Předmět Člověk a biosféra (ZUZ91E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUZ91E - Člověk a biosféra, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými východisky, principy a metodami ochrany půdního fondu jak na mezinárodní tak národní úrovni. Konkrétní metody jsou rozpracovány na úrovni vybraných politik a případových studií se zohledněním integrovaného přístupu při ochraně půdy.
Osnova
PřednáškaÚvod do předmětu, vývoj biosféry, vliv civilizace a kulturní rostliny, narušení biogeochemických cyklů, ohrožení genofondu, problémy v geografických zónách a ekosystémech, vliv rybářství a vodního hospodářství, vliv zemědělství a lesnictví, vliv průmyslových činností, globální hrozby, stav ŽP v ČR, strategie ochrany biodiverzity , UNEP a mezinárodní úmluvy, MaB a ochrana přírody v ČRCvičeníprezentace vybraného problému z literatury
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti mají základní přehled ohledně ochrany půdy s ohledem na způsob jejího využívání a faktory ohrožení. Znají základní přístupy k ochraně půdního fondu jak na národní, tak mezinárodní úrovni včetně složkové ochrany. Studenti jsou seznámeni s koncepčními, preventivními, minimalizačními i kompenzačními přístupy tvorby cílů i opatření ochrany půdního fondu ve všech významných oborech lidské činnosti.Dovednosti:Studenti umí uplatnit získané znalosti v ochraně půdního fondu při studiu podkladů, řešení zadaných problémů nejen přímo v oblasti ochrany půd, ale i oborech navazujících jako je například regionální rozvoj či územní plánování. Získané znalosti jsou schopni uplatnit při tvorbě oborových (zemědělských, lesnických, urbanistických, aj.) plánovacích dokumentů i při přípravě konkrétních projektů.Kompetence - komunikace:Student je schopen působit jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně a jednoznačně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy, možná řešení.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku využívá relevantní údaje (odborná literatura, vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků), nese a uvědomuje si odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností. Student má schopnost v rámci určitých pravidel řídit kolektiv, a to za okolností, které jsou obvykle známé.
Literatura
ZákladníMilan Sáňka, Jan Materna, 2004 Indikátory kvality zemědělských a lesních půd ČR, Planeta MŽP.DoporučenáEvaluation of soil protection aspects in certain programmes of measures adopted by member states. European Commission, Environment Directorate-General, B1 Agriculture, Forests
Požadavky
žádné
Garant
doc. RNDr. Emilie Pecharová, CSc.