Předmět Ekonomika zemědělství a přírodních zdrojů v tropech (IBI02E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IBI02E - Ekonomika zemědělství a přírodních zdrojů v tropech, Fakulta tropického zemědělství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s ekonomikou zemědělství a přírodních zdrojů rozvojových zemí. Dále pak naučit studenty ekonomickému myšlení s důrazem na schopnost ekonomicky rozhodovat. Předmět poskytuje základy ekonomiky zemědělství a přírodních zdrojů tropů a subtropů, včetně osvojení myšlení a rozhodování v kontextu nadpodnikové úrovně.
Osnova
PřednáškaÚvod do přednášekHistorické pozadí ekonomického růstu a rozvojeRole zemědělství v národním hospodářstvíŽivotní strategie rozvoje (Livelihood strategies)Zdroje domácností (půda, práce a kapitál - statistický přehled, indikátory ajProces intensifikace a extensifikace v zemědělstvíHospodářský výsledek versus peněžní tokyZhodnocení projektů/investic: čistá současná hodnota a vnitřní výnosové procentoIndikátory pro měření chudoby a rozvojePřehled nejdůležitějších globálních problémůTěžba a zásoby nerostných surovinKoncepce a budoucnost trvale udržitelného rozvojeCvičeníÚvodní seminář (zadání týmových a individuálních projektů)Historie zemědělství, průmyslová revoluce a současná pozice agrárního sektoru ve světěZákladní makroekonomické a socioekonomické ukazateleKalkulace základních ukazatelů - půdaKalkulace základních ukazatelů - práceKalkulace základních ukazatelů - kapitálKalkulace základních ukazatelů - sociální kapitálPrezentace týmových projektůPrezentace týmových projektůPrezentace týmových projektůPrezentace týmových projektůZávěrečný seminář (ohodnocení studentských prací)
Získané způsobilosti
Znalosti:. Absolventi znají význam procesů a mechanizmů ovlivňujících ekonomický vývoj v zemědělství a zacházení s přírodními zdroji. Mají rovněž dostatečné teoretické znalosti o historii zemědělství, jeho specifičnostech vzhledem k ostatním sektorům národního hospodářství a o roli agrárního sektoru v socioekonomickém rozvoji zemí, zejména v tropických a subtropických oblastech. . Absolventi disponují nejnovějšími znalosti o nejpoužívanějších ekonomických, demografických a produkčních ukazatelích nutných ke zhodnocení vývoje zemědělské činnosti. Absolventi jsou také informováni o problémech ekologie a ochrany prostředí ve vztahu k zemědělské produkci a nakládání s přírodními zdroji. Dovednosti:. Studenti dovedou používat a jsou schopni posoudit vhodnost různých výzkumných metod použitelných v oblasti ekonomiky zemědělství a přírodních zdrojů. . Při řešení problému z oblasti zemědělství a využívání přírodních zdrojů jsou schopni formulovat své myšlenky a názory s použitím odborné terminologie v podobě vědecké eseje a/nebo ústní prezentace. * Kompetence - Kumunikace: Studenti jsou schopnit terminologicky věcně a kriticky formulovat své názory a postoje, které jsou založeny na relevantních informacích. Jsou schopni pracovat efektivně v týmu se svými kolegy i dalšími experty, kde jsou schopni též věcné komunikace za použití svých znalostí. * Kompetence - Tvorba úsudku: Studenti vědí jak schomáždit, organizovat a používat data z primárních i sekundárních zdrojů. Jsou schopni identifikovat, formulovat a analyzovat problémy a navrhovat a obhajovat způsoby jejich řešení. Kompetence - komunikace:žádná
Literatura
ZákladníJazyk výuky: Čeština.Boháčková I, Brožová I. 2010. Ekonomika agrárního sektoru. Praha. Česká zemědělská univerzita v Praze, 123 s..Jeníček V, Foltýn J. 2010. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. Praha. Nakladatelství C.H.Beck, 324 s..Pearman R et al. 2011. Natural resource and environmental economics. Pearson Education Ltd., 712 s.DoporučenáJazyk výuky: Čeština.Synek M. 2000. Manažerská ekonomika. Praha. Grada Publishing, 475 s.
Požadavky
žádné
Garant
Ing. Vladimír Verner, Ph.D.