Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Bioindikace a biomonitoring (ZEZ90E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZEZ90E - Bioindikace a biomonitoring, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět podává základy bioindikace a biomonitoringu jakožto diagnostických metod, které využívají reakcí živých systémů k hodnocení stresorů životního prostředí. Vzhledem k velkému rozsahu toxických látek a dalších stresorů v prostředí se zaměřuje především na popis obecných zákonitostí a procesů při reakcích stresorů a živých systémů. Ty jsou prezentovány tak, aby mohly být potom aplikovány na konkrétní situace. Základní struktura vychází z metodického schématu hodnocení ekologických rizik (EcoRA), tj. rozdělení dvou hlavních etap - hodnocení expozice a hodnocení účinku.

Osnova

PřednáškaÚvod, vymezení oboru bioindikace a biomonitoringuKlasifikace stresorů ve vztahu k bioindikaci, základní vlastnosti z hlediska metodiky a standardizaceKlasifikace biosystémů použitelných pro bioindikaci, charakteristické vlastnosti z hlediska metodikyExpozice bioindikátorů, základní pojmy koloběhu hmoty, osud látek v prostředÚčinky stanovované u bioindikátorůBioindikace na buněčné a suborganismální úrovniBioinidkace na úrovni organismůBioindikace na úrovni populace, společenstva a ekosystémuBioindikační metody v terestrickém ekosystémuBioindikační metody ve vodním ekosystémuMetodika a organizace biomonitoringuBioindikace anorganických látekCvičení

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti mají jasnou představu bioindikaci a biomonitoringu jako o aplikovaných ekologických disciplínách, zvládají odpovídající terminologii a obecné zákonitosti oboru a uvědomují si jeho interdisciplinární charakter na hranici mezi ekologií, toxikologií a chemií životního prostředí. Rozumí obecným vztahům mezi toxikantem a biosystémem, a to na všech základních hierarchických úrovních od buňky až po ekosystému. Osvojí si klíčové metodické schéma hodnocení ekologických rizik, především strukturu dvou hlavních etap tj. hodnocení expozice a hodnocení účinku. Naučí se zásady pro výběr a aplikaci bioindikačních postupuů a pro biomonitoring jak pro suchozemské, tak vodní ekosystémy, přičemž kombinují metody laboratorních biotestů a terénních studií.Dovednosti:Studenti se orientují v širokém spektru toxikantů životního prostředí a v jejich fyzikálně chemických vlastnostech, které určují způsoby interakce s biosystémem. Jsou schopni využívat vědecké databáze o ekotoxicitě jednotlivých chemických látek a aplikovat zde nalezené údaje při praktickém řešení problémů. Vnímají rozdílné přístupy řešení ve vazbě na hodnocení ekologických rizik a uplatňují přístupy jak retrospektivní, tak prospektivní ekotoxikologie. Preferují komplexní přístup k řešení nových témat před úzkou specializací. Kriticky posuzují využitelnost bioindikačních postupů a biomonitoringu při ochraně životního prostředí, zvažují jejich přednosti i nedostatky z hledisek standardizace postupů, volby biologického modelu, časové i ekonomické náročnosti.Kompetence - komunikace:Studenti jsou schopni pracovat samostatně a uvědomují si odpovědnost za provedenou práci. Dostatečné znalosti a získaný široký přehled jim umožňují komunikovat a spolupracovat nejen s odborníky ve svém oboru, ale i s pracovníky státní správy i s širokou veřejností. Dokáží prezentovat svá stanoviska různou formou od vědeckého sdělení až po popularizační zjednodušení při kontaktu s veřejností.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni si tvořit vlastní úsudek o jednotlivých praktických a teoretických problémech chemické kontaminace životního prostředí a využívat jak induktivní, tak deduktivní metody, s využitím informací získaných z relevantních zdrojů i na základě vlastních zkušeností. Komplexně posuzují vztah chemických látek a organismů nejen z ekotoxikologického pohledu ale v kontextu biologie druhu.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: Češtinarozšířený sylabus přednášek umístěný na internetuANDĚL P., 1998 Ochrana životního prostředí. Technická univerzita v Liberci.DINER V. et al. Ochrana životního prostředí. Základy, plánování, technologie, ekonomika, právo a management. Ministerstvo životního prostředí, Vysoká škola báňská. Technická univerzita Ostrava.MARŠÁLEK B., 2003 Ekotoxikologie vodních ekosystémů. Masarykova univerzita Brno.MARŠÁLEK B., 2003 Ekotoxikologické biotesty. Masarykova univerzita Brno.VOPRŠÁLKOVÁ M., ŽÁČKOVÁ P., 2000 Základy toxikologie pro farmaceuty. Univerzita Karlova v Praze,.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaPROVAZNÍK K., CIKRT M., KOMÁREK L., 2000 Základy hodnocení zdravotních rizik. Státní zdravotní ústav Praha.

Požadavky

Žádné

Garant

doc. RNDr. Petr Anděl, CSc.