Předmět Pedagogická diagnostika (UOP) (VCV81Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VCV81Z - Pedagogická diagnostika (UOP), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem je vést studenty k osvojování základních dovedností k zjišťování podkladů pro diagnostiku žáků, vzdělávacích výsledků i hodnocení vlastní pedagogické činnosti. Studenti dokáží mapovat sociálního klimatu v žákovském kolektivu.
Osnova
PřednáškaPedagogická diagnostika, její cíle a postavení v pedagogických vědáchMetody pedagogické diagnostiky 1Metody pedagogické diagnostiky 2Metodika zjišťování výsledků ve vzdělávání Základy edukometrieDidaktické testy, jejich třídění a vlastnostiDruhy testových položek, zásady jejich tvorbyVyhodnocování testových položek, tvorba hodnotící škály, analýza výsledků testuMetodika tvorby učitelského testuZjišťování dovedností a postojů jako výsledků ve vzděláváníZjišťování kompetencí jako výsledků ve vzděláváníPrezentace výsledků samostatné práce studentů CvičeníAnalýza činností institucí a profesí, které se zabývají pedagogickou diagnostikouNácvik různých typů rozhovorů jako nástroje pedagogické diagnostikyTvorba dotazníku pro diagnostickou činnost Analýza výsledků činností žáka jako nástroj diagnostické činnostiPorovnání cílů hlavních nástrojů při zjišťování výsledků ve vzdělávání Nácvik tvorby různých typů testových položekNácvik oceňování položek, tvorby hodnotící škályTvorba specifikační tabulky pro testováníSestavování testu z banky testových položek Vyhodnocování testu, výpočet hlavních statistických parametrů testuNácvik přípravy komplexního problému prověřující kompetence žáků Příprava testu pro e-learningové prostředí
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolvent předmětu definuje a vysvětlí stanovené pojmy z pedagogické diagnostiky. Dokáže vymezit funkce a obecné možnosti jak institucí, tak hlavních profesí zabývající se pedagogickou diagnostikou. Ujasní si postavení a možnosti učitele v oblasti pedagogické diagnostiky. Osvojí si cíle a funkce hlavních metod a forem pedagogické diagnostiky používané na střední škole. Hlubší poznatky získá z oblasti teorie a praxe zjišťování výsledků ve vzdělávání. Dokáže vymezit edukometrické nástroje vzhledem ke stanoveným cílům vzdělání.Dovednosti:Dokáže prakticky použít metody pedagogické diagnostiky (především pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníkové šetření, analýza výsledků činností žáka, analýza ped. dokumentace). Získá dovednost v použití metod ověřující a zjišťující výsledky ve vzdělávání. V oblasti edukometrie se naučí sestavování testových položek, sestavování vědomostních testů včetně oceňování položek, škálování a vyhodnocovánín testu.Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu vykáže způsobilost při vedení cílených rozhovorů se žákem, s jeho rodiči, s kolegy pedagogy i dalšími profesními odborníky. Tato kompetence posílí účinnost všech zjištění získaných aplikací metod pedagogické diagnostiky.Kompetence - úsudek:Na základě vhodných nástrojů získá kompetenci v oblasti tvorby závěrů při tvorbě pedagogické diagnózy ve spolupráci s profesionálním psychologem i ostatními pedagogy ve vztahu ke konkrétnímu žákovi.
Literatura
ZákladníCHRÁSKA,M. Didaktické testy, Paido, 1999, ISBN 80-85931-68-0ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika, Portál, 2001, ISBN 80-7178-544-XPedagogická diagnostika, kurz LMS Moodle, studijní materiál, dostupný htpp//ivp.czu.czDoporučenáVAŠUTOVÁ, J. Kapitoly z pedagogiky, Pedagogická fakulta UK Praha, 1998, ISBN 80-86039-54-4KYRIACOU,Ch. Klíčové dovednosti učitele, Portál, 1991, ISBN 80-7178-022-7HRABAL, V. Diagnostika, Karolinum, Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5
Požadavky
Pedagogika
Garant
Ing. Ivan Miller, Ph.D.