Předmět Evaluace vzdělávání (UPV) (VCV91E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VCV91E - Evaluace vzdělávání (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět upevní a rozšíří cíle a terminologii používanou v evaluaci vzdělávacích akjtivit. Studenti si osvojí hlavní principy evaluace vzdělávání podle různých metodických přístupů a evaluačních úrovní. Na základě osvojení běžných evaluačních nástrojů budou schopni navrhnout evaluaci konkrétních vzdělávacích aktivit od jejich projektu až po relalizaci. Dokáží na základě výsledků evaluace nalézat cesty pro zajišťování a zlepšování kvality vzdělávacího procesu. Součástí budou i způsoby práce s výsledky evaluačních procedur. Cílem je rovněž oblast autoevaluace na úrovni osobní i vyšší.
Osnova
PřednáškaVýznam a účelevaluace ve vzdělávání Základní pojmy používané v evaluaci vzděláváníEvaluační úrovně používané ve vzděláváníEvaluační nástroje IEvaluační nástroje IIZjišťování výsledků ve vzděláváníMěření výsledků ve vzděláváníPosuzování efektivity vzdělávacích aktivit Evaluační procedury Evaluační systémy používané v EU a ve světěEvaluační systémy používané v České republicProjektování evaluačního systému pro vzdělávací zařízeníCvičeníAnalýza kompletních výsledků určitého evaluačního šetření jako motivační ukázka (PISSA, TIMSS apodTvorba evaluačních nástrojů - dotazníku a jeho použití pomocí ICTNácvik evaluačních nástrojů - vedení rozhovoru Tvorba testových položek a tvorba testůSWOT analýza jako základní nástroj pro autoevaluaci vzdělávacího zařízení Měření výsledků vzdělávání pomocí PC PDCA cyklusSystém 360°a jeho využívání ve vzdělávacím zařízeníVyužití Kirkpatrickova systému pro evaluaci Využití ISO normy ve vzděláváníZpracování individuálního projektu evaluace konkrétního vzdělávacího zařízení Zpracování individuálního projektu evaluace konkrétního vzdělávacího zařízení
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolvent předmětu definuje a vysvětlí stanovené pojmy z oblasti evaluace. Dokáže vymezit funkce a obecné možnosti jak institucí, tak hlavních profesí zabývající se evaluace vzdělávání. Získá poznatky z oblasti teorie a praxe zjišťování a zajišťování kvality ve vzdělávání. Dokáže vymezit evaluační nástroje vzhledem ke stanoveným cílům vzdělání.Absolvent dokáže i použít autoevaluačních nástrojů a vysvětlit jejich význam i pro další účastníky vzdělávání.Dovednosti:Osvojí si používání hlavních evaluačních nástrojů vhodné pro vzdělávání. Získá dovednost v použití metod ověřující a zjišťující výsledky ve vzdělávání. Dokáže navrhnout metodiku evaluace jak vzdělávacího projektu, jeho průběh i výsledky. Na základě evaluačních procedur provede analýzu a navrhne možné cesty zlepšení vzdělávací aktivity. Kompetence - komunikace:Absolvent předmětu vykáže způsobilost při vedení cílených rozhovorů s účastníky vzdělávacích akcí, s pedagogy i dalšími profesními odborníky. Tato kompetence posílí účinnost všech zjištění získaných aplikací evaluačních nástrojů.Kompetence - úsudek:Na základě vhodných nástrojů získá kompetenci v oblasti tvorby závěrů při realizaci evaluačních procedur.
Literatura
ZákladníPRŮCHA, J. Pedagogická evaluace hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno Masarykova univerzita, 1996 - 166 s. ISBN 80-210-1333-8BAKAJ,E.,GULDAN, K, SLAVÍK M.Vzdělávací moduly, ČZU, 2010, ISBN 978-80-213-2117-5ŠERÁK,M., DVOŘÁKOVÁ, M. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých, ČZU, 2009Metodika České školní inspekce, dostupné http//www.csir.czModel excelence EFQM. Česká společnost pro jakost, 2004, ISBN 80-02,01671-8.DIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ, kurz v LMS Moodle, dostupný https//moodle.czu.czDoporučenáSMUTEK,M. Evaluace sociálních programů. Hradec Králové Gaudeamus, 2005 - 132 s. ISBN 80-7041-811-7MAJEROVÁ,V. Empirický výzkum v sociologii ČZU, 2010VAŠUTOVÁ, J. a kol. Kapitoly z pedagogiky. Praha PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-54-4.
Požadavky
Žádné
Garant
Ing. Karel Němejc, Ph.D.