Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úprava lesních stanovišť (LPL13Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LPL13Z - Úprava lesních stanovišť, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem je poskytnout deficitní znalosti týkající se možností úpravy biocyklů v lesních porostech, zásadně odlišných od agrosystémů. Týkají se témat: Základy výživy lesních porostů, cyklů živin, stanovení stavu výživy lesních porostů.

Osnova

PřednáškaŽiviny, základy ekologie, funkce lesních ekosystémů, řízení výživy lesních dřevinCykly živin - koloběh živin v lesním ekosystému, mineralizace, příjem živinHlavní cykly živin - N, P, K, Ca, Mg, SBiologická fixace NStanovení stavu výživy lesních porostů, limity a kritéria potřebyHnojení lesních porostů, jednotlivé apspekty - produkce, zdravotní stav, reintrodukce náročnějších druhů dřevin (BK, JD)Vápnění lesních půd a porostůHnojiva v lesním hospodářství - průmyslováHnojiva v lesním hospodářství - přírodní látkyZáklady hnojení v lesních školkách - potřeba hnojeníZáklady hnojení v lesních školkách - udržování půdní úrodnostiSpady živin v lesních ekosystémech, narušení výživy lesních porostů, odběr živin biomasouCvičeníŽiviny, základy ekologie, ekologické hledisko, funkce lesních ekosystémů, řízení výživy lesních dřevinCykly živin - koloběh živin v lesním ekosystému, mineralizece, příjem živinHlavní cykly živin - N, P, K, Ca, Mg, SBiologická fixace NStanovení stavu výživy lesních porostů, limity a kritéria potřebyHnojení lesních porostů, jednotlivé apspekty - produkce, zdravotní stav, reintrodukce náročnějších druhů dřevin (BK, JD)Vápnění lesních půd a porostůHnojiva v lesním hospodářství - průmyslováHnojiva v lesním hospodářství - přírodní látkyZáklady hnojení v lesních školkách - potřeba hnojeníZáklady hnojení v lesních školkách - udržování půdní úrodnostiSpady živin v lesních ekosystémech, narušení výživy lesních porostů, odběr živin biomasou

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají komplexní znalosti o koloběhu živin v lesním ekosystému včetně poruch vyvolaných antropogenními vlivy. Pozornost je věnována základním makrobioelementům včetně cyklu dusíku a v menší míře i mikroelementům. Mají základní znalosti o stavu živin v lesních půdách se zvláštním zřetelem na humusové formy jako typickou a klíčovou složku půdního kompartmentu lesního ekosystému. Rozumí základům příjmu a využívání živin, tvorbě opadu a obnově půdní úrodnosti. Jsou seznámeni s problematikou udržování úrodnosti v půdách lesních školek, s hospodařením a revitalizací půdních charakteristik při hospodaření v nich. Základy výživy v lesních porostech jsou aplikovány na rozpoznání deficitu ve výživě a na odstranění poruch výživy lesních dřevin. Je provedeno seznámení se základní problematikou aplikace hnojení a vápnění v lesních porostech, opatření chemické meliorace jsou analyzována z hlediska využitelnosti v jednotlivých vývojových stádiích porostů a při diferencovaném narušení lesního prostředí. Pozornost je věnována i imisním oblastem a degradovaným stanovištím - buldozerovým plochám, rekultivacím a zalesňování zemědělských půd.Dovednosti:Absolventi jou schopni analyzovat stav lesních půd a stav výživy lesních porostů na základě půdních a listových analýz. V půdách lesních školek jsou schopni určit aktuální stav charakteristik půdní úrodnosti, rozpoznat odchylku od optima a navrhnout opatření k její obnově, popřípadě udržování. V lesních kulturách, včetně výsadeb v lesních školkách jsou schopni analyzovat stav výživy, vybrat odpovídající opatření a plánovat meliorační zásahy. Jsou schopni využít prvky biologické meliorace pro úpravu a zlepšení prostředí lesních půd v terénu, tj. využívat působení melioračních dřevin v lesních porostech. Jsou schopni analyzovat příčiny poruch ve výživě lesních porostů různého stavu a věku a navrhovat operativní opatření k jejich nápravě. V návaznosti na jiné předměty jsou schopni uplatňovat prvky chemické a biologické meliorace při revitalizaci antropogenně poškozených a degradovaných stanovišť, včetně aplikací při zalesňování zemědělských půd a půd degradovaných těžbou nerostných surovin.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou schopni plánovat a řídit aktivity vedoucí k udržení, obnově a optimalizaci stavu půd lesních školek, řídit projekty chemické meliorace v organizacích lesního hospodářství a posuzovat je z hlediska platné legislativy a stávajících předpisů.Kompetence - úsudek:Absolventi mají schopnost posoudit stav lesních půd v lesních školkách a navrhovat opatření k jejich optimalizaci. Dále jsou schopnit posoudit stav i v lesních porostech a odhalit potenciální problémy z hlediska stability a vitality porostů. Mohou navrhovat složení porostů z hlediska obnovy a udržení žádoucí intenzity živinových cyklů a plánovat opatření k revitalizaci lesních ekosystémů.

Literatura

ZákladníPODRÁZSKÝ, V., Šrámek, V., Lomský, B. Výživa lesních dřevin a hnojení lesních porostů. Učební text. Praha FLD 2010, e-forma.DoporučenáBINKLEY, D. Forest nutrition management. New York J. Wiley, 1986. 289 s.TESAŘ, S. et al. Výživa rostlin a hnojení. Praha VŠZ, 1992. 151 s.RICHTER, R. - HLUŠEK, J. Výživa a hnojení rostlin. Brno VŠZ, 1994. 177 s.Využití chemické meliorace v lesním hospodářství ČR. Kostelec n.Č.l 18.2.2003. ČZU v Praze, 2003. 104 s. ISBN 80-213-1008-1

Požadavky

Žádné

Garant

prof. Ing. Vilém Podrázský, CSc.