Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika praktického vyučování I (UPV2) (VCV76E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VCV76E - Didaktika praktického vyučování I (UPV2), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je vést studenty k získání kompetencí nutných pro praktickou výuku ve studovanému oboru. Získat přehled o organizaci praktického vyučování na středních odborných školách a středních odborných učilištích, stanovit si konkrétní cíle praktických vyučovacích jednotek a při realizaci těchto cílů zvolit a použít vhodné vyučovací metody. Posluchači se rovněž seznámí se základními kategoriemi a pojmy didaktiky praktického vyučování, se základními pedagogickými dokumenty. Obsahem bude i hodnocení a klasifikace v praktických vyučovacích jednotkách, typy a varianty učebních dnů. Studentům budou poskytnuty i aktuální informace o současné situaci a stavu pracovišť pro praktické vyučování, možnostech spolupráce s podniky a hledání nových zdrojů pro zlepšení vybavenosti těchto pracovišť. Hlavní formou výuky jsou přednášky v prezenčním studiu, konzultace kombinovaném studiu, semináře a samostatná praktická činnost na cvičných středních odborných školách popřípadě středních odborných učilištích a podle pokynů pedagoga samostatná studijní činnost s využitím ICT.

Osnova

PřednáškaZákladní pojmy didaktiky praktického vyučováníDovednosti a návyky v praktickém vyučováníDovednostní cíle v praktickém vyučováníPostojové cíle v praktickém vyučováníOrganizace vzděláváníOdborné kompetenceRámcové rozvržení obsahu vzděláníMezipředmětové a vnitropředmětové vztahyVztahy mezi předmětem praxe a hlavním odborným předmětemVztahy mezi předmětem odborný výcvik a hlavním odborným předmětemVyučovací metody v praktickém vyučováníMetoda instruktážeCvičeníUpevnění základních pojmů didaktiky praktického vyučováníProcvičení dovedností a návyků v praktickém vyučováníStanovení dovednostních cílů v praktickém vyučováníStanovení postojových cílů v praktickém vyučováníVysvětlení organizace vzděláváníVysvětlení odborných kompetencíVysvětlení rámcového rozvržení obsahu vzděláníVyužívání mezipředmětových a vnitropředmětových vztahůVyužívání vztahů mezi předmětem praxe a hlavním odborným předmětemVyužívání vztahů mezi předmětem praxe a hlavním odborným předmětemAplikace vyučovacích metod v praktickém vyučováníAplikace metody instruktáže

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti získají vědomosti pro výuku předmětů praktického vyučování (praxe, odborný výcvik) na středních odborných školách a učilištích. Poznají organizaci praktického vyučování na těchto zařízeních. Dokážou stanovit cíle pro praktické vyučovací jednotky a pro realizaci těchto cílů použít vhodné vyučovací metody. Studenti se seznámí se základními didaktickými pojmy a pedagogickými dokumenty. Naučí se metody, kritéria, ukazatele a zásady při prověřování, hodnocení a klasifikaci osvojených vědomostí a dovedností v předmětu praxe a odborný výcvik. Získají i aktuální informace o současné situaci a stavu pracovišť praktického vyučování.Dovednosti:Na základě osvojených vědomostí z přednášek a samostatného studia získají studenti základy pedagogických dovedností při seminářích z didaktiky praktického vyučování. Tyto dovednosti budou rozvíjet na řízených pedagogických praxích na cvičných středních odborných školách a učilištích. Studenti si zároveň budou prohlubovat své odborné dovednosti tak, aby je byli schopni naučit žáky a přitom využívat vhodné praktické vyučovací metody. Budou schopni prověřovat, hodnotit a klasifikovat osvojené dovednosti žáků v daném oboru vzdělání.Kompetence - komunikace:Studenti získají pedagogické dovednosti, které uplatní při výuce. Budou umět respektovat nejen požadovanou odbornost, ale i komunikaci se žáky. Budou umět řídit, kontrolovat a hodnotit činnosti žáků. Budou se podílet i na výchovné složce výchovně vzdělávacího procesu. Budou vytvářet pozitivní vztah žáků k práci.Kompetence - úsudek:Studenti budou umět samostatně uvažovat při tvorbě příprav na praktické vyučovací jednotky. Budou umět vyhledat a aplikovat nové metody a strategie pro výuku. Dokážou systematicky vybírat a vhodně aktualizovat učivo. Budou se správně orientovat a následně rozhodovat v profesních kompetencích.

Literatura

ZákladníKŘÍŽ, E, Studijní opory pro distanční studium - elektronická studijní opora, 2003KŘÍŽ, E, Didaktika praktického vyučování pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory, Praha, ČZU,2012DoporučenáCÍSAŘ, V., A KOL. Didaktika zemědělských předmětů. Skripta VŠZ Praha, H+H, Jinočany, 1993.KUCHTÍK, F., A KOL. Praxe - učebnice pro střední zemědělské a odborné školy, CREDIT,2 001

Požadavky

žádné

Garant

Ing. Emil Kříž, Ph.D.