Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika odborných předmětů (UPV) (VCV84E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VCV84E - Didaktika odborných předmětů (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je seznámit studenty s výukou teoretických odborných předmětů a nalézt didaktické vazby mezi praktickým vyučováním a teoretickým vyučováním. Výuka předmětu rozšíří pedagogickou přípravu posluchačů v oblasti didaktických aplikací. Studenti se naučí racionálnímu používání vyučovacích metod a forem s využitím klasických i moderních didaktických prostředků v teoretickém vučování. Osvojí si dovednosti při projektování modelů řízení výuky ve vazbě na standardy středoškolského odborného vzdělávání a na rámcové vzdělávací programy. Získají komunikační a obecně pedagogické dovednosti v oblasti řízení vyučovacího procesu. Studenti získají přehled v didaktice odborných předmětů podle svého odborného zaměření.

Osnova

PřednáškaDidaktika odborných předmětů jako studijní disciplína, její cíle a postavení v pedagogických vědáchStruktura didaktiky odborných předmětů, vzdělávací programy, jejich vazba k národní soustavě kvalifikací Cíle výchovy a vzdělávání v odborných předmětechObsah učiva teoretických předmětů a jeho diferenciace ve vazbě na praktickou přípravuFormy výuky vhodné pro výuku odborných teoretických předmětůMetody vhodné pro výuku teoretických předmětůMateriální didaktické prostředky a jejich funkce v teoretickém vyučováníOsobnost žáka ve vztahu k odborné výuce, jeho zvláštnostiProjektování modelů řízení teoretického vyučováníHospitační činnost, sebeevaluace pedagogaOsobnost učitele odborných předmětů Standard učitele odborných předmětů, kariérní řádCvičeníAnalýza oborů vzdělání z hlediska Národní soustavy kvalifikací Konstrukce Rámcových vzdělávacích programů pro odborné vzděláváníAnalýza Školních vzdělávacích programů odborného vzděláváníUčební dokumenty odborného vzděláváníNácvik tvorby učebních osnov pro odborný předmětPraktická formulace cílů ve vyučovací jednotce odborného předmětu Videotrénink, jeho analýzaVolba vhodných forem v souvislosti s cíli výuky Volba vhodných metod výuky teoretického předmětu v souladu s cíli výuky Videotrénink, jeho analýzaZpracování modelové přípravy na vyučování Evaluace výuky a realizace sebereflexe

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti dokáží vysvětlit postavení oborové didaktiky v soustavě pedagogických disciplín. Orientují se v systému středoškolských oborů vzdělání a v jejich klasifikaci. Ujasní si důležitost správného výběru a formulace vzdělávacích a výchovných cílů v teoretickém vyučování. Osvojí si principy výběru vyučovacích metod, forem a materiálních prostředků v závislosti na vzdělávacích cílech. Porozumí významu, poslání a struktuře rámcových vzdělávacích programů, školních vzdělávacích programů a souvisejích pedagogických dokumentů. Seznámí se s metodiku jejich tvorby na úrovni oboru vzdělání. Osvojí si principy účinné transformace odborného učiva do vyučovaného předmětu a jeho základní diferenciace.Dovednosti:Dokáží pracovat s rámcovým vzdělávacím programem při tvorbě školního vzdělávacího programu. Osvojí si sestavování základních učebních dokumentů související s výukou předmětu jako jsou osnovy předmětu, tematické plány včetně formulací kompetencí, které žáci při výuce získají. Dokáží formulovat cíle vzdělávání pro odborný předmět i pro konkrétní vyučovací jednotku a na tomto základě posoudit vhodný výběr formy, metod a materiálních prostředků. Osvojí si profesně správné uplatňování metod zjišťování výsledků ve vzdělávání.Kompetence - komunikace:Jsou schopni vystupovat jako všestranně rozvinuté, chápající osobnosti ve vztahu žákům, kolegům, rodičům i k veřejností tak, aby získávali všeobecnou vážnost.Kompetence - úsudek:Absolventi získají kompetence oborově předmětovou projevující se především v racionální transformaci vědeckých poznatků do vzdělávacího obsahu. Jejich kompetence didaktická a psychodidaktická se projeví ve způsobilosti řídit vyučování i učení s využitím moderních metodických postupů včetně využívání ICT.

Literatura

ZákladníSLAVÍK,m., MILLER,I. Oborová didaktika, textová studijní opora, ČZU 2012 ISBN 978-80-213-2277-62OURODA,S. Oborová didaktika, studijní text v doplňujícím pedagogickém studiu, MZLU Brno 1999RAMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY, dostupné, URL http//www.nuv.czDIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ, kurz v LMS Moodle, dostupný https//moodle.czu.cz/DoporučenáSKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, ISN Praha, ISBN 80-85866-33-1KALHOUS,Z., OBST,O. Školní didaktika, Portál, Praha 2002 ISBN 80-7178-253-XUČEBNÍ DOKUMENTY pro střední odborné školy

Požadavky

absolvování předmětu Pedagogika

Garant

Ing. Kateřina Tomšíková