Předmět Základy speciální pedagogiky (UPV) (VCV75E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VCV75E - Základy speciální pedagogiky (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Teorie a praxe výchovy a vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Charakteristika, klasifikace a důsledky postižení a znevýhodnění pro primární a sekundární vzdělávání. Mentální postižení. Tělesné postižení. Zrakové postižení. Sluchové postižení. Poruchy řeči. Specifické poruchy učení. Poruchy chování. Možnosti a limity integrace osob s postižením.
Osnova
PřednáškaTeoretické základy speciální pedagogikyPředprofesní a přofesní příprava osob s mentálním postiženímPedagogika osob s tělesným postižením a chronickým onemocněnímPedagogika studentů se zrakovým postiženímPedagogika studentů se sluchovým postiženímPedagogika studentů s narušenou komunikační schopnostíSpecifické poruchy učení a chování, vymezení a důsledky pro sekundární vzděláváníPedagogika studentů s kombinovaným zdravotním postiženímSpeciální pomůcky a technologie v pedagogice studentů se zdravotním postiženímMožnosti a limity integrace a inkluze studentů s postižením do profesní přípravySpeciální výukové metody, postupy, přístupy a techniky v pedagogice střední odborné školy při integraci studentů s postiženímSpeciální výukové metody, postupy, přístupy a techniky v pedagogice střední odborné školy při integraci studentů s postiženímCvičeníProjekt integrace studenta se zdravotním postižením (postižení dle osobních zkušeností) v SOUSpeciální pomůcky v edukaci studentů SOU se zdravotním postiženímPromítání filmu a diskuse k otázkám profesní přípravy studentů s různým zdravotním postiženímEtika v edukaci studentů SOU se zdravotním postiženímSpecifika edukace studentů v oblasti psychopedieSpecifika edukace studentů v oblasti tyflopedieSpecifika edukace studentů v oblasti somatopedieSpecifika edukace studentů v oblasti surdopedieSpecifika edukace studentů v oblasti tyflosurdopedieSpecifika edukace studentů v oblasti etopedieSpecifika edukace studentů v oblasti logopedieSpecifika edukace studentů v oblasti specifických poruch učení
Získané způsobilosti
Znalosti:Poznatkové schéma je zaměřeno na speciální pedagogika jako vědní obor, její postavení v systému věd. Vertikální a horizontální členění speciální pedagogiky, cíle, úkoly ve vzdělávacím systému ČR. Odborná terminologie speciální pedagogiky a interdisciplinární přístupy. Filozofie současné speciální pedagogiky. Komprehenzivní rehabilitace ve speciální pedagogice. Metody speciální pedagogiky. Východiska komplexní diagnostiky a současné přístupy a zásady speciální pedagogiky. Základní terminologie v oborech speciální pedagogiky: specifické poruchy učení a chování, somatopedie, surdopedie, tyflopedie, psychopedie, etopedie a logopedie. Legislativní rámec, možnosti a omezení speciálně pedagogické inkluze a integrace žáka střední odborné školy se speciálními vzdělávacími potřebami.Dovednosti:Cílem předmětu je uvést studenty do celkové koncepce speciální pedagogiky, seznámit je s nejnovějšími speciálně pedagogickými vědeckými poznatky, uvést do struktury speciálně pedagogických disciplín a seznámit je se systémem oborů, specializací a institucí podílejících se na edukaci, socializaci a pracovním začlenění osob se zdravotním, mentálním, smyslovým, komunikačním a pohybovým postižením, omezením a znevýhodněním.Kompetence - komunikace:Mohou účinně působit v oblasti speciálně pedagogického poradenství, asistence i v chráněných dílnách. Dokážou srozumitelně sdělovat relevantní informace různých cílovým skupinám v oblasti speciální pedagogiky.Kompetence - úsudek:Jsou schopni náhledu na na speciální vzdělávací potřeby osob s postižením a znevýhodněním a vytvářet individuální vzdělávací plány pro žáky s postižením na středních odborných školách. Jsou seznámeni s postupy integrace a inkluze v sociální i edukační sféře.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKRAHULCOVÁ,B. Komunikace sluchově postižených. Praha Karolinum, 2003.ISBN 80-244-0510-5.KRAHULCOVÁ,B. Dyslalie/Patlavost. Praha Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0.ŠTRÉBLOVÁ,M. Poznáváme svět se zrakovým postižením. Ústí n/Labem PF UJEP, 2002.VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně - právním kontextu. PrahaGrada,2012.ISBN 978-80-247-3829-1.ZELINKOVÁ,O. Poruchy učení. Praha Portál, 2003.ISBN 80-7178-800-7.DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaDILLER, G., KOSMALOWA, J., KRAHULCOVA,B., LEHNHARDT, M., PERALTA, F. Study Guide for Educational Start Workung with Hearing Impaired Children. Heidelberg, Warsaw, Praha, Hannover, Pamplona, 2005.KRAHULCOVÁ,B. Postižený člověk v procesu senescence. Praha UK v Praze Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7041-126-0.
Požadavky
žádné
Garant
prof. PhDr. Beáta Krahulcová, CSc.