Předmět Člověk a biosféra - IVP (ZUV71Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUV71Z - Člověk a biosféra - IVP, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Osnova
PřednáškaÚvod do předmětu, charakteristika a vývoj biosféryVliv vývoje civilizace na biosféru, kulturní rostliny Člověk jako příčina změn biosféry - narušení biogeochemických cyklů Člověk jako příčina změn společenstev biosféry, ohrožení genofondu živočichů a rostlinProblémy v jednotlivých geografických zónách, typech krajin a ekosystémech Vliv rybářství a vodního hospodářství na biosféru, vodní směrnice EUVliv zemědělství a lesnictví na biosféru, nitrátová směrnice ECVliv průmyslových činnostGlobální hrozby a rizika, Mezinárodní úmluvy o ŽKonference OSN o ŽP, UNEP a trvale udržitelný rozvojStav životního prostředí v ČR, indikátory ŽP a TURProgram MaB, Strategie ochrany biologické diverzity, Evropská úmluva o krajině,ochrana přírody v ČRCvičení
Získané způsobilosti
Znalosti:Student má znalosti umožňující jim posoudit současný stav a vývojové tendence biosystémů. Zná současnou situaci v ochraně ovzduší, v ochraně vod a ochraně půdy, včetně legislativních, technologických a ekonomických dopadů do těchto složek. Umí posoudit toky v xenobiotických látek ve složkách životního prostředí a vliv zněčištěného životního prostředí na zdraví.Dovednosti:Student dovede zhodnotit současný stav a vývojové tendence biosféry. Dále umí zhodnotit mechanismy negativního působení lidské populace na okolní svět, ovlivňování prostředí populačním růstem lidstva, využívání přírodních zdrojů a ničení přirozených ekodśystémů a s tím související ohrožování genofondu.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením,tak v týmu. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a navrhovat řešení.Kompetence - úsudek:Student je schopen k práci přistupovat tvořivě a iniciativně, při tvoření úsudku využívá relevantní údaje (literarturu, vlastní zkušenosti, zkušenosti odvorníků). Má řídící schopnosti v rámci vymezených pravidel.
Literatura
ZákladníWITTLINGEROVÁ Z., JONÁŠ F., 2004 Ochrana životního prostředí. Praha ČZU. 131 s.Statistická ročenka životního prostředí ČR - aktuální vydání. Praha MŽP ČR. http//www.cenia.cz/web/www/web-pub2.nsf/$pid/CENAXGA53MMQ.pdfPECHAROVÁ,E., HANÁK,V., 1996 Ochrana genofondu. MŽP ČR/PHARE - Education Programme for Environmentally Sustainable Development, sv. 14, 139 p.DoporučenáPOLÁŠKOVÁ, A. a kol., 2012 Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Karolinum. Praha. 283 s.LOMBORG B. , 2007 Skeptický ekolog. Dokořán. 592 s. ISBN 80-7363-059-1
Požadavky
žádné
Garant
doc. RNDr. Emilie Pecharová, CSc.