Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pěstování lesů II./1 (LPL78Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu LPL78Z - Pěstování lesů II./1, Fakulta lesnická a dřevařská, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět navazuje na Pěstování lesa I, jsou přednášeny základní poznatky o dynamice přírodních lesích ekosystémů a dále základy i současné trendy v oblasti výchovy a obnovy lesních porostů - důraz je kladen na postupy obnovy přirozené. Rozšířeno je studium přírodě blízkého a trvale udržitelného LH. Formy: konzultace, samostudium.

Osnova

PřednáškaEkologické základy pěstování lesů, koncepce pěstování lesů, cíleFytocenologie, typologie a pěstování lesůStruktura lesních ekosystémů a lesních porostůDynamika přírodních lesů Dynamika hospodářských lesůVývoj a historie hospodaření v lesích České republikySoučasný stav lesů v České republiceLesní hospodářství a způsoby pěstování lesů v Evropě a ve světě Výběr dřevin a tvorba porostních směsíTrvale udržitelné lesní hospodářství a přírodě blízké pěstování lesůPěstování ochranných lesů Pěstování lesů zvláštního určení CvičeníStruktura lesních porostů - hlavní znaky, metody hodnoceníEfekt porostní výchovy ve vztahu k výškovému růstu a parametrům koruny stromůEfekt porostní výchovy ve vztahu k tloušťkovému růstu stromů o otázkám jejich stabilityDruhová, výšková, tloušťková a prostorová struktura lesních ekosystémů - terénní měření a vyhodnoceníEfekt porostní výchovy s ohledem na objemovou a hodnotovou produkci lesních porostůKlasifikace stromů - stromové třídy, praktická terénní aplikaceRůstové fáze lesních porostů - determinace, analýzy konkrétních příkladů v terénuPrincipy porostní výchovy - princip primitivní selekce a princip ekologickýVliv porostní výchovy na teplotní režim lesních porostů

