Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika (UPV - vol.) (VPV106Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV106Z - Sociální pedagogika (UPV - vol.), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu sociální pedagogika je vysvětlit základní metody pedagogické podpory dětí a žáků ohrožených sociálním vyloučením a seznámit studenty se způsoby, jak podporovat sociální soudržnost ve skupině a společnosti.

Osnova

PřednáškaSociální pedagogika, její cíle a metodyIdentita jedince a členství v sociální skupiněKulturaVztah skupiny a jedince - segregace, asimilace, akomodace, integrace a inkluzeLidská práva, práva dítěteRozvíjení sociálních dovedností Multikulturní výchovaMediální výchovaGlobální výchovaCvičeníKdo jsem? Reflexe vlastní identityPostoje k odlišnostiPředsudky a stereotypy

Získané způsobilosti

Znalosti:Absolventi mají teoretické znalosti sociální pedagogiky, konkrétně v oblasti cílů, metod a organizačních forem. Znají a v praxi uplatňují lidská práva a práva dětí, rozumí fungování sociálních skupin, jejich struktuře a dynamice. Dokaží v praxi uplatňovat učivo z příbuzných oborů, především pedagogiky a psychologie. Mají znalosti o fungování systému sociálně právní ochrany dětí, o fungování sociální péče především v oblasti prevence. Mají přehled o základní legislativě a rozumí tomu, jak může ochrana a podpora dětí probíhat v prostředí konkrétní školy. Vědí, na jaké instituce se obrátit s žádostí o informace nebo o odbornou pomoc.Dovednosti:Absolvent je schopen aktivně, citlivě a profesionálně pracovat se skupinou žáků ve škole nebo jinou skupinou dětí či mladých lidí. Je schopen diagnostikovat situaci ve skupině, rozkrývat její strukturu a hodnotit sociální klima. Dokáže určit možná rizika, například jedince či skupiny, které mohou být ohroženy sociálním vyloučením. Je vnímavý k sociálním konfliktům. Dokáže navrhovat aktivity a opatření, která budou podporovat sociální inkluzi, respekt a vzájemnou toleranci.Kompetence - komunikace:Absolvent používá efektivní způsoby komunikace, dokáže aktivně naslouchat, je empatický, dává přednost popisnému před hodnotícím přístupem. Dokáže zaujmout vhodnou pozici ve vztahu k žákům a skupině, umí si vybudovat adekvátními prostředky autoritu.Kompetence - úsudek:Absolvent je schopen sbírat a vyhodnocovat informace ze sociálního prostředí, vnímá sociální interakce, usnadňuje sociální učení a rozvoj členů skupiny.

Literatura

ZákladníHELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha Grada, 2007VESELÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Pardubice Univerzita Pardubice, 2006.

Požadavky

Předpokládá se absolvování předmětů Pedagogika 1, Pedagogika 2 a Psychologie výchovy a vyučování

Garant

Mgr. Jiří Votava, Ph.D.