Předmět Krajinné plánování (ZBZ71E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZBZ71E - Krajinné plánování, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem je zprostředkovat studentům základní teoretická a praktická východiska krajinného plánování v České republice a naučit je syntézu dílčích problematik v jednom plánovacím dokumentu. Student je po absolvování schopen pohlížet na jednotlivé projekty v širších souvislostech. Předmět je vhodný pro získání autorizace pro projektování pozemkových úprav, hodnocení vlivů na životní prostředí a územní plánování.
Osnova
PřednáškaKrajina jako předmět krajinného plánováníPodklady pro krajinné plánování a průzkumné práceHodnocení krajiny - obecné principyHodnocení krajiny - ekologické charakteristikyHodnocení krajiny - krajinářské charakteristikyHodnocení krajiny - krajinný rázHodnocení krajiny - struktura krajinyHodnocení krajiny - ekotonyPrávní předpisyVlastnické vztahy v krajinném plánováníOchrana krajinyFormy krajinného plánování - přehled, představení, vzájemné návaznostiCvičeníSeznámení s podklady - rastrová a vektorová dataSeznámení s podklady - ostatní bázeÚpravy podkladů v GISTerénní šetřeníTerénní šetřeníTerénní šetřeníAnalýza modelového územíAnalýza modelového územíAnalýza modelového územíNávrh dílčích opatřeníSyntéza dílčích opatřeníFinalizace krajinného plánu
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti mají zákaldní znalosti týkající se hodnocení krajiny, podkladů pro krajinné plánování a jednotlivých forem krajinného plánování. Jsou seznámeni s historickým vývojem české krajiny, jejími přírodními a kulturními charakteristikami, s různými projevy těchto charakteristik a se způsoby jejich případného narušení. Znají proces jednotlivých forem krajinného plánování a legislativu, ve které jsou tyto formy zakotveny. Jsou podrobně seznámeni s institutem krajinného rázu, s formami a procesem jeho hodnocení.Dovednosti:Studenti jsou schopni základního zhodnocení přírodních, kulturních a historických charakteristik dané krajiny, identifikace hlavních znaků krajinného rázu v této krajině a posouzení míry vlivu záměru na krajinný ráz. Jsou schopni holistického pohledu na krajinu, umí posoudit roli a důležitost jednotlivých záměrů na krajinu a nebezpečí, která z těchto záměrů mohou vyplývat. Umí pracovat s legislativou týkající se tvorby a ochrany krajiny.Kompetence - komunikace:Studenti jsou schopni pracovat v kolektivu a účinně komunikovat s ostatními členy týmu, umí prezentovat jak své názory, tak relevantní informace z jiných zdrojů, umí správně používat odbornou terminologii.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku využívají podstatné údaje (odborná literatura, vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků). Studenti mají schopnost v rámci určitých pravidel řídit kolektiv.
Literatura
ZákladníSKLENIČKA P., 2003 Základy krajinného plánování. N. Skleničková, Praha, 321 s., ISBN 80-903206-1-9.DUMBROVSKÝ M., 1992 Prozatímní metodický návod k projektování KPÚ. VÚMOP Zbraslav, Praha.LOW J. a kol., 1995 Rukověť projektanta ÚSES. Doplněk. Brno, 124 s., ISBN 80-85765-55-1.HORKÝ J., VOREL I., 1980 Tvorba krajiny. ČVUT, Praha, 211 s., ISBN 80-01-01290-5.LOW J., MÍCHALl I., 2003 Krajinný ráz. Lesnická práce, Kostelec n.Č.L., 552 s., ISBN 80-86386-27-9.
Požadavky
žádné
Garant
prof. Ing. Petr Sklenička, CSc.