Předmět Hodnocení biologických dat (ZEZ81Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZEZ81Z - Hodnocení biologických dat, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je vštípit studentům základní pravidla vědecké práce při shromažďování, zpracování, interpretaci a publikaci sebraných dat. Kurz předpokládá znalost základních statistických pojmů a procedur, jejichž možné uplatnění je zde demonstrováno na mnoha konkrétních příkladech. Nabyté znalosti studenti využijí jak při prezentaci vlastních výsledků na seminářích a při zpracování diplomové práce, tak zejména v praxi při kritickém posuzování biologických projektů a publikačních výstupů aplikačního charakteru.
Osnova
PřednáškaStruktura biologických datTypy dat, popis souboru, odhad parametrů, testování hypotéz, chyba IAnalýza frekvencíPříkladové studie - t a F testyPříkladové studie - korelace a regresePříkladové studie - Jednocestná ANOVAPříkladové studie - Dvoucestná ANOVAPříkladové studie - vícenásobná regrese, GLMPříkladové studie - nakládání s mnohorozměrnými daty, PCAPříkladové studie - nakládání s mnohorozměrnými daty, nepřímá ordinacePříkladové studie - nakládání s mnohorozměrnými daty, přímá ordinacePříkladové studie - nakládání s mnohorozměrnými daty, přímá ordinaceCvičeníPříklady biologických dat, archivace, generátor náhodných čísel - program ExcelOdhad parametrů - program StatisticaAnalýza frekvencí - procvičovánít test a F test - procvičováníKorelace a regrese - procvičováníJednocestná ANOVA - procvičováníDvoucestná ANOVA - procvičováníVícenásobná regrese a GLM - procvičováníPCA - procvičováníNepřímá ordinace - procvičováníPřímá ordinace - procvičováníKonzultace k zápočtu
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti chápou náročnost správného formulování biologicky smysluplné hypotézy a znají základní statistické procedury, které lze při testování hypotéz využít. Mají přehled o základních zdrojích, z nichž lze čerpat aktuální literaturu a znají software pro výpočetní a statistické analýzy.Dovednosti:Studenti efektivně pracují s aktuální literaturou a na základě rešerše umějí formulovat biologicky smysluplnou hypotézu, kterou lze statisticky testovat. Zvládají správný postup při přípravě dat pro analýzu i jednoduché statistické procedury s použitím standardních statistických programů.Kompetence - komunikace:Student respektuje a zvládá pravidla komunikace v odborném kolektivu. Je v něm schopen detailně zdůvodnit jím navržený postup řešení problému i s metodologickými úskalími, formulovat a obhajovat svůj názor správného postupu při analýze dat.Kompetence - úsudek:Student si uvědomuje úskalí spojená s různými přístupy při sběru a vyhodnocení dat a je schopen na toto téma kriticky diskutovat a navrhovat variantní řešení.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaDROZD P., 2007 ICT v biologickém vzdělávání. Ostrava, Ostravská univerzita, 163 s.KREBS C.J., 1999 Ecological Methodology. Menlo Park, Addison Wesley, ISBN 0-06-043784-7, 654 s.LEPŠ J., 1996 Biostatistika (skriptum). České Budějovice, BF JU, ISBN 80-7040-154-0, 166 s.PEKÁR S., BRABEC M., 2009 Moderní analýza biologických dat. Zobecněné lineární modely v prostředí R. Praha, Scientia, ISBN 978-80-86960-44-9, 225 s.
Požadavky
Žádné
Garant
prof. Dr. Mgr. Miroslav Šálek