Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy speciální pedagogiky (POV) (VPV12E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV12E - Základy speciální pedagogiky (POV), Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Osnova

PřednáškaSpeciální pedagogika jako vědní obor, její postavení v systému vědVertikální a horizontáloní členění speciální pedagogiky, cíle, úkoly ve vzdělávacím systému České republikyOdborná terminologie speciální pedagogiky a interdisciplinární přístupyKategorie normality a abnormality ve speciální pedagogiceKomprehenzivní rehabilitace ve speciální pedagogiceFilosofie současné speciální pedagogikyMetody speciální pedagogikyVýchodiska komplexní diagnostiky a současné přístupy a zásady ve specialně pedagogické praxiPoradenství pro potřeby osob s mentální retardacíPoradenství pro osoby se specifickými poruchami učeníPoradenství pro osoby se smyslovými poruchami, poruchami a vadami zraku a sluchuPoradenství pro osoby s narušenou komunikační schopností, telesným o pohybovým omezením, poruchami chováníCvičeníIndividuální vzdělávací plán a poradenské oblasti při jeho sestavování v případě žáka střední odborné školy se zdravotním postiženímEtika poradenské práce pro osoby se zdravotním postiženímCíle, zásady, průběh a metody poradenství v oblasti psychopedieFilm o lidech s různou hloubkou mentálního postižení - diskuse a analýza poradenské práceCíle, zásady, průběh a metody poradenství v oblasti specifických poruch učení a chování, tyflopedie a tyflosurdopedieCíle, zásady, průběh a metody poradenství v oblasti surdopedie a logopedie

Získané způsobilosti

Znalosti:Poznatkové schéma je zaměřeno na speciální pedagogika jako vědní obor a poradenství. Vertikální a horizontální členění speciální pedagogiky, cíle, úkoly ve vzdělávacím systému ČR. Odborná terminologie speciální pedagogiky a interdisciplinární přístupy. Filozofie současné speciální pedagogiky. Komprehenzivní rehabilitace ve speciální pedagogice. Metody speciální pedagogiky. Východiska komplexní diagnostiky a současné přístupy a zásady speciální pedagogiky. Základní terminologie v oborech speciální pedagogiky: specifické poruchy učení a chování, somatopedie, surdopedie, tyflopedie, psychopedie, etopedie a logopedie. Legislativní rámec, možnosti a omezení speciálně pedagogické inkluze a integrace žáka střední odborné školy se speciálními vzdělávacími potřebami.Dovednosti:Cílem předmětu je uvést studenty do celkové koncepce speciální pedagogiky, seznámit je s nejnovějšími speciálně pedagogickými vědeckými poznatky, uvést do struktury speciálně pedagogických disciplín a seznámit je se systémem oborů, specializací a institucí podílejících se na edukaci, socializaci a pracovním začlenění osob se zdravotním, mentálním, smyslovým, komunikačním a pohybovým postižením, omezením a znevýhodněním. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na středních odborných školách a speciálně pedagogické výchovné poradenství.Kompetence - komunikace:Mohou účinně působit v oblasti speciálně pedagogického poradenství, asistence i v chráněných dílnách. Dokážou srozumitelně sdělovat relevantní informace různých cílovým skupinám v oblasti speciální pedagogiky.Kompetence - úsudek:Jsou schopni náhledu na na speciální vzdělávací potřeby osob s postižením a znevýhodněním a vytvářet individuální vzdělávací plány pro žáky s postižením na středních odborných školách. Jsou seznámeni s postupy integrace a inkluze v sociální i edukační sféře.

Literatura

ZákladníJazyk výuky: ČeštinaKRAHULCOVÁ,B. Komunikace sluchově postižených. Praha Karolinum, 2003.ISBN 80-244-0510-5.KRAHULCOVÁ,B. Dyslalie/Patlavost. Praha Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0.KRAHULCOVÁ,Beáta. Postižený člověk v procesu senescence. Praha UK v Praze-PedF, 2002. ISBN 80-7041-126-0VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně - právním kontextu. PrahaGrada,2012.ISBN 978-80-247-3829-1.MŰHLPACHR,Pavel. Dilemata speciální pedagogiky. BrnoMSD, 2007. ISBN 978-80-7392-012-8.PIPEKOVÁ,J (ed). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6RENOTIÉROVÁ,M., LUDÍKOVÁ,Libuše a kol. Speciální pedagogika. Olomouc UP, 2003, 2004,2004.ZELINKOVÁ,O. Poruchy učení. Praha Portál, 2003.ISBN 80-7178-800-7.STUDIJNÍ OPORY LMS Moodle (http//moodle.ivp.czu.cz - sekce Speciální pedagogika)DoporučenáJazyk výuky: ČeštinaDILLER, G., KOSMALOWA, J., KRAHULCOVA,B., LEHNHARDT, M., PERALTA, F. Study Guide for Educational Start Workung with Hearing Impaired Children. Heidelberg, Warsaw, Praha, Hannover, Pamplona, 2005.Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními potřebami a dětí a žáků mimořádně nadaných. Č. 73/2005 a č. 62/2007 Sb. Školský zákon č. 561/2004 Sb. §7.VYSOKAJOVÁ Margerita, Hospodářská, sociální, kulturní práva a zdravotně postižení. Praha Karolinum, 2000, 124 ISBN 80-246-0057-9.

Požadavky

žádné

Garant

prof. PhDr. Beáta Krahulcová, CSc.