Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Regional Studies: CIS and Transitive Countries (IUI79E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu IUI79E - Regional Studies: CIS and Transitive Countries, Fakulta tropického zemědělství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět má vybavit studenty magisterského studijního oboru "International Development Economics" základními znalostmi o oblasti bývalého Sovětského Svazu včetně jiných (propojených) zemích, které jsou v současné době nazývané transitivními ekonomikami. Zaměřuje se na hlavní přírodní, kulturní, politické a socio-ekonomické aspekty výše uvedené oblasti (tři pod-regiony rozvojového světa). Předmět prohlubuje a kompletuje znalosti studentů, které tito získali studiem jiných (příbuzných) předmětů, například: Geografie světového zemědělství, Ekonomika zemědělství a přírodních zdrojů, Rozvojová ekonomika, apod. Hlavním cílem předmětu je seznámení studentů se zvláštnostmi teritoria dřívějšího Sovětského Svazu, Mongolska, číny a Afganistánu. Takzvané "Baltské republiky", které nedávno vstoupily do EU, nejsou v předmětu uváděny. Přednášky se týkají analýzy místních a regionálních zvláštností s ohladem na poradenskou činnost a realizaci rozvojových projektů. Byly navrženy takto: Úvod do Transitivních ekonomik; Historický vývoj a jeho vliv na kulturní zvyklosti, regionální geografii a politickou strukturu oblasti (sub-regionu); Socio-ekonomický rozvoj a jeho predikce; Přírodní podmínky, hlavní suroviny, půdy a lesy; Mínulá a současná politická situace; Hlavní produkty, místní spotřeba a zahraniční obchod; Nejdůležitější integrační seskupení a jejich role v mezinárodní spolupráci; Zahraniční spolupráce - především spolupráce s EU; Hodnocení spolupráce s Českou republikou; Budoucí možnosti výše uvedené spolupráce (důraz na vědecko-technickou a rozvojovou spolupráci); Prognostika budoucího rozvoje.

Osnova

PřednáškaIntroduction into Transitive EconomiesHistorical development and its impact on cultural features, regional geography, political structure of the area (sub-regions)History, geography and social and economic development and present status of Russian FederationHistory, social and economic development and present status of Ukraine, Belarus and MoldovaHistory, social and economic development and present status of Caucasus regionTrans-Caucasus republics and their main parametersThe former Soviet Central AsiaThe former Soviet Central AsiaMongolia - the former Russian satelite which presently balances between two world powersAfganistan - unhappy countryCvičeníGeographic situation of the target area - its main parametersRussian Federation: its birth and present statuteEast-Europe: its history and present situationCaucasus region: its history, present situation and possible future developmentCentral Asia region: its history, present situation and possible future development

Získané způsobilosti

Znalosti:The graduates have knowledge on the area of the former Soviet Union, especially of those which appeared after its break-up in the beginning of 90ties of the last century. The area is known under Commonwealth of Independent Countries).Their knowledge especially focuses on transitive economies as successors of the Soviet Union, historical development of the post-Soviet republics and its impact on cultural features and present statute of their economy. They are informed on the regional geography, political structure of the area (Russian speaking sub-regions). Their main focus is on Russian Federation as the biggest post-Soviet country (and the World) and other East-European countries (Belarus, Ukraine, Moldova) as countries not too much distant from Central Europe. Knowledge on Caucasus region is also highly important as rapidly developing part of the Western Asia. It is not possible to omit Central Asian Region as potentially very rich area. The same is worth for Mongolia and Afghanistan.Dovednosti:The graduates are able to apply their knowledge in practical applications - as an independent experts having deeper knowledge on Russian speaking countries. They are, in fact, in a certain extent, geographically specialized. Even though they do not speak Russian, they can be successful in trade and entrepreneurship in the above regions. They can work: - as a member of task teams in some of the post-Soviet republic; - as manager and implementer of business plans and/or operation of their own businesses in the above regions; - at application of theoretical knowledge into practice which concerns the CIS area; - at addressing non-standard challenges when working in projects implemented in the ether East-European or Trans-Caucasus countries. Kompetence - komunikace:They can lead small task teams in the field in regions of the post-Soviet area, or effectively operate under leadership or in partnership with qualified professionals. They can formulate and present their own views on efficiency and security of business in CIS area.Kompetence - úsudek:They are able to review and develop performance of themselves and others, to supervise the routine work of others, take some responsibility for the evaluation and improvement of work activities concerning the target areas (Russian speaking countries). They can manage projects including planning, implementation and feedback in the same area as described before.

Literatura

ZákladníAlexandratos N. 1996. World Agriculture Towards 2010. Rome. FAO UN. 488 pp.Havrland B. 2004. International Organizations. Prague. CULS Prague. 356 pp.Havrland B. 2003. Geography of World Agriculture. Prague. CULS Prague. 203 pp.UNDP. 2000. World Economy in the Beginning of the new Millenium. Zuruech. UNDP. 48 pp.DoporučenáFAO-GIEW. 2001. Food Outlook No. 5. FAO UN. 26 pp.Havrland B. 2003. Environmental Use of Natural resources in Agriculture. In. UNDP Environ. Engng. in Agric. Prague. UNDP.19 pp.FAO UN.1997. Food Requirements and Population Growth. Rome. FAO. 36 pp.Cruz M. C. 1992. Population Growth, Powerty and Environmental Stress. World Resources Institute. Paris. OECD. 92 pp.Food, Nutrition and Agriculture. 2003. Rome. FAO. FNA/ANA 32 pp.Elmadfa I. 2001. Modern Aspects of Nutrition. In 17th Forum on Nutrition. Vienna. 426 pp.

Požadavky

None

Garant

prof. Ing. Bohumil Havrland, CSc.