Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hodnocení ekologických dat (V) (ZUZ12Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUZ12Z - Hodnocení ekologických dat (V), Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz je sestaven tak, aby pokrýval typické problémy při sběru, statistickém hodnocení a interpretaci dat v ekologii populací, společenstev a krajiny, s jakými úvahami jsou jednotlivé typy dat spojeny a čím se analýza dat liší na jednotlivých úrovních. Absolvování kurzu by mělo přispět k získání kvalitních výsledků ekologických studií, správnému hodnocení dat a interpretaci výsledků tak, aby bylo možné je využít při managementu a plánování zásahů v krajině.

Osnova

PřednáškaÚVOD DO PROBLEMATIKY: typy ekologických studií, terminologieSBĚR DAT: charakteristiky dat, cíle při sběru dat, plánování sběru dat, počet opakování, samplingANALÝZA DAT IANALÝZA DAT II: kvalita dat, vizualizace dat, škály proměnných, rozdělení datANALÝZA DAT III: normální rozdělení, transformace, závislé a nezávislé proměnnéZPRACOVÁNÍ DAT IZPRACOVÁNÍ DAT IIZPRACOVÁNÍ DAT IIIZPRACOVÁNÍ DAT IVZPRACOVÁNÍ DAT VPROSTOROVÉ ASPEKTY EKOLOGICKÝCH DATDATA V KRAJINNÉ EKOLOGII: retrospektivní studie, metaanalýza, specifika a interpretace dat v krajinné ekologii CvičeníÚVOD DO PROBLEMATIKYBIOLOGICKÉ EXPERIMENTY IBIOLOGICKÉ EXPERIMENTY IIBIOLOGICKÉ EXPERIMENTY IIIBIOLOGICKÉ EXPERIMENTY IVHodnocení dat - úvodHodnocení dat - základní designyDATA Z GENETICKÝCH ANALÝZINTERPRETACE ZÍSKANÝCH VÝSLEDKŮPříprava vlastního projektuPříprava vlastního projektuPříprava vlastního projektu

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretické znalosti i na špičkové úrovni v oboru jednorozměrná a mnohorozměrná analýza dat., založených na statistických postupech řešení problémů a využívání statistických software. Jsou specialisté na provádění kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Prokázali systematické porozumění studovaným problémům a zvládli potřebné dovednosti pro výzkum a vývoj v oboru. Jejich znalosti a týkají se nejnovějších poznatků v oboru a slouží jako základ originálního myšlení a umožňují přímou účast na výzkumu, kde mohou absolventi působit jako vedoucí pracovníci. Absolventi mají kritickou povědomost o problémech v oboru a na rozhraní mezi obory. Rozumějí teoriím, konceptům a metodám, které odpovídají využití metod při základním i aplikovaném výzkumu: kvantitativním i kvalitativním, který se uplatňuje zejména v oblasti analýzy dat získaných v oblastech ochrany životního prostředí, ekologie, biologie, sociologie atp. Mají hluboké odborné vědomosti ze statistiky, interpretace a vizualizace dat, experimentálního designu, ekologického modelování a informatiky. Orientují se v oblasti vědeckých metodologií a metod, dovedou využívat vhodné metriky.Dovednosti:Absolventi umějí aplikovat vysoce pokročilé a specializované teoretické poznatky a specializované dovednosti a metody, včetně syntézy a hodnocení, požadované při řešení kritických problémů ve výzkumu a inovacích a při rozšiřování a přehodnocování stávajících poznatků nebo odborných postupů. Schopnost samostatné vědecké, výzkumné nebo vývojové práce prokázali výzkumnou činností a vytvořením vědeckého díla, které bylo recenzováno a které přispělo k rozšíření hranic poznání. Své znalosti dovedou uplatnit ve specializovaných dovednostech při řešení problémů analýzy dat ve výzkumu nebo v oblastech vrcholového řízení a speciálních zaměstnáních, která vyžadují exaktní zpracování a statistickou analýzu dat, nebo při inovacích, kde jsou schopni vytvářet nové znalosti a postupy a integrovat poznatky z různých oborů do praktických aplikací. Umějí spolehlivě uplatnit své znalosti ve všech oblastech společenské praxe.Kompetence - komunikace:Umějí dobře komunikovat se svými spolupracovníky a širší mezinárodní vědeckou komunitou o odborných, etických i společenských otázkách v oblasti analýzy dat. Mohou řídit a kontrolovat pracovní činnosti, při nich je třeba analýza dat. Řídit složité odborné činnosti nebo projekty a samostatně vést vědecké nebo odborné mezinárodní týmy. Umějí propojovat znalosti, zvládat složitost a formulovat i při neúplných nebo omezených informacích úsudky, které však zohledňují společenskou a etickou odpovědnost, související s uplatňováním těchto znalostí a úsudků. Své vědecké poznatky jsou schopni přednášet a předávat vědecké komunitě ve formě vědeckých nebo odborných publikací.Kompetence - úsudek:Absolventi uvažují systémově, jsou schopni kritické analýzy, vyhodnocení a syntézy nových a komplexních myšlenek. Jsou schopni vytvářet systémové modely reálných procesů, ověřovat jejich chování, formulovat vědecké hypotézy a vědeckými postupy je ověřovat. Mají značnou autoritu, schopnost inovací, samostatnost, akademickou a odbornou integritu a trvalé odhodlání přicházet s novými myšlenkami a vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia, včetně výzkumu. Jsou schopni volit správně své spolupracovníky, vytvářet a organizovat vědecké a odborné týmy, dodržovat zásady etiky vědecké práce. Umějí vyhledávat nová nestandardní řešení komplexních problémů. Jsou si vědomi své odpovědnosti za vývoj a implementaci nových vědeckých poznatky z hlediska trvale udržitelného rozvoje.

Literatura

ZákladníHENDL J., 2009 Přehled statistických metod, Portál.LEPŠ J., 1996 Biostatistika, BF JČU České Budějovice, skriptum.PEKÁR S., BRABEC M., 2009 Moderní analýza biologických dat, Scientia, Praha.DoporučenáHERBEN T., MUNZBERGOVÁ Z., 2002 Zpracování geobotanických dat v příkladech - Část II. Data o populační biologii.HERBEN T., MUNZBERGOVÁ Z., 2003 Zpracování geobotanických dat v příkladech - Část I. Data o druhovém složení.CRAWLEY M.J., 2011 Statistics, An introduction using R, Wiley, UK.MEAD R., 1991 The design of experiments, Cambridge University press, Cambridge.WAITE S., 2000 Statistical ecology in practice, Pearson education limited, England.JONGMAN R. H., TER BRAAk C. J. F., VAN TONGEREN O. F. R., 1987 Data analysis in community and landscape ecology, Pudoc, Wageningen, the Netherlands.

Požadavky

žádné

Garant

doc. Ing. Kateřina Berchová, Ph.D.