Předmět Etika učitelství (UPV) (VPV103E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV103E - Etika učitelství (UPV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními uznávanými směry etiky jako filozofické discipliny, s její historií a základními kategoriemi. Úkolem je aplikovat vybrané etické pojmy do učitelské profesní etiky. Pozornost studentů bude směřována na základní činitele v edukačním procesu, jako jsou lidská práva, práva a povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců, řešení problematických výchovných situací.
Osnova
PřednáškaEtika jako filozofická vědecká disciplinaZákladní pojmy etiky:etika, morálka, profesní etikaStruktura etiky: deskriptivní, normativní, metaetika, profesní etikaVývoj etických názorů, základní přístupy k eticeMorální vývoj osobnosti a osvojování morálkyFilosofie morálky, TUtilitarismus a kritika utlitarismuEEtická výchova, prosociální chováníZákladní a aplikační oblasti etické výchovyZdroje profesní etikyLidská práva jako souhrn práv každého člověka, Úmluva o lidských právech z roku 1949 a další dokumentyCvičeníZákladní etické otázky týkající se dobra a spravedlnostiMožnost poznání a zdůvodnění mravních noremZdroje profesních kodexůEtické argumenty, vztah konkrétní situace a etického pricipuLidské jednání, jeho shoda s mravním zákonemVztah morálky a úspěchuUtilitarismus jednáníProjekty výchovy charakteru: Roche Olivar,MProjekt Etický kodex učitele praktického vyučováníProjekt Etický kodex učitele praktického vyučováníPrezentace projektu Výchova mládeže k lidským právůmPrezentace projektu Výchova mládeže k lidským právům
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti rozumí základním pojmům z etiky a základním přístupům k etice. Mají základní vědomosti o vývoji morálního vědomí, cítění a jednání. Rozumí základním etickým názorům v historii. Umí vyjmenovat a vysvětlit základní požadavky na morální normy. Jsou seznámeni se základy profesní etiky.Dovednosti:Studenti své znalosti dovedou aplikovat do deontologie a učitelské profesní etiky. Uplatňují etické normy v edukačním procesu, uplatňují lidská práva ve vztahu učitel a žák; učitel a rodič; ve vztazích v pracovní organizaci. Aplikují základní etické normy při řešení problémových výchovných situací.Kompetence - komunikace:Studenti dokáží srozumitelně vyjádřit svůj morální postoj a zdůvodnit ho. Umí komunikovat o etických probléch se svými žáky.Kompetence - úsudek:Studenti jsou schopni posoudit vlastní etiku jednání i etiku jednání svých žáků a rodičů. Mají náhled na funkci hodnot v edukačním procesu i ve společnosti.
Literatura
ZákladníBLÁHA,A.I. Ethika jako věda. Úvod do dějin teorie mravnosti. BrnoAtlantis, 1991.ISBN 80-7108-023-3 .HODOVSKÝ,I. Etika ve společnosti a v povoláních. Olomouc UP, 1994. ISBN 80-7067-413-X.RICKEN,F. Obecná etika. Praha Institut pro středoevropskou kulturu a politiku-ISE, 1995.THOMPSON,M. Přehled etiky. Praha Portál, 2004.ISBN 80-7178-806-6.DoporučenáWEBER,M. Autorita, etika a společnost pohled sociologa do dějin. Praha Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0611-5.ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha Akademia, 2001. ISBN 80-200-0953-1.FILIP, Z., HODOVSKÝ, I. (eds.). Etika pro učitele. Olomouc Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1994.JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.PŘÍKASKÝ, J. V. Učebnice základů etiky. Kostelní Vydří Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-505-5.ROBINSON, D., GARRATT, C. Seznamte se?Etika. Portál, 2004. ISBN 80-7178-941-0.SKOBLÍK, J. Přehled křesťanské etiky. Praha Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-357-1.BRANDER,P a kol. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha Kompas, 2006. ISBN 80-7203-827-3.
Požadavky
Žádné
Garant
PhDr. Lucie Smékalová, Ph.D.