Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zemědělské technologie v tropech (ITI62E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ITI62E - Zemědělské technologie v tropech, Fakulta tropického zemědělství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět má za cíl dát studentům základní orientaci pro velmi důležitý úkol - spojit znalosti, které studenti získali v různých předmětech (zemědělské stroje, rostlinná výroba, živočišná výroba, zemědělská ekonomika) v jeden celek vhodný pro racionálně koncipovanou technologii s vyváženými komponenty technického, ekonomického a biologického charakteru za podmínek její vhodnosti a trvale udržitelného rozvoje. Musí seznámit studenty se zásadami správného řízení techniky, koncepce zemědělských technologií, významem rozpočtu plodiny za daných ekonomických podmínek. Předmět je především orientován na praktické aspekty zemědělských technologií. Předmět byl zařazen do bakalářského oboru "Trvalý rozvoj tropů a subtropů" podstatného zlepšení praktických znalostí studentů a jejich spojení do celku, který umožní vypracování koncepce a sestavení zemědělských technologií jako interakce plodiny, stroje a jejich ekonomické projekce do rozhodovacího procesu. Základ předmětu spočívá v racionálním řízení parku zemědělských strojů pro rostlinnou i živočišnou výrobu a jejich použití pro jednotlivé operace. Technologické úrovně, výrobní okolnosti a energetické požadavky, agrotechnické lhůty, sestavování strojních souprav a výpočet parametrů, výkonnosti strojů a pracovních sil stejně jako materiální a energetické vstupy jsou hlavními body obsahu předmětu. Ekonomická část předmětu je především orientována na kalkulace nákladů na operaci a celou technologii po jednotlivých segmentech i v celku jako operační náklady, režijní náklady a cena služeb, do které jsou zahrnuty i materiální vstupy (chemikálie, hnojiva, semeno, aj.). Rozpočet plodiny a srovnávací tabulka včetně jejich analýzy ukončují předmět. Stejný postup a koncepce jsou použitelné pro řešení technologií v živočišné výrobě.

Osnova

PřednáškaTechnologické aspekty zemědělské mechanizaceEnergetické požadavky polní výrobyStrategie zavádění mechanizace v rozvojových zemíchPoužití energetických jednotek v zemědělství v rozvojových zemíchVyužití zdrojů mechanické energieCvičeníTechnologické aspekty zemědělské mechanizaceEnergetické požadavky polních operacíMechanizační strategieSilová a výkonová bilance člověka a zvířatPraktická terénní cvičení při sestavování strojních souprav: navrhování strojních systémůTerénní cvičení s praktickou přípravou strojních souprav pro polní operace; harmonizace výkonnosti strojní soupravy s agronomickými požadavkyExkurze na Universitní farmu LányOptimalizace požadavků na strojeVýpočet operačních nákladů na zapůjčení strojePráce s programem AgroExpert ATMPExkurze na univerzitní farmu Lány

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretické znalosti o základních principech, formulování, realizaci a evaluaci zemědělských, dopravních a zpracovatelských technologií. Rozumějí jejich teoretickým základům s návazností na jejich aplikaci ve výše jmenovaných sektorech. Absolventi se orientují v pojmech technologická úroveň, energetická náročnost a technologická strategie. Mají povědomí o principech a praktických aspektech ručních technologií včetně nářadí a zařízení používaných v různých oblastech rozvojového i rozvinutého světa. Maji také znalosti o lidské a potažní síle a jejich použití. Jsou obeznámeni s principy a praktickými aspekty potažních technologií včetně strojů, zařízení a nářadí používaných těmito technologiemi. Znají, především z literatury, jejich praktické aspekty v různých regionech světa. Mají většinou základní vědomosti o mechanických (motorických) technologiích a jejich základních stavebních prvcích (energetická jednotka a pracovní stroj). Znají základní principy navrhování strojních souprav a jejich použití, případně jejich omezení v použití v různých půdně-klimatických (a případně ekonomických) podmínkách. Absolventi mají znalosti manažersko-technologickou programu AgroExpert, případně podobných programů využívaných pro stejný účel.Dovednosti:Absolventi dovedou uplatnit své znalosti v praktických aplikacích při identifikaci, formulaci, realizaci a hodnocení technologií a dovedou organizovat výrobní proces s ohledem na ekonomickou rentabilitu a efektivnost investic, které každá technologie představuje. Dále absolventi dovedou pracovat na následujících pozicích . jako farmář či manager podniku, který hodlá rozvinout (inovovat) stávající technologie či zavést nové v souvislosti s inovacemi v podnikatelském záměru; . jako odborník na polní, faremní, zpracovatelské či dopravní technologie, který má za úkol zajistit či zlepšit ekonomickou efektivnost a technickou úroveň technologií ve výše jmenovaném segmentu činností.; . jako administrativní pracovník odpovědný za zemědělskou výrobu na lokální či regionální (případně národní) úrovni pracující v oblasti tvorby technologické strategie, plánování vstupů a zajištění podmínek pro efektivní zemědělskou výrobu ve své správní oblasti; . jako školitel či odpovědná osoba za řízení lidských zdrojů při přípravě kádrů na operační úrovni (řidiči a obsluha strojů), na taktické úrovni (vedoucí úseků a pracovních brigád) či na strategické úrovni (ředitelé, manažeři) v oblasti tvorby a realizace technologií různého charakteru; Kompetence - komunikace:Absolventi mohou vést pracovní týmy nebo účinně působit pod vedením nebo v partnerském vztahu s kvalifikovanými ekonomickými či technologickými odborníky. Zde dokážou formulovat a prezentovat vlastní názory, odrážející i pohled dalších členů týmu, srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, problémy a řešení jak odborníkům, tak laikům s použitím řady multimediálních technik.Kompetence - úsudek:Absolventi jsou schopni posuzovat a především rozvíjet své vlastní znalosti a dovednosti i znalosti a dovednosti ostatních. Absolventi dokážou efektivně dohlížet na běžnou práci jiných osob, nést i určitou odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností u sebe či dalších členů pracovního kolektivu, jehož jsou členem nebo který řídí. Umějí řídit provoz z hlediska technologického i ekonomického.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaOubrecht J.1986. Využiti strojně-traktorového parku. Praha. ČZU v Praze, 175 s.Havrland, B. et al. 2005. Řízení a plánování projektů. Praha. ČZU v Praze, 98 s.Valíček P. et al. 1993. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha. Academia, 182 s.Choleva B. 1980. Rostlinná výroba II. - Okopaniny. Praha. ČZU v Praze, 204 s.Neubauer K. 1986. Stroje pro rostlinnou výrobu III. Praha. ČZU v Praze, 187 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaVolter V. et al. 2011. Hodnocení půdy v podmínkách ochrany životního prostředí. Praha. UZEI, 480 s.Janeček M. et al. 2007. Ochrana zemědělské půdy před erozí. Praha. VUMOP, 195 s.Havrland B. 1988. Mechanizace rostlinné výroby. Praha. ČZU v Praze, 208 s.Holubová K. 1986. Rostlinná výroba I. - Luskoviny. Praha. ČZU v Praze, 172 s.Robinson A. 2007. The Story of Measurement. New York. Thames and Hudson, 224 s.

Požadavky

žádné

Garant

prof. Ing. Bohumil Havrland, CSc.