Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Biologie vodních organizmů (V) (ZEZ05Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZEZ05Z - Biologie vodních organizmů (V), Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Probírány jsou vybrané taxonomické skupiny organismů stojatých i tekoucích vod. U jednotlivých skupin se vždy krátce zastavíme u jejich morfologických a fysiologických specifik, funkce v ekosystému, vztahu k lidské činnosti, významu v ochraně přírody a stručného přehledu našich zástupců. Ve cvičeních a terénních exkursích budou organismy prakticky předváděny.

Osnova

PřednáškaSiniceZelené řasyRozsivkyMakrofytaVířníciPerloočkyLupenonožci periodických tůníRaciVelcí mlžiHmyz- EPT taxonyRybyVodní ptáciCvičeníSíťový plankton rybníků a jezerSíťový plankton rybníků a jezerPerifyton Vodní hmyzměkkýši a přisedlí živočichové měkkýši a přisedlí živočichovéMakrofyta- anatomie a morfologieRyby-anatomieterénní cvičení: tekoucí vodyterénní cvičení: stojaté vodyterénní cvičení: rašeliništěryby- návštěva sladkovodního akváriaryby - návštěva sladkovodního akváriaMaktrofyta - návštěva živé sbírky Botanického ústavuvodní ptáci - pozorování v terénuvodní ptáci- pozorovánín v terénu

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají základní znalosti ze systematické zoologie a botaniky. Znají základní taxonomické skupiny našich sladkovodních organismů. Znají a poznají vybrané zástupce sinic, zelených řas, rozsivek, makrofyt, vodního hmyzu, velkých mlžů, perlooček, raků, vodních ptáků a ryb. Mají představu anatomii, fysiologii, ekologii a významu jmenovaných skupin pro vodní ekosystém. Současně mají poovědomí o dalších běžných taxonomických skupinách naší sladkovodní flóry a fauny (např. ruduchy, obrněnky, zlativky, nálevníky, nezmary, ploštěnky, pijavky, buchanky, vířníky atp.)Dovednosti:Studenti umí systematicky zařadit hlavní, nejznámější a nejrozšířenější zástupce taxonů uvedených v části Znalosti Jsou schopni identifikovat běžné organismy těchto taxonů. Mají přehled o významu hlavních zástupců jednotlivých taxonů z hlediska člověka . Mají přehled o anatomických a fysiologických specifikách jednotlivých taxonů, a to zvláště s důrazem na jejich životní cykly. Dokážou správně odhadnout, který typ vodního prostředí který ze známých organismů indikujeKompetence - komunikace:Student je schopen vést na téma základní hydrozoologické a hydrobotanické problematiky smysluplný rozhovor. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace a, myšlenky, a to i písemnou formou.Kompetence - úsudek:Student ví, ve kterém typu vodního biotopu dané organismy hledat. Podle výskytu konkrétních organismů a stavu jejich populací umí v nejhrubších rysech charakterizovat pravděpodobný stav biotopu. Dokáže zdůvodnit vzájemné souvislosti mezi vývojem populací hlavních taxonomických skupin sladkovodních organismů. Umí posoudit výskytu vodních chráněných organismů pro ochranu přírody.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaLARCHER W., 1988 Fyziologická ekologie rostlin. Academia, Praha, 361 s.VAN DEN HOEK, MANN D.G., JAHNS H.M., 1995 Algae - An introduction to phycology. Cambridge University Press. Cambridge.SANDGREN C.D. [ed.] 1988 Growth and Reproductive Strategies of Freshwater Phytoplankton. Cambridge University Press. Cambridge.VESELOVSKÝ Z., 2001 Obecná ornitologie. Academia, Praha, 357 s.MLÍKOVSKÝ J., STÝBLO P. [eds.] 2006 Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. ČSOP, Praha.ŠRÁMEK-HUŠEK R. [ed.] 1962 Fauna ČSSR, svazek 16 - Lupenonožci (Branchiopoda). ČSAV, Praha.BARUŠV., OLIVA O., 1995 Fauna ČR a SR sv. 28/1,2 - Mihulovci (Petromyzontes) a ryby (Osteichtyes). Academia, Praha.HOLDICH D.M. [ed.] 2002 Biology of freshwater crayfish, Blackwell Science Ltd, 702 pp.BAUER G., WACHTLER K. [eds.], 2001 Ecology and evolution of the freshwater mussels Unionoida. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 396 pp.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaHARTMAN P., PŘIKRYL I., ŠTĚDRONSKÝ E., 1998 Hydrobiologie. Informatorium, Praha.HŮRKA K., ČEPICKÁ A., 1978 Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN, Praha.LELLÁK J. a kol., 1982 Biologie vodních živočichů. PřFUK, SPN, Praha.KALINA T., 1994 Systém a vývoj sinic a řas. Karolinum, Praha.DOGEL V. A., 1961 Zoologie bezobratlých. SPN, Praha, 589 s.

Požadavky

žádné

Garant

Mgr. Michal Bílý, Ph.D.