Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekosystémy světa (IRI10E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IRI10E - Ekosystémy světa, Fakulta tropického zemědělství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

V tomto předmětu studenti získají základní informace o nejvýznamnějších světových ekosystémech (lesy, mokřady, louky, agroekosystémy atd.) z pohledu zachování biologické rozmanitosti

Osnova

PřednáškaÚvod do studia ekologie,její obsah a významIndividuum a jeho schopnosti a vlastnostiPopulace, jejich charakteristika strukturní i skupinováSpolečenstva; jejich hlavní charakteristiky, struktura populacíBiogeocenóza a ekosystémBiodiversita životních forem, jejich strategie a adaptivní mechanismy k rozličným životním podmínkámPolární oblasti, tundra a tajgaŠirokolisté opadavé lesyStepi a kontinentální pouštěHorké aridní oblastiTropické travní ekosystémy (savany, pampyTropický deštný lesCvičeníGlobální ekologické problémy - úvodRůst světové populace a násilí ve světěDopad turistiky na přírodní ekosystémyUrbanizaceZtráta biodiverzity a její možné důsledkyUbývání tropických pralesů, požáryZemědělství a půdaVyužívání přírodních zdrojů - obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, surovin a odpadyEfektivnější využívání agroekosystémů, trvale udržitelný rozvoj společnostiDezertifikace a záplavySvětové znečištění ovzduší, skleníkový efekt, ozónové díry, změny klimatuBiosférické rezervace

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají základní znalosti z ekologie jako vědy o vztazích organismů k prostředí a vztazích mezi organismy navzájem. Mají schopnost definovat toky energie a živin v ekosystémech, vlivy jednotlivých faktorů životního prostředí a reakce na jejich přirozené i umělé fluktuace. Jsou schopni predikovat dopady zásahů do ekosystémů a zejména dynamiky změn populací. Jsou schopni propojovat jednotlivé obory, do souvislejších celků - jako je fyziologie rostlin a zvířat, meteorologie, fyzika, geologie, pedologie, biologie, biochemie, botanika, zoologie a pod. a definovat kauzální vztahy sledovaných biologických systémů. Rozumějí struktuře, evoluci, provozu a servomechanismům jednotlivých základních zonobiomů a orobiomů biosféry Země a podmínkám, které je determinují. Dle charakteru ekosystémů jsou schopni zpětně definovat podmínky v nichž se vyvinuly nebo vyvíjejí a stanovit kritické body ohrožující je nebo nutné pro udržení jejich stability, rehabilitace či restituce. Mají jasnou představu o svých znalostech a nutnosti dalšího studia ekologie, jako páteře pro přístup k řešení jednotlivých problémů.Dovednosti:Znalosti ostatních studovaných oborů jsou schopni skloubit a aplikovat na řešení praktických problémů a v rozhodovacích procesech dotýkajících se konsekvenčně jejich budoucí činnosti v rozvojových zemích s minimalizací negativních dopadů na ekosystémy, zejména na jejich společenstva. Dokáží zpracovávat získané znalosti do znalostí a postupů nových a derivovat z nich a integrovat poznatky praktické aplikace. V oblasti projektové činnosti jsou schopni řešit ekosystémovým přístupem zadané úkoly v širším hledisku, který bere v úvahu veškeré dopady na místní životní prostředí a ochranu biodiversity i kulturního prostředí místních komunit. Dokáží je využít nejen pro přímou zemědělskou a lesnickou výrobu, ale i pro ochranu kulturního dědictví - tradičních znalostí a jejich aplikace. Jsou schopni nové znalosti integrovat do celistvého znalostního systému vytvářeného syntézou jednotlivých poznatků. Své znalosti ekologické a ekosystémové dovedou uplatnit i při řešení výzkumných projektů a jejich aplikacích. Náhodné nepředvídatelné situace dokáží vyhodnotit, dešifrovat, parametrizovat a najít pro ně optimální řešení.Kompetence - komunikace:Orientují se v rozhodovacích procesech, mohou řídit a kontrolovat pracovní činnosti analýzou dané situace a predikcí výsledků zásahů. Jsou vybaveni pro řízení odborných činností ekosystémovým přístupem implementovat jej i do strategického plánování. Na základě získaných znalostí dokáží interpolovat chybějící parametry ekosystémů a odvozovat je z ostatních údajů s vysokou mírou spolehlivosti.Kompetence - úsudek:Mají schopnost řídit a přetvářet nebo stabilizovat a chránit životní prostředí. Uvažují strukturovaně, ekosystémově. Umějí využít komplex všech znalostí získaných praxí i studiem k stanovování nových strategií a politik. Své znalosti pojímané holistickým přístupem jsou schopni uplatit nejen k řešení problémů, ale jsou schopni předávat je dalším jednotlivcům i skupinám.

Literatura

ZákladníBegon M, Harper J L, Townsend C R. 1997. Ekologie jedinci, populace a společenstva. Olomouc. Vydavatelství University Palackého, 949 s.Jeník J. 1995. Ekosystémy (úvod do organizace zonálních a azonálních ekosystémů). Praha. Univerzita Karlova. 135 s.Matějka V. 1993. Ekologie. Praha. Vysoká škola zemědělská v Praze, institut tropického a subtropického zemědělství. 73 s.Moldan B. 2001. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha. Univerzita Karlova v Praze Nakladatelství Karolinum.102 s.Moldan B. 2003. (Ne)udržitelný rozvoj ekologie hrozba i naděje. Praha. Univerzita Karlova v Praze Nakladatelství Karolinum.141 s.Pivnička K. 2002. Aplikovaná ekologie dlouhodobá udržitelnost rybářské, zemědělské a lesnické produkce. Praha. Universita Karlova v Praze, 185 s.Zlatník A, Pelikán J, Stolina M. 1973. Základy ekologie. Praha, Státní zemědělské nakladatelství, 281 s.DoporučenáAllaby M. 1998. Oxford Dictionary of Ecology. Oxford Oxford Univ. Press. 440 p.Billings W D. 1969 Plants and the Ecosystems. London. Macmillian et Co. 154 p.Clarke G L. 1965. Elements of Ecology. New York. J.Wolley et Sons New York. 1965 p.Gates D M. 1963. Energy Exchange in Biosphere. New York. Harper. 151 p.MacArthurR. Connel J.H. 1966 The Biology of Populations. New York-London-Sydney. J.Willey at Sons. 200 p.Odum E O. 1971. Fundamentals of Ecology. Philadelphia-London. W.B. Saunders Co. 521 p.Watt k E F. 1968. Ecology and and Resource management A quantitative Aproach NewYourk- San Francisco-St. Louis-Toronto-London-Sydney. McGraw-Hill Book Co. 601 p.

Požadavky

Obecná botanika ABI05E Fyziologie rostlin ABI06E

Garant

Ing. Karel-Jan Štolc, CSc.