Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Člověk a biosféra (ZUL71E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUL71E - Člověk a biosféra, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Zhodnocení současného stavu a vývojových tendencí biosféry, mechanismy negativního působení lidské populace na okolní svět, ovlivňování prostředí populačním růstem lidstva, využívání přírodních zdrojů narušování koloběhů energie a látek, ničení přirozených ekosystémů a ohrožování genofondu.

Osnova

PřednáškaÚvod do předmětu biosféra, prostředí člověkaGlobální problémy prostředí lidstva 1Globální problémy prostředí lidstva 2Přírodní zdroje a biosféraVliv zemědělství a lesnictví na prostředíVliv těžby, průmyslu a dopravy na prostředíOdpady a biosféraRadionuklidy a ionizační záření v prostředíOchrana ovzdušíOchrana vody a půdyPracovní prostředí člověkaPéče o stabilizující ekologické systémy v krajiněCvičeníPrezentace rešerše k vybranému tématuPrezentace rešerše k vybranému tématuPrezentace rešerše k vybranému tématu

Získané způsobilosti

Znalosti:Student má znalosti umožňující jim posoudit současný stav a vývojové tendence biosystémů. Zná současnou situaci v ochraně ovzduší, v ochraně vod a ochraně půdy, včetně legislativních, technologických a ekonomických dopadů do těchto složek. Umí posoudit toky v xenobiotických látek ve složkách životního prostředí a vliv zněčištěného životního prostředí na zdraví.Dovednosti:Student dovede zhodnotit současný stav a vývojové tendence biosféry. Dále umí zhodnotit mechanismy negativního působení lidské populace na okolní svět, ovlivňování prostředí populačním růstem lidstva, využívání přírodních zdrojů a ničení přirozených ekodśystémů a s tím související ohrožování genofondu.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením,tak v týmu. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat řešení.Kompetence - úsudek:Student je schopen k práci přistupovat tvořivě a iniciativně, při tvoření úsudku využívá relevantní údaje (literarturu, vlastní zkušenosti, zkušenosti odvorníků). Má řídící schopnosti v rámci vymezených pravidel.

Literatura

ZákladníWITTLINGEROVÁ, Z., JONÁŠ F., 2004 Ochrana životního prostředí. Praha ČZU. 131 s.2004.Statistická ročenka životního prostředí ČR - aktuální vydání. Praha MŽP ČR. http//www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/CENAXGA53MMQ.pdfPECHAROVÁ,E., HANÁK,V., 1996 Ochrana genofondu. MŽP ČR/PHARE - Education Programme for Environmentally Sustainable Development, sv. 14, 139 p.DoporučenáKadrnožka, J. 2010 Země se ubrání, Akademické nakl. BrnoFriedman, T.L. 2010Horký, zploštělý a přelidněný -- Proč potřebujeme zelenou revoluci , AcademiaLawson, N. 2009 Vraťme se k rozumu -- O globálním oteplování střízlivě a bez emocí, DokořánJones V. 2011 Zelená ekonomika -- Jedno řešení pro dva největší problémy, VyšehradSokolíčková, Z. 2013 Člověk v pokorném závazku vůči světu -- Studie z ekologické etikyPlimer, I. 2013 Konec poplašných zpráv o Modré planetě, FragmentLomborg, B. 2008 Zchlaďte hlavy -- Skeptický ekolog o globálním oteplování, DokořánJermář, M.K. 2012 Globální změna -- Cesta ze světového chaosu do budoucnosti, AULANátr, L. 2011 Příroda, nebo člověk? -- Služby ekosystémůDawkins, R. 2011 Největší show pod Sluncem -- Důkazy evoluce, DokořánHovorka, D. 2010 Človek a zem v interakcii, VedaPokorný, P., Bárta, M. NĚCO PŘEKRÁSNÉHO KONČÍ - KOLAPSY V PŘÍRODĚ A SPOLEČNOSTI, DokořánZillmer, H.-J.Z 2013 Země versus katastrofy - Jak náš svět utvářejí náhlé přírodní změny, Knižní klubKlaus, V. 2009 Modrá planeta v ohrožení -- Sborník nových textů o globálním oteplování, DokořánCílek, V. 2011 Obraz krajiny -- Pohled ze středních Čech, DokořánTrávníček, V. 2007 Pomatený svět, Eko-konzultŠmajs, J. 2011 Ohrožená kultura -- Od evoluční ontologie k ekologické politice, HostKolajová Ledererová, K. 2012 Vnímání krajiny -- Sborník z konference Krajina jako duchovní dědictví, OSČSMakada, P. Zvyšování přírodní hodnoty polních honiteb,Kolejka, J. 2013 Nauka o krajině - Geografický pohled a východiska, AcademiaSchama, S. 2007 Krajina a paměť, GradaMatoušek, V. 2010 Čechy krásné, Čechy mé - Proměny krajiny Čech v době industriální, KriglLovelock, J. 2010 Mizející tvář Gaii -- Poslední varování, AcademiaSyruček, M., Bohnel, R. Voda, jak jí neznáme, EpochaNěmec, J. 2006 Voda v České republice, Consult 2006Marek., M.V. Uhlík v ekosystémech České republiky v měnícím se klimatu, AcademiaVeverka, M. 2013 Evoluce svým vlastním tvůrcem, ProstorJones, V. 2011 Zelená ekonomika, VyšehradGremlica, T., Vrabec, V., Cílek, V., Lepšová, A., Volf, O. 2013 Industriální krajina a její přirozená obnova, Novela BohemicaRuddiman, W.F. 2011 Pluhy, nemoci a ropa, AcademiaLOMBORG B. , 2007 Skeptický ekolog. Dokořán. 592 s.

Požadavky

žádné

Garant

doc. RNDr. Emilie Pecharová, CSc.