný při výchově porostůEkologie výchovných sečí - praktická analýza změn porostních prostředí vyvolaných výchovným zásahemEkologie výchovných sečí - praktická analýza změn porostních prostředí vyvolaných výchovným zásahemPraktický návrh výchovy jehličnatých porostůPraktický návrh výchovy listnatých porostůPraktický návrh výchovy smíšených porostůObnovní metody v jehličnatých porostech - praktické příkladyObnovní metody v listnatých a smíšených porostech - praktické příkladyJednotlivý výběr stromů k mýtní těžbě, odhady mýtní zralosti stromůPřírodě blízké postupy pěstování lesů - praktické ukázky

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají detailní teoretické znalosti o způsobech a technologiích obnovy lesa, a to z pohledu optimalizace hodnotové produkce i pro plnění ostatních funkcí lesa. Znají hlavní kritéria pro výběr stromů k mýtní těžbě i základní rozhodnutí časové a prostorové úpravy obnovy lesa. Studenti ovládají všechny důležité hospodářské způsoby i tvary lesa, stejně jako typy a metody rekonstrukcí lesních porostů (přeměny, převody, přestavby). Studenti znají principy nových směrů pěstování lesů v Evropě - přírodě blízkého (close-to-nature, single tree silviculture), resp. ekologicky oprávněného pěstování lesů, stejně jako i zásady a postupy produkčně motivovaného lesnictví (produkce biomasy). Studenti mají základní poznatky o ekonomických důsledcích jednotlivých pěstebních opatření.Dovednosti:Studenti jsou schopni zdůvodňovat a hodnotit praktické pěstební činnosti, tj. objasňovat příčiny, souvislosti a následky jevů spojených s vývojem lesních ekosystémů a jejich aktivním usměrňováním. Studenti umějí uplatnit své teoretické znalosti při řešení praktických úkolů při pěstování lesních porostů. Studenti jsou schopni formulovat základní pěstební strategie a rozhodnutí, a to diferencovaně podle funkčního potenciálu a stanovištně ekologických podmínek lesních porostů (vyjádřených základními typologickými jednotkami). Studenti dokáží své znalosti uplatnit ve středním a vrcholném managementu lesnických firem i ve státní správě.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a jejich možná řešení. Zároveň je schopen přijímat a akceptovat relevantní podněty z okolí.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku objektivně a kriticky využívá relevantní údaje (odborná literatura, vlastní zkušenosti, konkrétní podmínky důležité pro řešení problému, zkušenosti odborníků), nese odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností. Student má schopnost v rámci určitých pravidel a za obvyklých okolností řídit kolektiv.

Literatura

ZákladníKORPEĽ, Š. et al. Pestovanie lesa, Príroda, Bratislava, 1991, 465 s. ISBN 80-07-00428-9VACEK, S., SIMON, J., REMEŠ, J., et al. Obhospodařování bohatě strukturovaných a přírodě blízkých lesů. Lesnická práce, Kostelec n.Č.l., 2007, 447 s., ISBN 978-80-86386-99-7POLENO, Z., VACEK, S., PODRÁZSKÝ, V., REMEŠ, J., MIKESKA, M., KOBLIHA, J., BÍLEK, L. Pěstování lesů I. Ekologické základy pěstování lesů. Kostelec nad Černými lesy, Lesnická práce, s.r.o., 2007, 315 s, ISBN 978-80-87154-07-6POLENO, Z., VACEK, S., PODRÁZSKÝ, V., REMEŠ, J., MIKESKA, M., KOBLIHA, J., BÍLEK, L Pěstování lesů II. Teoretická východiska pěstování lesů. Kostelec nad Černými lesy, Lesnická práce, s.r.o., 2007, 463 s., ISBN 978-80-87154-09-0.POLENO, Z., VACEK, S., PODRÁZSKÝ, V., REMEŠ, J., ŠTEFANČÍK, I., MIKESKA, M., KOBLIHA, J., KUPKA, I., MALÍK, V., TURČÁNI, M., DVOŘÁK, J., ZATLOUKAL, V., BÍLEK, L., BALÁŠ, M., SIMON, J., 2009 Pěstování lesů III. - Praktické postupy pěstování lesů, Kostelec nad Černými lesy, Lesnická práce, s.r.o., 2009, 860 s., ISBN 978-80-87154-34-2.DoporučenáPOLENO, Z. Ekologicky orientované pěstování lesů I. In Lesnictví - Forestry, 1993, roč. 39, č. 11, s. 475-480.POLENO, Z. Ekologicky orientované pěstování lesů II. In Lesnictví - Forestry, 1994, roč. 40, č. 1-2, s. 65-72.KORPEĽ Š. SANIGA, M. Výberný hospodárský sposob. VŠZ - Lesnická fakulta Praha a Matice lesnická Písek, 1993, 127 s.CHROUST, L. Ekologie výchovy lesních porostů. VÚLHM VS Opočno, 1997, 277 s. ISBN 80-238-0889-3.NYLAND, R.D. Silviculture Concepts and Applications, 2nd ed. The McGraw-Hill Companies, Inc. New York, 2002, 704 p. ISBN 0-07-366190-2POLENO, Z. Criteria of felling maturity of individual trees in forest manager under systems involving coupes. In Journal of Forest Science, 2000, vol. 46, no. 2, p. 53-60.ŠACH, F. Převod lesa pasečného na les výběrný. In Lesnictví - Forestry, 1996, roč. 42, č. 10, s. 481 - 486.KORPEĽ, Š., SANIGA, M. Prírodě blízke pestovanie lesa. UVVP - LVH - SR Zvolen 1995, 158 s.TRUHLÁŘ, J. Results of conversions to the selection forest in the Masarykův les training forest enterprise. In Lesnictví-Forestry, 1995, vol. 41, no. 3, p. 97-107.PRETZSCH, H. Structural diversity as a result of silvicultural operations. In Lesnictví-Forestry, 1998, vol. 44, p. 429-439.SMITH, D.M.B.C. et al. The Practice of Silviculture, Applied Forest Ecology, 9th ed. John Wiley & Sons, New York, 1997. 560 p. ISBN 0-471-10941-XSTERBA, H., ZINGG, A. Target diameter harvesting - a strategy to convert even-aged forests. In Forest Ecology and Management, 2001, vol. 151, no. 1-3, p. 95-105.KENK, G., GUEHNE, S. Management transformation in central Europe. In Forest Ecology and Management, 2001, vol. 151, no. 1-3, 107-119.

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Jiří Remeš, Ph.D.