Předmět EIA a SEA (ZUZ75Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUZ75Z - EIA a SEA, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Osnova
PřednáškaHistorie posuzování, klíčové kroky EIA procedury (screening, scoping, posouzení, stanovisko, poprojektová analýza, monitoring)Posuzování vlivů na životní prostředí na projektové úrovni - příklady praktických aplikacíStrategic environmental assessment (SEA) - posuzování environmentálních konsekvencí rozvojových koncepcíPosuzování vlivů na životní prostředí na koncepční urovní - příklady praktických aplikacíVztah EIA a SEA a vztah k příbuzným nástrojům Environmentálního managementuPřístup k informacím, účast veřejnosti a přístup k výkonu práva (Arhus), role veřejnosti v EIA SEA proceduráchRegionální a komunitní dimenze EIA a SEA, vztah k územnímu a regionálnímu plánováníPost-projektový analýzy v EIA a SEA proceduřeCvičeníPříklady případových studií EIA (posuzování vlivů na životní prostředí na projektové úrovni) IPříklady případových studií EIA (posuzování vlivů na životní prostředí na projektové úrovni) IIPříklady případových studií SEA (posuzování vlivů na životní prostředí na koncepční úrovni) IPříklady případových studií SEA (posuzování vlivů na životní prostředí na koncepční úrovni) II
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti mají základní znalosti v klíčových procesech EIA procedury (screening, scoping, posouzení, stanovisko, postprojektová analýza, monitoring), zejména dokáží identifikovat hlavní odlišnosti jednotlivých kroků EIA procedury v příslušných úrovních. Studenti mají povědomí o základních právních pilířích posuzování vlivu na životní prostředí, mají informace o hlavních aspektech struktury krajiny, procesech fungování současného informačního zázemí pro posuzování v EIA. Jsou si vědomi nezastupitelnosti procesu EIA v územním a regionálním plánování.Dovednosti:Studenti se dokáží orientovat v základní problematice EIA procedury, dokáží řešit zejména teoretické i praktické problémy jednotlivých oblastí v rámci příkladů praktických aplikací. Mají schopnost posoudit a využít základní metodické postupy včetně pohledu hospodářských resortů a podnikatelských subjektů.Kompetence - komunikace:Studenti jsou schopni týmové práce (včetně vedení týmu). Jsou vybaveni schopnostmi formulovat a prezentovat vlastní názory, posoudit výsledky jiných týmů, srovnávat jednotlivé přístupy, identifikovat problémy a navrhovat možná řešení.Kompetence - úsudek:Studenti dokáží aplikovat aktivní pracovní přístup. Dokáží využívat velké množství relevantních údajů (odborná literatura, vlastní praktické zkušenosti z oboru, zkušenosti expertů). Pro vlastní tvorbu úsudku využívají dostupné přístupy k informacím, účast veřejnosti a přístupy k výkonu práva (Arhus), roli veřejnosti v EIA a SEA procedurách).
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaZákon č. 100 ze dne 20. února 2001 o posuzování vlivů na životní prostředí o změně a doplnění dalších zákonů, v platném znění.ŘÍHA, J., 2001 Posuzování vlivů na životní prostředí. Metody pro předběžnou rozhodovací analýzu EIA. Praha, Vydavatelství ČVUT, 477 s.ŘÍHA, J., 1995 Hodnocení vlivu investic na životní prostředí . Vícekriteriální analýza a EIA. Praha, Academia, 348 s.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaKRUŽÍKOVÁ, E., ADAMOVÁ, E., KOMÁREK, J., 2003 Právo životního prostředí Evropských společenství. Praha, Linde Praha, a.s., 416 s.GREMLICA, T., 2002 Přehled environmentálního práva ES, právní úpravy a technických norem v oblasti životního prostředí ČR. Praha, MŽP, 310 s.
Požadavky
Žádné
Garant
Ing. Zdeněk Keken