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají teoretické znalosti týkající se struktury lesních porostů a její dynamiky. A to jak porostů hospodářských, tak i přirozených. Mají vědomosti o vývoji lesů a lesního hospodaření v České republice i v širším měřítku střední Evropy. Studenti mají znalosti o ekologických nárocích a pěstebních vlastnostech hlavních domácích i nějdůležitějších introdukovaných dřevin. Studenti znají teoretické aspekty výchovy lesních porostů, její historii, důvody a hlavní cíle. Mají též poznatky o hlavních zásadách výběru, včetně ekologického principu aktivní porostní výchovy. Mají znalosti o vlivu pěstebních zásahů na kvantitu, kvalitu a bezpečnost dřevní produkce i ostatní složky lesních ekosystémů (půda, produkčně-ekologické faktory), studenti ovládají moderní koncepce výchovy lesních porostů.Dovednosti:Studenti jsou schopni zdůvodňovat a hodnotit praktické pěstební činnosti, tj. objasňovat příčiny, souvislosti a následky jevů spojených s vývojem lesních ekosystémů a jejich aktivním usměrňováním. Studenti umějí uplatnit své teoretické znalosti při řešení praktických úkolů při pěstování lesních porostů, jsou schoni optimalizovat druhovou skladbu porostů vytvářením vhodných porostních směsí. Přitom dokáží tvůrčím způsobem tyto postupy diferencovat podle funkčního potenciálu, dřevinné skladby a konkrétních stanovištně ekologických podmínek. Studenti dokáží své znalosti uplatnit ve středním a vrcholném managementu lesnických firem i ve státní správě.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Umí formulovat, prezentovat a obhajovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a vysvětlit jejich možná řešení.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku objektivně a kriticky využívá relevantní údaje (odborná literatura, vlastní zkušenosti, konkrétní podmínky důležité pro řešení problému, zkušenosti odborníků), nese odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností. Student má schopnost v rámci určitých pravidel a za obvyklých okolností řídit kolektiv.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKORPEĽ, Š. et al. Pestovanie lesa, Príroda, Bratislava, 1991, 465 s. ISBN 80-07-00428-9POLENO, Z., VACEK, S., PODRÁZSKÝ, V., REMEŠ, J., MIKESKA, M., KOBLIHA, J., BÍLEK, L. Pěstování lesů I. Ekologické základy pěstování lesů. Kostelec nad Černými lesy, Lesnická práce, s.r.o., 2007, 315 s, ISBN 978-80-87154-07-6POLENO Z., VACEK, S., PODRÁZSKÝ, V., REMEŠ, J., MIKESKA, M., KOBLIHA, J., BÍLEK, L Pěstování lesů II. Teoretická východiska pěstování lesů. Kostelec nad Černými lesy, Lesnická práce, s.r.o., 2007, 463 s., ISBN 978-80-87154-09-0.POLENO, Z., VACEK, S., PODRÁZSKÝ, V., REMEŠ, J., ŠTEFANČÍK, I., MIKESKA, M., KOBLIHA, J., KUPKA, I., MALÍK, V., TURČÁNI, M., DVOŘÁK, J., ZATLOUKAL, V., BÍLEK, L., BALÁŠ, M., SIMON, J., 2009 Pěstování lesů III. - Praktické postupy pěstování lesů, Kostelec nad Černými lesy, Lesnická práce, s.r.o., 2009, 860 s., ISBN 978-80-87154-34-2VACEK, S., SIMON, J., REMEŠ, J., et al. Obhospodařování bohatě strukturovaných a přírodě blízkých lesů. Lesnická práce, Kostelec n.Č.l., 2007, 447 s., ISBN 978-80-86386-99-7DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaNYLAND, R.D. Silviculture Concepts and Applications, 2nd ed. The McGraw-Hill Companies, Inc. New York, 2002, 704 p. ISBN 0-07-366190-2HLADÍK, M. et al. Hospodárenie v lesoch horských oblastí. Praha, LF VŠZ 1993, 123 s.ŠACH, F. Převod lesa pasečného na les výběrný. In Lesnictví - Forestry, 1996, roč. 42, č. 10, s. 481 - 486.CHROUST, L. Ekologie výchovy lesních porostů. VÚLHM VS Opočno, 1997, 277 s. ISBN 80-238-0889-3.POLENO, Z. Výběr jednotlivých stromů k obnovní těžbě v pasečném lese. Lesnická práce 1999, 128 s.KORPEĽ Š. SANIGA, M. Výberný hospodárský sposob. VŠZ - Lesnická fakulta Praha a Matice lesnická Písek, 1993, 127 s.POLENO, Z. Ekologicky orientované pěstování lesů I. In Lesnictví - Forestry, 1993, roč. 39, č. 11, s. 475-480.POLENO, Z. Ekologicky orientované pěstování lesů II.. In Lesnictví - Forestry, 1994, roč. 40, č. 1-2, s. 65-72.KORPEĽ, Š., SANIGA, M. Prírodě blízke pestovanie lesa. UVVP - LVH - SR Zvolen 1995, 158 s.TRUHLÁŘ, J. Results of conversions to the selection forest in the Masarykův les training forest enterprise. In Lesnictví-Forestry, 1995, vol. 41, no. 3, p. 97-107.STERBA, H., ZINGG, A. Target diameter harvesting - a strategy to convert even-aged forests. In Forest Ecology and Management, 2001, vol. 151, no. 1-3, p. 95-105.SMITH, D.M.B.C. et al. The Practice of Silviculture, Applied Forest Ecology, 9th ed. John Wiley & Sons, New York, 1997. 560 p. ISBN 0-471-10941-XSAVILL, P. et al. Plantation Silviculture in Europe. Oxford University Press, Oxford, 1997. 297 p. ISBN 0-19-854909-1

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Jiří Remeš, Ph.D.