Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Regional Studies: Latin America and the Caribbean (IUI58E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IUI58E - Regional Studies: Latin America and the Caribbean, Fakulta tropického zemědělství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět má vybavit studenty magisterského studijního oboru "International Development Economics" základními znalostmi o oblasti Latinské Ameriky a Karibiku, které jsou v současné době nazývané rozvojovými ekonomikami. Zaměřuje se na hlavní přírodní, kulturní, politické a socio-ekonomické aspekty výše uvedené oblasti (tři pod-regiony rozvojového světa). Předmět prohlubuje a kompletuje znalosti studentů, které tito získali studiem jiných (příbuzných) předmětů, například: Geografie světového zemědělství, Ekonomika zemědělství a přírodních zdrojů, Rozvojová ekonomika, apod. Hlavním cílem předmětu je seznámení studentů se zvláštnostmi teritoria Latinské Ameriky a Karibiku. Přednášky se týkají analýzy místních a regionálních zvláštností s ohladem na poradenskou činnost a realizaci rozvojových projektů. Byly navrženy takto: Úvod do Transitivních ekonomik; Historický vývoj a jeho vliv na kulturní zvyklosti, regionální geografii a politickou strukturu oblasti (sub-regionu); Socio-ekonomický rozvoj a jeho predikce; Přírodní podmínky, hlavní suroviny, půdy a lesy; Mínulá a současná politická situace; Hlavní produkty, místní spotřeba a zahraniční obchod; Nejdůležitější integrační seskupení a jejich role v mezinárodní spolupráci; Zahraniční spolupráce - především spolupráce s EU; Hodnocení spolupráce s Českou republikou; Budoucí možnosti výše uvedené spolupráce (důraz na vědecko-technickou a rozvojovou spolupráci); Prognostika budoucího rozvoje.

Osnova

PřednáškaIntroduction into Latin American countriesHistorical Development and its Impact on Cultural Features, Regional Geography, Political Structure of the Area (Sub-regions) History, geography and social and economic development and present status of BrazilHistory, social and economic development and present status of Argentina, Chile and MexicoHistory, social and economic development and present status of other Latin American counties in South American continentCentral American republics and their main parametersCaribbean islands - their historical development and socio-economic statuteCubaOther countries (islands) around South America continentLatin America regional economic and political blocksCvičeníGeographic situation of the target area - its main parametersBrazil: its history and present statuteOther Latin American countries: their history and present situationCentral American region: its history, present situation and possible future developmentCaribbean region: its history, present situation and possible future development

Získané způsobilosti

Znalosti:The graduates get quite good knowledge of the area of the so called Latin America continent (South and Central Americas) and Caribbean islands. The area is known under the term of Latin America in view of the main languages being Spanish and Portuguese. Their knowledge especially focuses on main regional economies: Brazilian, Chilean, Argentinean and Mexican, historical development and its impact on cultural features and present statute of their economies. They are informed on the regional geography, political structure of the area (Spanish and Portuguese speaking sub-regions). Their main focus is on Brazil as the biggest Latin-American country and regional power. Knowledge on Central America region is also highly important as rapidly developing part of the Latin America. It is not possible to omit Caribbean sub-region which is mixed - Spanish, English and French speaking area. Thanks to its key geographic situation this region has become very important. A specific position of Cuba is in focus of the subject delivery.Dovednosti:The graduates are able to apply their knowledge in practical applications - as an independent experts having deeper knowledge on Spanish and Portuguese speaking countries. They are, in fact, in a certain extent geographically specialized. They usually do speak Spanish and sometimes Portuguese and are able to be successful in trade and entrepreneurship in the above regions. They can work: - as a member of task teams in some of the Latino-American country; - as manager and implementer of business plans and/or operation of their own businesses in the above regions; - at application of theoretical knowledge into practice which concerns the LA area; - at addressing non-standard challenges when working in projects implemented in either East-Latin America or Caribbean countries. Kompetence - komunikace:They can lead small task teams in the field of the LA area, or effectively operate under leadership or in partnership with qualified professionals. They can formulate and present their own views on efficiency and security of business in LA and Caribbean area.Kompetence - úsudek:They are able to review and develop performance of themselves and others, to supervise the routine work of others, take some responsibility for the evaluation and improvement of work activities concerning the target areas (Spanish and Portuguese speaking countries). They can manage projects including planning, implementation and feedback in the same area as described before.

Literatura

ZákladníAlexandratos N. 1996. World Agriculture Towards 2010. Rome. FAO UN, 488 pp.Havrland B. 2004. International Organizations. Prague. CULS Prague. 356 pp.Havrland B. 2003. Geography of World Agriculture. Prague. CULS Prague, 203 pp.UNDP. 2000. World Economy in the Beginning of the new Millenium. Zuruech. UNDP, 48 pp.DoporučenáDavid W. 1995. U.S. Latin American Policymaking A Reference Handbook. Westport. Conn. Greenwood Press, LAC Reference Collection, 122 pp.Bethell L. 1984. Cambridge History of Latin America. Cambridge (U.K.). New York. Cambridge University Press,LAC Reference Collection, 54 pp.Tenenbaum B. et al. 1996. Encyclopedia of Latin American History and Culture, 5v. New York. C. Scribner's Sons, LAC Reference Collection, 145 pp.Gables C. 1999. Caribbean/Latin American Profile. Fla. Caribbean Publishing, LAC Reference (current edition). 186 pp.Havrland B. 2003. Environmental Use of Natural resources in Agriculture. In UNDP Environ. Engng. in Agric. Prague. CULS Prague, 19 pp.

Požadavky

None

Garant

prof. Ing. Bohumil Havrland, CSc.