Předmět Pedagogika (POV) (VPV05E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV05E - Pedagogika (POV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu pedagogika je seznámit studenty blíže s některými disciplínami pedagogiky, především s obecnou didaktikou. Ve výuce bude vysvětlen model učení a vzdělávání, budou osvětleny rozdíly ve vzdělávacích potřebách různých cílových skupin (dětí, dospívajících, dospělých) a budou prakticky ukázány základní didaktické prostředky, tj. metody a formy výuky, se kterými může učitel či vzdělavatel pracovat.
Osnova
PřednáškaÚvod do didaktikyTeorie vzdělávacích programů Plánování kurikulaVzdělávací cíleKlasifikace cílůOrganizace výukySlovní metody vyučování Názorné metody vyučování Aktivizující metody vyučováníŠkolní hodnocení a evaluaceProstředí výuky Osobnost učiteleCvičeníFormulace pedagogických cílůFormulace pedagogických cílůPříprava na vyučovací jednotkuPříprava na vyučovací jednotkuDidaktická transformaceDidaktická transformaceDidaktická analýzaDidaktická analýzaŘízení třídy Řízení třídy Pedagogická interakce a komunikacePedagogická interakce a komunikace
Získané způsobilosti
Znalosti:Absolventi rozvíjejí znalosti z obecné pedagogiky a aplikují je do prostředí odborného vzdělávání. Orientují se v systému odborného vzdělávání ČR z pohledu současného i historického. Znají vzdělávací programy a metodiku tvorby školního vzdělávacího programu. Mají znalosti o procesu vzdělávání a výchovy na odborných školách, včetně znalosti o jeho aktérech - osobnosti učitele a žáka.Dovednosti:Absolventi dovedou aplikovat teorii obecné pedagogiky do výchovně vzdělávacího procesu na odborných školách, dovedou zpracovávat školní vzdělávací program, stanovit kompetence žáka klíčové i odborné, didakticky transformovat učivo, výchovně působit na žáky, řešit výchovné situace, dovedou posoudit svůj vyučovací styl, odhadnout sociální atmosféru ve třídě, jsou schopni hodnocení své práce.Kompetence - komunikace:Absolventi komentují své zkušenosti získané ve školní praxi (zejména s tvorbou školních vzdělávacích programů), obhajují svůj pedagogický záměr a jeho případnou realizaci.Kompetence - úsudek:Absolventi si utvoří úsudek o situaci odborného vzdělávání v ČR v kontextu EU, o možnosti uplatnění absolventů na trhu práce a o vhodnosti a efektivnosti používaných způsobů vzdělávání a výchovy.
Literatura
ZákladníDYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. Učitel - příprava na profesi. Praha Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.KALHOUS,Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc UP, 2003.KALHOUS,Z., OBST, O. Školní didaktika, Praha Portál, 2002.Rámcové vzdělávací programyNárodní program rozvoje vzdělávání v ČR. Bílá kniha.Praha MŠMT ČR, 2001.DoporučenáŠVEC,V. a kol. Cesty k učitelské profesi Utváření a rozvíjení pedagogických diovedností. Brno Paido, 2002.MELEZINEK,A. Inženýrská pedagogika. Praha ČVUT, 1991.
Požadavky
Studenti by měli mít ukončený předmět Úvod do pedagogiky
Garant
PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D.