Předmět Botanika (ZUZA7E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUZA7E - Botanika, Fakulta životního prostředí, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Základní kurz botaniky seznámí studenty se základy vědního oboru; stavbou rostlinné buňky, základy fyziologie, morfologie a rostlinné anatomie a systematiky (s důrazem na vyšší rostliny). Cílem kurzu je naučit se poznávat planě rostoucí rostliny střední Evropy s patřičným teoretickým zázemím výše zmíněných nauk. Výuka probíhá blokově - 8 hodin přednášek a cvičení jsou formou exkurze do Českého Krasu.
Osnova
PřednáškaÚvod do studia botanikyRostlinná buňka, buněčné dějeZáklady rostlinné fyziologie IZáklady rostlinné fyziologie IIMorfologie I, IIMorfologie IIIRozmnožování rostlinMechorosty a kapraďorostyNahosemenné rostlinyJednoděložné rostlinyDvouděložné rostlinyKvětena ČR - základy fytocenologieCvičeníExkurze do Českého krasu
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi mají teoretické průřezové znalosti botanikou. Znají stavbu rostlinného těla (rostlinná buňka, rostlinná anatomie a morfologie), rozumí základům rostlinné fyziologie, orientují se v systematice. Mají základní přehled o přidružených oborech (geobotanika, fytocenologie, aj.). Dokáží určit, pojmenovat (českým a latinským názvem) a systematicky zařadit cca 500 bylin rostoucích v České republice. Vědomosti dále rozšiřují a specializují v dalších předmětech navazujícího studia. Absolventi mají jasnou představu o rozsahu svých znalostí a možnostech jejich prohlubování a navazujícího studia.Dovednosti:Praktické znalosti dokáží uplatnit při pohybu v terénu při určování rostlin, aplikovaně pak při orientaci v terénu (typ vegetace, stanoviště, půdního podloží, atd.) a teoretické znalosti využijí v navazujících specializovaných předmětech.Kompetence - komunikace:Absolvent je schopen komunikaci v oboru s odborníky a zároveň dokáže sdělit poznatky z oboru laikům. Mohou působit jako pomocná síla při terénních průzkumech.Kompetence - úsudek:Jsou schopni identifikovat volně rostoucí rostliny ČR, buď přímo, nebo, v případě jim dosud neznámého taxonu, se dokážou dle jednotlivých znaků logicky dopracovat k určité taxonomické skupině a dohledat v klíči.
Literatura
ZákladníNOVÁK, J., SKALICKÝ, M., 2008 Botanika cytologie, histologie, organologie a systematika. ČZU v Praze.KUBÁT, K. a kol., 2003 Botanika. Scientia, Praha.NOVÁKOVÁ J., 2006 Atlas rostlin. Skripta + CD. Laboratoř ekologie krajiny, FLE ČZU Praha.DEYL, M., HÍSEK, K., 2001 Naše květiny. 3. vydání. Academia.SCHAUER, T., CASPARI, C., 2010 Svět rostlin, rozlišení podle barvy květu. 3. vydání. Rebo Production CZ.DoporučenáVOTRUBOVÁ, O., 2001 Anatomie rostlin. Skripta. Univerzita Karlova, Praha.SLAVÍKOVÁ, Z., 1992 Morfologie rostlin. Skripta. Univerzita Karlova, Praha.HENDRYCH R., 1977 Systém a evoluce vyšších rostlin. SPN Praha.MÁRTONFI, P., 2006 Systematika cévnatých rastlín. 2. vydání. Univerzita Pavla Josefa Šafárika v Košiciach. Kniha + CD.KRIŽO, M. a kol., 1996 Atlas rostlin. Skripta. Katedra dendrologie a šlechtění lesních dřevin, FL ČZU Praha.KUBÁT, K. (ed.), 2002 Klíč ke květeně České Republiky. Academia.SLAVÍK, B. (ed.), 1997-2004 Květena ČR, 1.-7. díl. Academia.
Požadavky
žádné
Garant
Mgr. Barbora Tobolová, Ph.D.