Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Geografie světového zemědělství (IBI06E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IBI06E - Geografie světového zemědělství, Fakulta tropického zemědělství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět má za úkol vybavit studenty dostatečnými znalostmi o zemědělství a příbuzných oborech ve světě. Především se zaměřuje na tropické a subtropické oblasti, ale i jiné regiony Třetího světa v sektorech zemědělství a výroby potravin. Vedle toho předmět musí dát základní představu o posici zemědělství a odvětví zpracovatelského průmyslu ve světové ekonomice, i roli zemědělského a potravinářského trhu. Do předmětu je zahrnuta i problematika agrozón charakterizovaných klimatem a typem půd. Agrozóny jsou pokládány jako základ pro diversifikaci jak zemědělské výroby tak i zemědělského trhu. Demografická situace a její trendy jsou konfrontovány se současným i budoucím produkčním potenciálem i s příležitostmi realizace zemědělské produkce na trhu. Je zde také analyzován vliv zemědělství a zpracování potravin na prostředí a ekologii a jejich vzájemné interakce jsou popsány. Tento předmět byl zahrnut jako povinný do výuky bakalářského oboru "Tropické a subtropické zemědělství" . Je to z důvodů nedostatku základních znalostí z geografie a světového zemědělství a příbuzných odvětví u posluchačů, kteří se teprve seznamují s tímto oborem. Takto jsou aktualizovány znalosti studentů o historii, současném stavu a perspektivách zemědělské výroby a výroby potravin, agrometeorologii ve vztahu k zemědělské a lesní výrobě, hlavních faktorech ovlivňujících jak zemědělskou výrobu tak i zpracování potravin, zásobách potravin a řešení jejich nedostatku, výrobních nákladech, cenách a obchodu s komoditami situaci v zemědělské výrobě na jednotlivých kontinentech a v nejdůležitějších regionech i blocích. Výuka předmětu začíná hrubým přehledem o mezinárodních organizacích, které se zaměřují na zemědělství , zpracování potravin, rybářství, lesnictví a rozvoj venkova. Nedávný vývoj a současná situace ve výše zmíněných sektorech je charakterizována a doplněna o informaci o celkovém světovém ekonomickém klimatu. Jsou jasně rozlišeny a definovány agro-klimatické zóny, objemy rostlinné a živočišné výroby, rybářství a lesnictví. Konečně je zde kvalifikován i kvantifikován vliv zemědělského a příbuzných sektorů na prostředí a jsou provedeny odhady jejich budoucího vývoje.

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají znalosti mechanizmů, které ovlivňují potravinovou bezpečnost, výrobu a distribuci potravin a jejich konzumaci. Mají rovněž dostatečné teoretické znalosti o klimatu a jeho vlivu na zemědělskou výrobu, lesnictví a rybářství. Jedná se o agro-klimatické zóny a jejich charakteristiky, které rozhodují o charakteru rostlinné a živočišné výroby v jednotlivých oblastech a lokalitách. Absolventi mají znalosti o fauně a floře jednotlivých agro-klimatických zón a jejich uplatnění v rostlinné a živočišně výrobě. Jsou dostatečně informováni o rybářství a lesnictví a jejich základních rysech v různých oblastech a oceánech. Absolventi jsou také informováni o problémech ekologie a ochrany prostředí ve vztahu k zemědělské, lesnické a rybářské výroběDovednosti:Absolventi dovedou uplatnit své znalosti v praktických aplikacích rostlinné a živočišné výroby v různých oblastech a lokalitách v různých klimatických pásmech. Získané znalosti v rámci tohoto předmětu dovedou absolventi využit i při prezentaci vlastního profesionálního profilu a při tendrech pro získání zaměstnání či projektu.Kompetence - komunikace:Absolventi jsou kompetentní pro zhodnocení potenciálu zemědělské výroby v jednotlivých oblastech a lokalitách. Mohou vést komplexní a různorodé pracovní týmy nebo účinně působit pod vedením nebo v partnerském vztahu s kvalifikovanými odborníky. Zde dokážou formulovat a prezentovat vlastní názory s přihlédnutím k zájmům a názorům jiných.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou kompetentní posuzovat a rozvíjet své vlastní výkony i výkony ostatních, dohlížet na rutinní práci jiných osob, nést odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních aktivit. Umějí řídit projekty včetně jejich formulace, implementace a zpětné vazby.

Literatura

ZákladníHarala M, Kašpar C. 1988. Geografie světového hospodářství. SNTL, 198 s.Vohradský F. 1999. Místní plemena domácích zvířat tropů a subtropů. Praha. Academia, 372 s.Havrland B, Beneš V. 2006. Příprava expertů pro práci v zahraničí. Praha. ČZU v Praze, 200 s.Havrland B. et al. 2005. Řízení a plánování projektů. Praha. ČZU v Praze, 98 s.Valíček P. et al. 1993. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha. Academia, 182 s.Matějka M. 1972. Agrometeorologie. Praha. SPN, 122 s.DoporučenáVolter V. et al. 2011. Hodnocení půdy v podmínkách ochrany životního prostředí. Praha. UZEI, 480 s.Janeček M. et al. 2007. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Praha. VUMOP, 195 s.Choleva B. Rostlinná výroba II - Okopaniny. Praha. ČZU v Praze, 204 s.Havrland B. 1988. Mechanizace rostlinné výroby. Praha. ČZU v Praze, 208 s.Holubová K. 1986. Rostlinná výroba I. - Luskoviny. Praha. ČZU v Praze, 172 s.

Požadavky

žádné

Garant

Ing. Vladimír Verner, Ph.D.