Předmět Didaktika odborných předmětů - KSU2 (VPV201E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPV201E - Didaktika odborných předmětů - KSU2, Institut vzdělávání a poradenství, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem výuky je završit pedagogickou přípravu posluchačů v oblasti didaktických aplikací. Studenti si ujasní postavení oborové didaktiky v souvislosti jinými pedagogickými i odbornými disciplínami. Seznámí se s koncepcí vzdělávání a výchovy v odborných předmětech vycházející z příslušných souvisejících legislativních předpisů. Osvojí si principy didaktické transformace vědeckých poznatků z oblasti jejich odborné specializace do učiva příslušných odborných předmětů vyučovaných na středních odborných školách a učilištích. Dokáží formulovat cíle výchovy a vzdělávání v příslušných odborných předmětech, vyčlenit obsah učiva a diferencovat jej, vybrat účinné formy a metody na základě znalostí jejich didaktické účinnosti. Didaktiky odborných předmětů budou členěny podle zaměření posluchačů na: Didaktiku zemědělských předmětů, Didaktiku předmětů lesnictví a krajinného inženýrství, Didaktiku technických předmětů a Didaktiku ekonomických předmětů. Pro výuku budou využity konzultační soustředění jak ve formě přednášek tak i cvičení pro nácvik didaktických dovedností a dále samostatná kontrolovaná studijní činnost dle pokynů vyučujícího s využitím LMS Moodle.
Získané způsobilosti
Znalosti:Studenti si osvojí algoritmus didaktické analýzy využitelný při projektování výuky. Dokáží vysvětlit takové struktury osobnosti učitele, které mají klíčový význam pro učitele odborných předmětů. Jsou seznámení s principy hodnocení vyučovací jednotky, realizací hospitační činnosti a s významem pedagogické sebereflexe.Dovednosti:Studenti dokáží zpracovat model řízení výuky v odborném předmětu. Jsou schopni provést profesionální didaktickou analýzu určitého tématu a formulovat adekvátní cíle, vybrat vhodné učivo, formu metodu i vhodné materiální prostředky. Získají dovednost v pořízení adekvátního hospitační záznam ze sledované vyučovací jednotky.Kompetence - komunikace:Získají komunikační a obecně pedagogické dovednosti v oblasti řízení vyučovacího procesu. Kompetence se projeví jak v komunikaci se žáky, s kolegy, s vedením školy i s rodiči.Kompetence - úsudek:Dokáží posoudit reálnou vyučovací jednotku jednak jiného pedagoga, jednak i svoji se snahou o objektivitu a sebereflexi. Jsou schopni analyzovat aktuální pedagogickou situaci ve skupině (ve třídě) a adekvátně reagovat.
Literatura
ZákladníJazyk výuky: ČeštinaSlavík,M., Miller, I. Oborová didaktika, textová studijní opora, ČZU 2004, ISBN 80-213-1145-2Ouroda,S. Oborová didaktikam studijní text v doplňujícím pedagogickém studiu, MZLU Brno 1999Drahovzal,J. a kol Didaktika odborných předmětů, Paido Brno 1997, ISBN 80-85931-35-4Rámcové vzdělávací programy, profesní profily, dostupné URL http// www.nuov.czLMS Moodle, kurz Didaktika odborných předmětůDoporučenáJazyk výuky: ČeštinaSkalková, J. Obecná didaktika, ISN Praha, ISBN 80-85866-33-1Kalhous,Z., Obst,O. Školní didaktika, Portál, Praha 2002 ISBN 80-7178-253-XUčební dokumenty pro OŠRámcové vzdělávací programy dostupné URL http// www.nuov.czProfesní profily dostupné URLhttp// www.nuov. cz
Garant
Ing. Ivan Miller, Ph.D.