Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika odborných předmětů (UOP - LS) (VPV107E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV107E - Didaktika odborných předmětů (UOP - LS), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na základě osvojení principů didaktické analýzy získají studenti dovednosti při projektování modelů řízení výuky v odborných předmětech. Získají komunikační a obecně pedagogické dovednosti v oblasti řízení vyučovacího procesu. Seznámí se s přehledem hlavních pedagogických kompetencí učitele odborných předmětů a dokáží analyzovat svoji osobní situaci v této oblasti. Dokáží posoudit reálnou vyučovací jednotku jednak jiného pedagoga, jednak i svoji se snahou o objektivitu a sebereflexi. Jsou nastíněny možnosti dalšího rozvoje osobnosti učitele odborných předmětů. Pro výuku budou využity konzultační soustředění jak ve formě přednášek, cvičení pro nácvik didaktických dovedností s využitím videotríninku a samostatná kontrolovaná studijní činnost dle pokynů vyučujícího s využitím LMS Moodle.

Osnova

PřednáškaMetodologie projektování modelů řízení výuky v odborném předmětu Formální zpracování projektu modelu řízení výuky (přípravy na vyučovací jednotkyHodnocení vyučovací jednotky a sebeavaluaceHospitační činnost jako metoda pedagogickáho zkoumáníMožnosti využití výsledků hospitační činnosti nadřízených orgánů pro zlepšení vzdělávací činnosti pedagogaOsobnost učitele odborných předmětů, její struktura a vývojStandardy učitelů odborných předmětů ve vztahu k tvořeným národním profesním standardům pro učitele Kompetence učitelů odborných předmětůKariérní systém a kariérní řád učitelů odnorných předmětůDidaktická analýza vybraných odborných předmětů Didaktická analýza vybraných tématických celků dle zaměření studenta Současná situace a perspektivy středoškolského odborného vzdělávání v ČR i mezinárodních souvislostech CvičeníNácvik algoritmu zpracování modelů řízení výuky Videotrenink a jeho analýza Formální zpracování přípravy na vyučovací jednotkuNácvik hodnocení pedagogického výstupuPříprava a použití evaluačních nástrojů pro evaluaci odborného předmětu Procvičení evaluačních a sebeevaluačních procedur pedagogaVideotrenink a jeho analýza Rozbor metodických zvláštností při práci se žáky v odborných předmětech, řešení obtížných situací Řízená diskuze na téma "Osobnost učitele odborných předmětů, který mne na střední škole zaujal"Diskuse na základě analýzy návrhu kariérního systému učitelů Komparace systému středoškolské odborné přípravy v ČR a vybraných státech EU

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti si osvojí algoritmus didaktické analýzy využitelný při projektování výuky. Dokáží vysvětlit takové struktury osobnosti učitele, které mají klíčový význam pro učitele odborných předmětů. Jsou seznámení s principy hodnocení vyučovací jednotky, realizací hospitační činnosti a s významem pedagogické sebereflexe.Dovednosti:Studenti dokáží zpracovat model řízení výuky v odborném předmětu. Jsou schopni provést profesionální didaktickou analýzu určitého tématu a formulovat adekvátní cíle, vybrat vhodné učivo, formu metodu i vhodné materiální prostředky. Získají dovednost v pořízení adekvátního hospitačního záznamh ze sledované vyučovací jednotky.Kompetence - komunikace:Získají komunikační a obecně pedagogické dovednosti v oblasti řízení vyučovacího procesu. Kompetence se projeví jak v komunikaci se žáky, tak i s kolegy, s vedením školy i s rodiči.Kompetence - úsudek:Dokáží posoudit reálnou vyučovací jednotku jednak jiného pedagoga, jednak i svoji se snahou o objektivitu a sebereflexi. Jsou schopni analyzovat aktuální pedagogickou situaci ve skupině (ve třídě) a adekvátně reagovat.

Literatura

ZákladníSLAVÍK,M., MILLER,I. Oborová didaktika, textová studijní opora, ČZU 2012 ISBN 978-80-213-2277-62OURODA,S. Oborová didaktika, studijní text v doplňujícím pedagogickém studiu, MZLU Brno 1999RAMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY, dostupné, URL http//www.nuv.czDIDAKTIKA ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ, kurz v LMS Moodle, dostupný https//moodle.czu.cz/METODIKA INSPEKČNÍ ČINNOSTI, dostupné , URL http//www.csicr.czŠVARCOVÁ, J. Ekonomie - stručný přehled. Vydání pro rok 2010/2011. Zlín CEED, 2011. 303 s. ISBN 978-80-87301-01-2.DoporučenáSKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, ISN Praha, ISBN 80-85866-33-1KALHOUS,Z., OBST,O. Školní didaktika, Portál, Praha 2002 ISBN 80-7178-253-XUČEBNÍ DOKUMENTY pro střední odborné školySAMUELSON, P. A.; NORDHAUS, W. D. Ekonomie. 1. vyd. Praha Nakladatelství Svoboda, 1991. 1011 s. ISBN 80-205-0192-4.

Požadavky

Didaktika odborných předmětů

Garant

Ing. Kateřina Tomšíková